Pomoc studentom w potrzebie

Jesteśmy w erze e-learningu, gdzie uczniowie stają się samodzielnymi uczniami, a nauczyciele wykorzystują wszelkie dostępne zasoby cyfrowe do nauczania. Prawie każda szkoła ma dobrze zdefiniowaną integrację cyfrowego nauczania w swoim programie nauczania, w którym nie chodzi tylko o bycie nowoczesnym lub dołączenie do tak zwanego "e-learningowego bandwagonu" - chodzi również o to, aby nauka była zabawna i angażująca dla uczniów i nauczycieli. Istnieją uczniowie samokierujący się, którzy są tak niezależni, że mogą samodzielnie dokończyć dany przedmiot, a nauczyciel pełni jedynie rolę łącznika, ewentualnie pomocnika lub przewodnika. Tak, to jest ten rodzaj ucznia, który łatwo i z łatwością przystosowuje się do zmian. Postrzegają zmiany jako kolejną okazję do nauczenia się czegoś nowego i zabawnego.

Są jednak uczniowie, którzy wydają się mieć trudności w szkole - czy to trudności z zarządzaniem zadaniami szkolnymi, radzeniem sobie z toksycznymi terminami i innymi rodzajami typowego uczniowskiego bluesa. Tacy uczniowie bardzo chcą się uczyć, ale potrzebują wielu właściwych wskazówek i monitoringu, by śledzić swoje postępy. W moim poście na temat samodzielnego uczenia się, byli to uczniowie początkujący. Są to ci, którzy są całkowicie zależni od swoich nauczycieli w zakresie przekazywania treści, zarządzania planem lekcji i nie tylko. Mogą mieć problemy z postawą, takie jak bycie zbyt leniwym. Uważają, że nauka jest raczej przykrym obowiązkiem niż hobby. Wydaje się, że nauka w ogóle nie sprawia im przyjemności - co oczywiście nie powinno mieć miejsca. Takich uczniów należy zmienić - na lepsze. Ale jak? Czytaj dalej.

Cyfrowe narzędzia do nauki

Najlepszym sposobem na rozpoczęcie nauki jest pokazanie uczniom początkującym kilku narzędzi, które pomogą im bardziej się zaangażować. Akademia Khana to dobry początek. Znajdują się tam filmy z wykładami, jak również ćwiczenia praktyczne, które nie tylko motywują uczniów do samodzielnej nauki, ale również dlatego, że filmy są przygotowane w sposób przyjazny dla ucznia i uczniowie nie uznają ich za narzucające się lub zbyt autorytatywne. Osoby rozpoczynające naukę mogą również korzystać z aplikacji do robienia notatek, takich jak Evernote i OneNote. Są one dostępne na każdym urządzeniu i można dzielić się z nimi notatkami, a także dołączać do nich treści, takie jak wycinki ekranu czy nagrania audio/wideo. Dzielenie się pomysłami jeszcze nigdy nie było tak proste.

Czytaj. Czytaj. Czytaj.

Oczywiście nic nie pobije czytania. Ale tak, początkujący uczniowie zawsze będą narzekać, że czytanie jest dla nich zbyt nudne i zbyt wymagające. Cóż, tak, czasami ja też uważam, że czytanie jest zbyt nudne i ciągle szukam sposobów, aby uczynić czytanie bardziej zabawnym. Na przykład, czytanie blogów i forów użytkowników zamiast formalnych prac dyplomowych i naukowych. Blogi są pisane w taki sposób, że zachęcą nawet nie-avidowych czytelników do czytania czegoś, co jest lekkie, zabawne i wciągające. Czytelnicy blogów mogą zamieszczać opinie, mogą tworzyć dyskusje online, dołączać do społeczności, aby wyrażać swoje opinie. Oprócz blogów, emeryci mogą również czytać artykuły związane z ich zainteresowaniami.

Zachęcaj i motywuj

Problem z niektórymi nauczycielami polega na tym, że gdy tylko ich uczniowie popełniają błędy, upominają ich i najprawdopodobniej przekazują negatywne informacje zwrotne. Oczywiście, jest to złe na wielu poziomach. Sprawia to, że uczniowie myślą, że są gorsi od innych i że nie mają zbyt wiele miejsca na poprawę. To, co możemy zrobić, to zachęcić ich do zwiększenia swojej etyki pracy, kontynuowania tego, co robią, dać im motywującą pogadankę i po prostu pokazać im pozytywne usposobienie. Pokazać im sposoby łagodzenia ich błędów i co mogą zrobić, aby zminimalizować i całkowicie wyeliminować te błędy w przyszłości.

Właściwe monitorowanie

To jest głównie zadanie dla nauczyciela. Początkujący uczniowie stale potrzebują monitorowania i wskazówek, dlatego ważne jest, aby śledzić ich postępy w klasie. Niektóre systemy LMS mają wbudowane narzędzia analityczne, które pokazują kluczowe obszary wiedzy ucznia, a także obszary, które wymagają wsparcia i działań następczych. Monitorując ich postępy i wyniki, nauczyciele mogą dostrzec obszary nauki, w których uczniowie się wyróżniają, a także te, w których się nie wyróżniają, dzięki czemu można je złagodzić i poprawić w przyszłości.

Gamify

Znów mówimy o gamifikacji. Czy istnieje inny możliwy sposób pomocy początkującym uczniom niż poprzez gamifikację ich doświadczeń edukacyjnych? Na przykład, symulowanie zajęć tak, jakby uczniowie grali w grę fabularną (RPG) i każdy ma swoje punkty zdrowia (HP), punkty doświadczenia (XP), poziomy (poziom 1, 2, 3....) i inne elementy związane z RPG. Aktywne uczestnictwo w zajęciach oznacza szybsze gromadzenie XP, natomiast nieuczestniczenie w zajęciach oznacza punkty ujemne lub utratę punktów doświadczenia z powodu nieuczestniczenia w zajęciach. Mogą wyzywać swoich kolegów na "bitwy" i napotykać na "poziomy bossa" w formie egzaminów. Mogą używać power-upów, które pomogą im w "postępach w grze", jak również łączyć się w zespoły z innymi graczami, aby szybciej osiągnąć cele. Gamifikacja doświadczeń edukacyjnych sprawia, że uczniowie bawią się i uczą w tym samym czasie. W edukacji wczesnoszkolnej przedszkola zachęcają swoich uczniów do zabawy w naukę, więc dlaczego nie zastosować podejścia "baw się i ucz" w nauczaniu wyższym? (oczywiście, bez klocków ABC i małych pociągów, którymi dzieci bawią się w przedszkolach).

Są to oczywiście bardzo subiektywne metody. Ludzie reagują i dostosowują się w różny sposób, więc dobrze jest wziąć pod uwagę inne sposoby pomocy początkującym uczniom. W dobie cyfrowej nauki jest nieskończenie wiele możliwości!

Komentarze? Reakcje? Sugestie? Nie wahaj się i umieść je w sekcji opinii poniżej!