Jak kursy online mogą pielęgnować inteligencję emocjonalną

Zdolność do rozpoznawania, identyfikowania i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób nazywana jest Inteligencją Emocjonalną (EQ). Jako koncepcja psychologiczna EQ zyskała na popularności w latach 90. wraz z licznymi pracami badawczymi opisującymi wiele aspektów EQ, jak również proponującymi, że EQ jest zdolnością, którą można rozwijać, a nie tylko wrodzonym talentem.

Definiując EQ jako zdolność, badacze umożliwili nauczycielom rozważenie, w jaki sposób nauczanie i budowanie EQ może poprawić proces uczenia się uczniów. W ciągu ostatnich kilku dekad wiele badań wykazało, jak bardzo EQ (zarówno dziecka, jak i jego nauczycieli, rodziców i mentorów) wpływa na rozwój dziecka. W przełomowym badaniu Terrie Moffitt z Duke University i zespołu badaczy stwierdzono, że dzieci, które do 10 roku życia nauczą się odraczać gratyfikację, kontrolować impulsy i modulować ekspresję, stają się zdrowszymi, bogatszymi i bardziej odpowiedzialnymi dorosłymi.

Dla większości nauczycieli jest to intuicyjne: wiemy, że dzieci, które czują się emocjonalnie bezpieczne, lub które potrafią radzić sobie z grupami i stresem grupowym, radzą sobie w szkole lepiej niż dzieci cierpiące z powodu strachu i niepokoju. Ponadto, Departament Pracy USA opublikował w 1999 roku raport, w którym zdefiniował niektóre z najważniejszych umiejętności wymaganych od pracowników w przyszłości, a większość z nich wchodzi w zakres funkcji EQ. Aby wymienić tylko kilka: umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów, zdolność do wywierania wpływu i negocjowania, poczucie własnej wartości, słuchanie, zarządzanie sobą i uczciwość.

Dzisiaj, SEL (Social Emotional Learning) staje się bardziej sformalizowane jako dodatek do programów nauczania, jak również ogólnej polityki poprzez wysiłki organizacji, takich jak Collaboration for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL). CASEL definiuje SEL jako "Proces, dzięki któremu dzieci i dorośli nabywają i skutecznie stosują wiedzę, postawy i umiejętności niezbędne do zrozumienia i zarządzania emocjami, ustalania i osiągania pozytywnych celów, odczuwania i okazywania empatii dla innych, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji."

Jak kursy online mogą pielęgnować inteligencję emocjonalną

Zatem, jako praktycy e-learningu, co możemy zrobić, aby ulepszyć nasze projekty instruktażowe tak, aby uwzględniały fakt, że emocje odgrywają kluczową rolę w uczeniu się? Czy kursy online mogą umożliwić studentom rozwój strategii zarządzania emocjami zarówno swoimi, jak i innych, uznając, że jest to kluczowa umiejętność życiowa wymagana w dorosłym życiu, zarówno pod względem społecznym, akademickim, jak i finansowym.

Przyjrzyjmy się niektórym kluczowym aspektom inteligencji emocjonalnej i zbadajmy, w jaki sposób kursy online mogą zostać opracowane lub zaadaptowane, aby je umożliwić.

Samoświadomość

Samoświadomość to zdolność do dokładnej identyfikacji własnych emocji i myśli oraz rozpoznania, w jaki sposób wpływają one na nasze zachowanie. Obejmuje to zdolność do uczciwej oceny naszych mocnych stron i obszarów, w których musimy się rozwijać, co prowadzi do ugruntowanego poczucia pewności siebie i optymizmu.

Jeśli chodzi o proces uczenia się online, samoświadomość może być szybko stymulowana poprzez zadawanie uczniom pytań "dlaczego?" i "jak się czujesz?". Na przykład, podczas dyskusji o literaturze, wyłapuj odczucia uczniów dotyczące postaci i pytaj ich, dlaczego tak się czują - jest to przydatne zarówno na forach, jak i w komunikacji jeden na jeden.

Informacje zwrotne i oceny są naturalnie pole minowe emocji dla studentów, i to jest trafne i właściwe (w ramach spostrzeżeń ram SEL) dla instruktora, aby włączyć podpowiedzi uczuć w ocenie:

    Jak się czujesz z powodu swojej oceny? Jak czujesz się o sobie teraz, kiedy znasz swoją ocenę? Czy to uczucie jest dla ciebie pomocne? Jakie są Twoje cele na tym kursie? Jak ta ocena wpływa na te cele?

Pamiętając o tym, że nauka online jest często samotnym zajęciem, proste podpowiedzi takie jak te pomogą studentom rozpoznać, nazwać, wyrazić i skierować ich emocje dokładnie w momencie kiedy się pojawią. Pomyśl o dodaniu do swojego kursu modułu prywatnego dziennika, w którym studenci będą zachęcani do pisania krótkich notatek na temat swoich uczuć pod koniec każdej lekcji, zadania i sesji informacji zwrotnej.

Samoregulacja

Jest to zdolność do regulowania swoich myśli i zachowań w różnych sytuacjach. Samoregulacja obejmuje rozpoznawanie i zarządzanie stresem, kontrolowanie impulsów, motywowanie się oraz wyznaczanie i pracę nad osiągnięciem celów osobistych i akademickich.

Jedną z taktyk stosowanych przez specjalistów e-learningu w celu zobrazowania konsekwencji podjęcia takiej czy innej decyzji są scenariusze rozgałęzione. Są to otwarte narracje, które pozwalają studentom na dokonywanie własnych wyborów, z których każdy wpływa na narrację i wynik.

W ten sposób uczniowie mogą odwzorować konsekwencje swojego zachowania i dowiedzieć się, w jaki sposób alternatywne wybory mogły przynieść lepszy rezultat. Rozgałęzione scenariusze mogą być tak kreatywne, jak i proste, a ich tworzenie i obserwowanie, jak uczniowie je wykorzystują, może być świetną zabawą.

Motywacja

Nie trzeba mówić, że jest to kluczowa umiejętność, zwłaszcza w przypadku nauki online, która wymaga wysokiego stopnia samozaparcia i dyscypliny. Jak więc motywować uczniów uczących się już w środowisku online?

    Cele: Pozwól im spisać swoje cele na kurs, a następnie umieść spersonalizowane przypomnienia o nich na końcu każdego etapu. Gamifikacja: Dodanie odznak i poziomów do Twojego kursu utrzyma studentów zmotywowanych. To zaskakujące, jak dodanie tych efemerycznych funkcji może zwiększyć zaangażowanie i podążanie za kursem. Śledzenie postępów: Pomocne jest również śledzenie stopnia opanowania tematu przez studenta, ponieważ daje mu to możliwość wglądu w to, jak osiąga swoje cele.

Empatia

Zdolność do przyjęcia perspektywy innej osoby, szczególnie jeśli pochodzi ona z innego środowiska i kultury, jest kluczową umiejętnością XXI wieku i pozwala uczniom lepiej poruszać się w coraz bardziej zróżnicowanym świecie.

Zajęcia online, które zachęcają do empatii obejmują:

    Alternatywne role: Zadania, które zmuszają uczniów do przyjęcia alternatywnego stanowiska, czy to w debacie, czy w zadaniach pisemnych. To nieprzyjemne być zmuszonym do argumentowania lub debatowania nad stanowiskiem, z którym się nie zgadzamy, ale może to być bardzo pomocne w tworzeniu bardziej otwartego światopoglądu. Umiejętności rozwiązywania konfliktów: Zadania zespołowe są naturalną przestrzenią do pomocy uczniom w rozwijaniu empatii, jednak niezdolność do przyswajania nowych pomysłów lub bycie niezmiennym w swoich opiniach może być wyzwaniem dla członków zespołu. Naturalną skłonnością jest dążenie do posiadania "racji", w tym celu negujemy lub zapominamy o doświadczeniach i uczuciach innych - jest to gra o sumie zerowej, która nieuchronnie prowadzi do konfliktu. Pamiętaj, aby obok zadań zespołowych przydzielać przewodniki rozwiązywania konfliktów, które będą zachęcać do tworzenia scenariuszy korzystnych dla obu stron.

Zachęcające jest to, że dowiedzieliśmy się, iż EQ nie jest po prostu cechą, z którą niektórzy ludzie się rodzą, ale w rzeczywistości jest czymś, czego można się nauczyć. Tak więc, podczas gdy wiedza książkowa i wiedza o ludziach są różne i równie ważne, obie mogą być uwzględnione w różny sposób w kursie online.

Nasza dzisiejsza eksploracja przyniosła szereg zasobów, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć swoją rolę w rozwoju EQ Twoich studentów oraz znaleźć nowe sposoby na rozwój inteligencji emocjonalnej zarówno Twojej, jak i Twoich studentów.