Dlaczego wszyscy powinniśmy pomyśleć o gamifikacji edukacji
System edukacji, jaki znamy, wymaga reorganizacji. Właściwie, reorganizacja to za mało. System edukacyjny musi zostać zrestrukturyzowany. Wiele rzeczy musi się zmienić, a im szybciej to nastąpi, tym lepiej.
Zbyt wielu uczniów porzuca szkołę, a to nie jest sposób, aby uzyskać udanych obywateli, którzy poprowadzą swój kraj do przodu. Istnieje wiele przyczyn wysokiego wskaźnika porzucania nauki, ale wiele z nich wydaje się pochodzić z tych samych źródeł. Jednym z nich jest powolna adaptacja do nowego świata. System edukacji, jaki znamy, został wymyślony na potrzeby czasów przemysłowych i był dla nich idealny. Ale nasze obecne czasy są inne. Technologia zmieniła każdy aspekt naszego życia, ale edukacja wydaje się pozostawać w tyle.
Przenośnik taśmowy edukacji
To tak, jakby uczniowie wskoczyli na taśmociąg, kiedy po raz pierwszy zapisują się do instytucji edukacyjnej, następnie system przepycha ich przez różne poziomy trudności - przedszkole, szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę średnią, college - każe im zbierać dyplomy, a następnie zrzuca ich w dorosłość i na rynek pracy.
Idea jest szlachetna.
Problemem jest taśma produkcyjna.
Uczniowie cały czas spadają z edukacyjnego przenośnika taśmowego. Spadają, ponieważ nie do końca rozumieją koncepcję / lekcję / przedmiot, zanim system każe im przejść do następnego. Powstają luki w wiedzy, które z czasem się pogłębiają i powiększają.
Czasami udaje im się wrócić na taśmę, innym razem po prostu nie mogą. Innym razem, nawet jeśli mogliby, nie decydują się na to.
Standaryzowane programy nauczania, standaryzowane testy i standaryzowana polityka nie odpowiadają na potrzeby wszystkich uczniów. Ani nauczycieli.
Nauczyciele znają swoich uczniów i wiedzą, jak sprostać ich potrzebom edukacyjnym. Często jednak nie mają zbyt dużego - jeśli w ogóle - pola manewru, by odpowiedzieć na te potrzeby.
Na przykład w klasie musi się odbywać zarówno praca indywidualna, jak i zajęcia w grupach. Dzieci są naturalnie nastawione na jeden lub drugi rodzaj aktywności edukacyjnej. Nauczyciele nie mogą jednak pozwolić im na wykonywanie tylko tych, które lubią. Wszyscy uczniowie bezwzględnie muszą wykonywać oba rodzaje aktywności i być za nie oceniani, ponieważ tego wymagają standardy, a nauczyciele muszą je respektować.
Jak gamifikacja zmieniła perspektywę
Wykorzystanie grywalizacji w edukacji jest krokiem w kierunku odejścia od starych sposobów robienia rzeczy i przybliża edukację do przyszłości. Kiedy nauczyciele włączają koncepcje gier i zasad opartych na grach do swoich instrukcji - czy to online, mieszanych, czy twarzą w twarz - widzą, że ich uczniowie mają lepsze nastawienie do nauki i są wysoce zmotywowani do uczenia się.
Uczniowie na całym świecie, niezależnie od wieku, lubią środowisko nauki oparte na grach. Podoba im się możliwość popełniania błędów bez ponoszenia realnych konsekwencji. Lubią być nagradzani za prawidłowe odpowiedzi, a nie karani za błędne. Podoba im się uznanie, jakie otrzymują za swoje wyniki. A przede wszystkim, lubią się dobrze bawić podczas nauki.
Gamifikacja może zmienić klasę i pomóc każdemu poprawić swoje wyniki. Ale samo przyjęcie gamifikacji w systemie edukacyjnym, jaki znamy, to tylko reorganizacja. System edukacyjny potrzebuje restrukturyzacji, a ta może nastąpić dzięki gamifikacji.
Gamifikacja edukacji
Gamifikacja całego systemu edukacyjnego może być najlepszym rozwiązaniem, aby stał się on ponownie wysoce efektywny i odpowiadał na obecne i przyszłe potrzeby uczących się uczniów.
Wszystko, co musimy zrobić, to pozbyć się przenośnika taśmowego. Łatwiej powiedzieć niż zrobić, wiem. Ale nie jest to niemożliwe.
Kiedy dzieci grają i przegrywają, mogą spróbować jeszcze raz. Ale jeśli znów przegrają, będą chciały kolejnej gry. Kiedy wygrywają, chcą grać w tę samą grę ponownie, i ponownie, i być lepsze za każdym razem. Kiedy już będą zadowoleni ze swoich wyników w jednej grze, będą szukali innej - bardziej wymagającej lub po prostu innej.
Grywalizacja edukacji oznacza umożliwienie uczniom wypróbowania wszystkich przedmiotów i pozwolenie im na zagłębienie się w każdy z nich tak głęboko, jak tylko zechcą.
W systemie edukacyjnym opartym na gamifikacji wszystkie przedmioty są jak wielkie gry. Uczniowie wypróbowują pierwszy poziom matematyki, na przykład. Potem przechodzą do następnego, potem do następnego i tak dalej, aż przestaną wygrywać lub nie będą chcieli wygrywać. Wtedy po prostu przechodzą do chemii. Albo geografii. Albo literaturę. Jakkolwiek to nazwać. Sami decydują, w ile gier grają na raz.
Rezultaty będą o wiele inne niż to, na co pozwala obecny system.
Rola nauczyciela pozostaje bardzo ważna dla dobrego funkcjonowania systemu edukacyjnego opartego na grach. Nauczyciele również mogą poruszać się w systemie bardziej swobodnie. Nadal muszą być dostępni dla uczniów, odpowiadać na ich pytania, dawać im informacje zwrotne, a przede wszystkim upewniać się, że uczniowie nie poddadzą się zbyt łatwo i prowadzić ich w kierunku nowych gier i poziomów. Zarówno wsparcie jak i wskazówki są kluczowe dla sukcesu uczniów.
Główną zaletą systemu edukacyjnego opartego na grywalizacji jest to, że dając uczniom większą kontrolę nad tym, czego i jak uczą się w szkole, pozwala im odnaleźć swoje pasje. Uczniowie znajdą rzeczy, które uwielbiają robić, w których są dobrzy i skupią się na nich bardziej niż na innych.
Dlaczego gamifikacja edukacji jest tak ważna?
Księgowi odnoszący sukcesy nie muszą znać wszystkich stolic państw świata; muszą być dobrzy w liczbach. Świetni lekarze nie muszą wiedzieć, jak rozwiązywać zaawansowane równania matematyczne; muszą wiedzieć, jak działa ludzkie ciało. Architekci nie muszą znać składu chemicznego czekolady; muszą wiedzieć wszystko o budowaniu rzeczy. Jeśli mają dodatkową wiedzę o tej czy innej rzeczy, to dlatego, że chcą, a nie dlatego, że muszą.
Jeśli dorośli nie muszą wiedzieć wszystkiego, by odnieść sukces, dlaczego dziś wymaga się tego od dzieci?
Tak długo, jak uczniowie znajdują te obszary, w których są dobrzy i kochają to robić, nauka staje się przyjemną i owocną podróżą do udanej dorosłości. A wskaźniki porzucania nauki staną się przeszłością.
Grywalizacja w edukacji właśnie tego dokona.
Więcej artykułów na ten temat można znaleźć w kategorii Gamifikacja.
DARMOWE źródło: Jak sprawić, by nauka była angażująca dzięki grywalizacji