Top 5 rzeczy do rozważenia przy projektowaniu LMS
W jednym z poprzednich wpisów opowiadałem o tym, dlaczego przy wyborze systemu LMS szkoły powinny skupić się na elementach wizualnych i doświadczeniu użytkownika, a nie na funkcjach. Powód jest dość prosty. Nauczyciele chcą osiągać jak najlepsze wyniki w nauce nawet na przedmiotach, które są ciężkie informacyjnie i nie są dla nich zbyt atrakcyjne. Jak mogą to osiągnąć? Poprzez włączenie do procesu nauczania jak największej ilości elementów wizualnych i interaktywnych.
Technologia znacznie ułatwia sprawę, ponieważ obecnie większość szkół korzysta z jakiegoś rodzaju LMS, aby zorganizować zajęcia i uczynić naukę bardziej interesującą dla uczniów. Jednak kiedy szkoły przechodzą przez proces wyboru systemu LMS, zazwyczaj skupiają się na jego funkcjach i ignorują doświadczenia użytkownika. Funkcje są oczywiście ważne, ale uważam, że ten sam poziom ważności należy nadać takim aspektom, jak łatwość korzystania z LMS-a, czy nauczyciele i studenci będą chętnie spędzać w nim czas, i tak dalej.
Teraz, to tylko jedna strona tej historii. Nawet jeśli są szkoły, które chcą, aby ich LMS był tak intuicyjny i angażujący, jak to tylko możliwe, mogą mieć pewne problemy ze znalezieniem takiego systemu. Dlaczego?
Cóż, choć jest wielu dostawców, którzy opisują swoje produkty jako przyjazne dla użytkownika, czasami nie jest to bliskie prawdy. Kiedy przychodzi do definiowania projektu LMSa, terminy takie jak intuicyjny, łatwy w użyciu, responsywny i wiele innych mają tendencję do znaczania różnych rzeczy dla każdego dostawcy. Ale nie powinny, prawda? Powinny istnieć pewne standardy, których każdy sprzedawca powinien przestrzegać, zanim oznaczy swój LMS jako przyjazny użytkownikowi.
5 rzeczy do rozważenia, jeśli chodzi o projekt LMS
Jeśli szybko poszukasz w sieci, znajdziesz mnóstwo informacji na temat tego, co oznacza na przykład posiadanie intuicyjnego interfejsu użytkownika. Większość z tych danych już tam jest i czeka, aż sprzedawcy je wykorzystają. Nie próbujemy tutaj wymyślać koła na nowo. Mówimy o zasadach projektowania, które mogą być zastosowane w każdej dziedzinie.
Niemniej jednak, ten post jest o LMS-ach, więc oto 5 sposobów na uczynienie LMS-a bardziej wizualnym i intuicyjnym:
Miej prostą strukturę nawigacji. Każda czynność w systemie LMS musi być wykonywana za pomocą kilku kliknięć, a każda funkcja musi być łatwa do skonfigurowania. Studenci i nauczyciele nie powinni udawać się na poszukiwanie skarbów tylko po to, by znaleźć materiał wideo w danej klasie.
Zrób to w sposób wizualny i graficzny. Jak wspomniałam na początku tego wpisu, elementy wizualne są ważne w nauce, więc wykorzystaj to na swoją korzyść. Każdy element w LMSie, który może być bardziej graficzny i kolorowy - niech tak będzie! Dodaj ładne kolory, które się uzupełniają, dodaj zdjęcia i obrazki, spraw, by ikony były kolorowe wszędzie tam, gdzie to możliwe, i tak dalej. Tylko nie przesadzaj; prostota i czystość to to, do czego zmierzamy.
Unikaj bałaganu. Większość ludzi uważa, że łatwiej jest pracować z systemem, gdy wszystko jest uporządkowane i odpowiednio ułożone. Nikt nie chce patrzeć przez cały dzień na LMS z interfejsem, w którym co chwilę pojawia się wyskakujące okienko, ani na LMS, który jest przepełniony tekstem i nie ma odpowiedniego balansu pomiędzy elementami.
Spraw, żeby był responsywny. To niby oczywiste, ale serio, nie mogą istnieć systemy, które nie działają dobrze na urządzeniach mobilnych, skoro większość nauczycieli i studentów korzysta każdego dnia z co najmniej dwóch urządzeń.
Dorzuć trochę zabawy. Dodaj elementy zabawy, takie jak gamifikacja, spraw, by rzeczy rzucały się w oczy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i wygląda przyjemnie dla oczu, a także dodaj elementy wizualne, które ładnie się animują.
Liczy się każdy szczegół, niezależnie od tego, czy chodzi o upewnienie się, że Twój LMS wygląda równie dobrze na urządzeniach mobilnych, jak i w przeglądarce, decyzję o tym, jakiej palety kolorów użyć w interfejsie, czy też gdzie powinien znajdować się przycisk. To właśnie te decyzje projektowe mogą zadecydować o losach produktu, szczególnie teraz, kiedy wszystko w e-learningu zmierza w kierunku bardziej wizualnego podejścia.
Czy jest coś, co pominąłem na tej liście? Daj mi znać w komentarzach poniżej.