10 największych obaw związanych z BYOD - i jak je przezwyciężyć [Część 2]

W zeszłotygodniowym poście obiecałem, że zajmę się dokładnie 10 problemami BYOD, które sprawiają, że szkoły niechętnie pozwalają uczniom na korzystanie z urządzeń mobilnych w klasie. Ale dostarczyłem tylko pięć, więc ten post będzie dotyczył pozostałych pięciu.

Zapraszam do zapoznania się z nimi ponownie. Jednakże, oto odświeżenie poprzedniego postu i pięciu obaw BYOD, które zostały już przedstawione na stole:

    BYOD pogłębia przepaść cyfrową; BYOD będzie rozpraszać uczniów; BYOD zachęca uczniów do oszukiwania; Uczniowie mogą zapomnieć przynieść/nadładować swoje urządzenia; Rodzice mogą być zmuszeni do płacenia więcej za BYOD.

Teraz przejdę do kolejnych obaw związanych z BYOD:

Top 10 obaw związanych z BYOD [część 2]:

6. BYOD może prowadzić do przeciążenia sieci

Ta obawa należy do dyrektorów szkół, oczywiście, i zdarza się znacznie częściej niż się spodziewano. Chodzi o to, że wiele szkół nie ma silnych sieci bezprzewodowych, a te, które mają, zostały zaprojektowane głównie z myślą o potrzebach nauczycieli. Lata temu, kiedy Internet rozpowszechnił się w szkołach, mało kto brał pod uwagę możliwość, że do nowej sieci będą miały kiedyś dostęp setki uczniów w tym samym czasie.

Rozwiązaniem tego problemu jest zainwestowanie w architekta (lub zespół) IT, który będzie w stanie zaprojektować szkolną sieć bezprzewodową w sposób, który nie tylko odpowiada potrzebom przepustowości, ale jest również skalowalny. W ten sposób wszyscy uczniowie będą mogli uzyskać dostęp do Internetu w szkole, i mają wspaniałe doświadczenie użytkownika, gdy to zrobić.

7. BYOD będzie wymagać zwiększonego wsparcia technicznego

Przy tak wielu typach urządzeń i tak wielu konfiguracjach dla każdego typu, niemożliwe jest, aby zespół wsparcia technicznego mógł śledzić wszystko. Ponadto, niektóre dzieci - świadomie lub nie - mogą kontaktować się z pomocą techniczną w sprawach, za które szkoła nie jest odpowiedzialna. Urządzenia, które należą do dzieci i ich rodzin, powinny być naprawiane, reperowane lub wymieniane na koszt ich właścicieli, a nie szkoły.

Najlepszym sposobem na uniknięcie nieporozumień i upewnienie się, że szkolny zespół wsparcia technicznego zajmuje się tylko odpowiednimi kwestiami, jest jasne określenie w polityce BYOD (którą każdy musi podpisać), za co zespół wsparcia technicznego jest odpowiedzialny, a za co nie. Ponadto, szkoły powinny upewnić się, że polityka BYOD jest łatwo dostępna dla każdego, a niektóre proste problemy mogą być rozwiązane poprzez łatwo dostępną dokumentację.

8. BYOD spowoduje więcej problemów związanych z bezpieczeństwem

Uczniowie posiadający popularne urządzenia mogą zostać skradzione lub, co gorsza, zniszczone. Pamiętasz symbol statusu społecznego, o którym była mowa w rozdziale o podziale cyfrowym? Cóż, bogatym dzieciom też niekoniecznie dobrze się wiedzie. Co więcej, każdy uczeń - a nawet nauczyciel - może zainfekować szkolne urządzenia wszelkiego rodzaju złośliwym oprogramowaniem i wirusami. A co jeśli dzieci znajdą pętlę w systemie i będą mogły wejść na strony internetowe zawierające nieodpowiednie treści? Szkoły nie są w stanie kontrolować całego Internetu!

Ok, tych obaw jest więcej niż jedna, ale wszystkie należą do kategorii bezpieczeństwa. Wszystko, co zostało przedstawione powyżej, może się zdarzyć i może prowadzić do poważnych szkód. Ale szkoły mają więcej niż jeden sposób, aby uniknąć wszystkich tych problemów.

Personel IT może zaprojektować bezpieczne połączenie internetowe, które automatycznie ograniczy dostęp do niepożądanych witryn. Co więcej, szkoły muszą zachęcać uczniów do zgłaszania wszelkich złośliwych zastosowań i oznaczania stron internetowych o nieodpowiedniej zawartości, które zostaną umieszczone na czarnej liście. Ponadto, silne zapory sieciowe mogą wykryć większość wirusów i odrzucić pamięci USB, na których są one zazwyczaj umieszczane. Jeśli chodzi o kradzież urządzeń, tylko upoważniony personel powinien obsługiwać urządzenia szkolne, a uczniowie powinni być uczeni o byciu mniej roztargnionym i bardziej ostrożnym z telefonami i tabletami, które przynoszą do klasy.

9. Niektórzy nauczyciele mogą być niechętnie nastawieni do technologii

Decyzja podjęta przez członków zarządu szkoły o przyjęciu BYOD nic nie znaczy, jeśli nie zostanie przyjęta i wdrożona przez nauczycieli w danej szkole. Istnieje wiele powodów niechęci niektórych nauczycieli do korzystania z technologii w swoich klasach, takich jak brak zrozumienia jej zalet, strach przed nieznanym lub po prostu tradycyjne podejście do edukacji.

Szkoły mogą jednak przezwyciężyć te problemy i pomóc wszystkim uczniom doświadczyć nowoczesnego sposobu uczenia się w klasie. Tak jak nauczyciele uczą uczniów, tak samo szkoły powinny uczyć nauczycieli o korzyściach płynących z używania urządzeń technicznych w klasie. Dostępne są różne programy szkoleniowe, a nauczyciele, którzy są podekscytowani BYOD, mogą szerzyć swój entuzjazm wśród innych, pokazując, co robią, jak to robią i jakie widzą rezultaty.

10. BYOD wiąże się z zagrożeniami dla zdrowia uczniów

Urządzenia mobilne są świetne w otwieraniu nieskończonych możliwości komunikacji i nauki. Ale mogą też pociągać za sobą ukryte koszty zdrowotne. Lekarze obserwują nowe, realne schorzenia fizyczne spowodowane długotrwałym korzystaniem z urządzeń mobilnych, takie jak sms-owy kark, czy smartphone pinky, nie wspominając już o FOMO (Fear of Missing Out), który jest stanem psychologicznym dość powszechnym wśród nastolatków.

Czasami smartfon wydaje się być naturalnym przedłużeniem dziecięcych rąk. Nic dziwnego, że rodzice obawiają się, że ich dzieci mogą rozwinąć jedną lub więcej z powyższych dolegliwości. A szkoły, zezwalając na używanie urządzeń mobilnych w klasie, nie wydają się wcale pomagać w tej sytuacji.

Ale korzystanie z urządzeń mobilnych w klasie nie jest pozbawione ograniczeń. Żaden nauczyciel nie pozwoli uczniom na ciągłe wpatrywanie się w ekran. Wszystkie zajęcia lekcyjne wymagają współpracy twarzą w twarz z rówieśnikami i nauczycielem, robienia notatek, poruszania się i spędzania dużej ilości czasu, który nie wymaga od uczniów ciągłego wpatrywania się w ekran przez dłuższy okres czasu.

Rodzice powinni również monitorować, ile czasu ich dzieci korzystają z urządzeń technicznych poza szkołą. Ponownie, komunikacja między szkołą a rodzicami jest krytyczna dla ustanowienia zdrowej równowagi między czasem ekranowym dla nauki, czasem ekranowym dla wypoczynku i brakiem czasu ekranowego dla dzieci.

I tak kończy się potężna lista 10 problemów związanych z BYOD i kilka sugestii, jak przezwyciężyć każdy z nich. Masz coś do dodania do tej listy? Prosimy o podzielenie się swoimi uwagami w sekcji komentarzy.

Broszura NEO: Jak pokonać wyzwania związane z korzystaniem z BYOD w szkołach