Czy media społecznościowe to skuteczne narzędzie do nauki?
Istnieje spór o to, czy media społecznościowe i uczenie się mogą współistnieć, bo tak naprawdę, w jaki sposób hałaśliwe środowisko mediów społecznościowych może stać się skutecznym narzędziem do nauki?
Nazwijmy to banałem, ale pierwszą aplikacją, którą zazwyczaj otwieramy na naszych urządzeniach jest zawsze Facebook. Aktualizacja statusu tutaj, udostępnienie postu tam, Facebook w zasadzie jest właścicielem większości naszego życia w mediach społecznościowych. Każdy, kto posiada urządzenie z dostępem do Internetu, ma dostęp do Facebooka. Nie zapominajmy też o Twitterze, gdzie żyją wzmianki, trendy i tweety, o świecie selfie na Instagramie i oczywiście o budującym sieć LinkedIn.
Obecnie często zdarza się, że nauczyciele tworzą grupę na Facebooku, w której gromadzą wszystkie zasoby swojej klasy i czynią z niej quasi-LMS. Grupa na Facebooku staje się platformą edukacyjną dla całej klasy. W ścisłym znaczeniu e-learningu, nie tak powinna wyglądać platforma edukacyjna. I gdybym był studentem na tych zajęciach, protestowałbym za nieużywanie LMS, bo tak na serio, dlaczego miałbyś używać Facebooka jako platformy edukacyjnej? W luźnym sensie, media społecznościowe mogą stać się iskrą do zmian. Wszystko zaczyna się od prostego umieszczenia materiałów dydaktycznych na stworzonej i zarządzanej przez nauczyciela grupie na Facebooku. Ale to dopiero początek.
Istnieją jednak argumenty, że media społecznościowe mogą być bardzo szkodliwe dla nauki. I jest to prawda, częściowo dlatego, że widzimy hałas generowany przez krajobraz społeczny - pojawiają się tam aktualizacje statusu naszych przyjaciół, tweety naszych ulubionych celebrytów i wszelkiego rodzaju nieakademickie rzeczy.
Ale nie chodzi tylko o to. Media społecznościowe, w luźnym sensie, to kolejna ścieżka dla technologii edukacyjnych. Facebookowcy, Twitterowcy, Instagramowcy, Pinterestowcy - oni nie tylko dzielą się tym, co robią. No tak, większość szału mediów społecznościowych polega na dzieleniu się sobą i tym, co aktualnie jest trendy i dzieje się wokół, ale dlaczego nie wykorzystać tego pomysłu? Według eksperta mediów społecznościowych Jane Hart, uczenie się poprzez media społecznościowe, w przeciwieństwie do zwykłego stylu samodzielnego uczenia się, wspiera rozmowy i dyskusje oraz uczenie się od siebie nawzajem. Uczenie się, dodaje, nie może być mierzone tylko w kontekście organizacyjnym. Oczywiście nie mógłbym się z nią bardziej zgodzić.
Tradycyjni nauczyciele i studenci mają obsesję na punkcie metryk uczenia się, takich jak wyniki testów, ukończenie kursu, podążanie za sylabusem, itp. E-learning poprzez media społecznościowe zmienia ten stan rzeczy. Musimy pomyśleć o nowych sposobach mierzenia osiągnięć uczniów. Środowisko mediów społecznościowych zapewnia dobry obszar do oceny tego, jak radzą sobie studenci. Aby studenci mogli osiągać najlepsze wyniki, muszą czuć się zrelaksowani i swobodnie, a media społecznościowe zapewniają właśnie taką łatwość, ponieważ studenci są cyfrowymi tubylcami. Są bardziej zaangażowani i interaktywni, gdy są uspołecznieni.
Weźmy na przykład platformy edukacyjne. Kiedy systemy zarządzania nauczaniem zaczęły stawać się normą dla szkół, miały niewielką lub żadną integrację z mediami społecznościowymi. Teraz systemy LMS muszą posiadać przynajmniej podstawowe funkcje społecznościowe, bardziej zaawansowane narzędzia współpracy i integracje z głównymi platformami społecznościowymi. LMS-y posiadają teraz blogi, wiki, wątki głosowe i fora dyskusyjne, aby ułatwić naukę społecznościową.
Co więcej, platformy edukacyjne zaczynają przejmować klimat mediów społecznościowych, projektując swój UI/UX tak, by przypominał sieci społecznościowe, wraz z ich funkcjami, takimi jak kanały informacyjne, dodawanie znajomych, funkcja czatu i możliwość publikowania aktualizacji statusu. Studenci są bardziej skłonni do angażowania się w platformy edukacyjne, gdy te przypominają ich ulubione portale społecznościowe.
Główną ideą jest to, że nauka nie musi tylko "trzymać się podstaw". Technologia edukacyjna nie musi ograniczać się do korzystania wyłącznie z LMS. Nauczyciele powinni wykorzystywać zalety mediów społecznościowych i nauczania społecznościowego, aby lepiej dotrzeć do swoich uczniów, utrzymać ich zaangażowanie i ostatecznie poprawić swoje wyniki.
Jak zawsze, zachęcam do przesyłania swoich opinii i sugestii, abyśmy mogli ulepszyć nasze przyszłe posty. Do następnego razu...