Umiejętność uczenia się: Zestaw umiejętności dla ucznia XXI wieku

Oficjalnie celem każdej szkoły jest przygotowanie uczniów do tego, by stali się wysoko wykwalifikowanymi pracownikami.

Skąd szkoły wiedzą, jak to zrobić?

Skąd możemy wiedzieć, czy szkoły osiągają swój cel z sukcesem, czy nie?

Zanim wyskoczycie z rozsądnymi argumentami na ten temat, wysłuchajcie mnie.

Uczeń XXI wieku i umiejętność uczenia się

Moja praca nie istniała 20 lat temu, kiedy zaczynałam szkołę. A może istniała, ale nie nazywaliśmy jej tak samo, miała ją tylko garstka ludzi, a większość narzędzi, z których korzystam na co dzień, jeszcze nie istniała. Jestem pewien, że za 20 lat dzisiejsi pierwszoklasiści będą mieli zawody, które w tej chwili nie istnieją. Fast Company zebrał kilka zawodów przyszłości, które mogą mieć realne istnienie, ale kto wie, jak będzie wyglądał świat w 2036 roku?

Myślę, że szkoły powinny przeformułować swoje cele i włączyć do nich "uczenie się, aby się uczyć". Aby stać się wysoko wykwalifikowanym członkiem siły roboczej, uczeń XXI wieku musi nauczyć się, jak się uczyć. Moja szkoła z pewnością mi w tym pomogła i teraz mogę zajmować się tym niesamowitym zajęciem, jakim jest pisanie bloga, które nie istniało, kiedy byłem w pierwszej klasie.

Nauka nie kończy się wraz z ukończeniem szkoły. W dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy, pracownicy codziennie spotykają się z nowymi sytuacjami w pracy, więc muszą się ciągle uczyć i doskonalić swoje umiejętności, aby odnieść sukces.

Szkoły muszą uczyć uczniów, jak się uczyć, aby mogli wejść na ścieżkę prowadzącą do stania się wysoko wykwalifikowanymi pracownikami. Ale jaki zestaw umiejętności należy do tej nauki uczenia się, która pomoże współczesnym uczniom być poważnymi kandydatami do pracy w XXI wieku? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

Umiejętność rozwiązywania problemów

To prawie brzmi jak banał, ale naprawdę, życie zawodowe przychodzi z całą masą problemów, dużych i małych, każdego dnia. Nawet niewielka część z nich może wystarczyć, aby każdy początkujący pracownik poczuł się przytłoczony.

Muszą oni być w stanie wykorzystywać swoje analityczne i kreatywne myślenie w sposób przerywany, aby najpierw zdefiniować problem, następnie zastanowić się nad możliwymi rozwiązaniami, zbadać je, wymyślić plan, opracować i wdrożyć rozwiązanie, ocenić wyniki i wreszcie wygenerować pomysły na to, jak ulepszyć je następnym razem.

Zbyt wielu nowych pracowników uczy się tego w trudny sposób, ponieważ tak naprawdę nie musieli wykonywać żadnej z tych czynności podczas nauki w szkole. Jednorazowe prace badawcze lub fakt, że większość instrukcji dotyczących projektów jest podawana łyżeczką, nie może dokładnie rozwinąć umiejętności rozwiązywania problemów u studentów.

Umiejętności komunikacyjne

Nie zrozumcie mnie źle, nie każdy musi być świetnym mówcą publicznym, ale dobre rozumienie komunikatów innych, jak również dobre wyrażanie myśli jest obowiązkowe w każdych okolicznościach biznesowych. Czytanie i słuchanie, pisanie i mówienie muszą być dostosowane do różnych sytuacji biznesowych.

Początkujący pracownicy popełniają wiele błędów komunikacyjnych, od literówek w CV lub wysyłania e-maili bez niezbędnych załączników (choć nie są w tym odosobnieni), po mówienie ponad innymi podczas spotkań lub, co gorsza, niewiedzę, jak zadawać właściwe pytania, gdy potrzebują pomocy w jakiejś sprawie.

Firmy oczekują, że wszyscy ich pracownicy będą umieli się dobrze komunikować i czasami są zaskoczone liczbą młodych ludzi, którzy udowadniają, że jest inaczej.

Umiejętność współpracy

Teoretycznie, szkoły powinny być dobre w uczeniu uczniów tych umiejętności. System edukacji polega czasem na grupowych zajęciach edukacyjnych, zadaniach grupowych i wspólnej nauce.

Czasami działa to dobrze. Innym razem zajęcia grupowe w szkole oznaczają, że ktoś wykonuje całą ciężką pracę, ktoś zapomina o udziale w zajęciach, a wszyscy inni wykonują pracę wypełniającą. W końcu wszyscy dostają ocenę.

Praca zespołowa w firmie rzadko przypomina sytuację przedstawioną powyżej. Pracownicy muszą naprawdę współpracować, jeśli chcą, aby ich zespół osiągał wyniki. A oni zawsze tego chcą. Skuteczne zespoły to takie, których członkowie inwestują w nie całą swoją energię umysłową. Na koniec miesiąca wszyscy dostają wypłatę.

Umiejętności informatyczne

W świecie biznesu jest wiele technologii, ale niektórzy twierdzą, że to nie wystarczy.

Komputery stacjonarne, laptopy, tablety, telefony komórkowe, głośniki, telewizory, projektory wideo, kamery do nagrywania, urządzenia konferencyjne online, tablice prezentacyjne, drukarki itd. itp.

Serwery pocztowe, serwery internetowe, systemy zarządzania treścią, systemy zarządzania relacjami z klientami, systemy zarządzania dostawcami, bazy danych pracowników, systemy zarządzania uczeniem się, i tak dalej, i tak dalej.

Osobisty adres e-mail i kilka kont w mediach społecznościowych może pomóc początkującemu pracownikowi w zorientowaniu się, jak korzystać z wszystkich powyższych, ale z pewnością nie wystarczy. Powinny one być w stanie nauczyć się korzystać z nich wszystkich tak szybko, jak to możliwe, a oni mogą mieć przewagę, jeśli używali niektórych z tych urządzeń technicznych podczas gdy w szkole. Niestety, nie wszystkie szkoły mogą zapewnić komputery dla każdego ucznia lub są przyjazne BYOD. Miejmy nadzieję, że jeszcze nie.

Umiejętności etyczne

Ostatnim, ale nie najmniej ważnym aspektem jest to, że uczniowie powinni dodać etykę do swojego zestawu umiejętności przyszłych skutecznych pracowników:

Odpowiedzialność osobista. Powinni brać odpowiedzialność za swoje czyny, a zwłaszcza za ich konsekwencje - dobre lub złe. Oczekuje się od nich, że wyciągną wnioski ze złych decyzji i nigdy ich nie powtórzą, że nie będą obwiniać innych za swoje błędy i że nie będą kraść cudzych osiągnięć.

Odpowiedzialność finansowa. Uczniowie powinni wiedzieć, jak działa budżet projektu, jak zwrócić podatek i jak szukać informacji, które pomogą im realizować zrównoważone pomysły. W ostatecznym rozrachunku, firmy nie mogą sobie pozwolić na wiele błędów.

Empatia. Studenci powinni umieć "czytać" niewerbalne wskazówki u innych członków zespołu i emocjonalnie z nimi współbrzmieć. Nieodpowiedni żart, plotka lub jakakolwiek nieetyczna postawa może w mgnieniu oka posłać ich na ławkę rezerwowych. Oczywiście, szkoły muszą dzielić ciężar uczenia uczniów empatii z rodzinami, przyjaciółmi, społeczeństwem jako całością.

A teraz doszliśmy do ostatniego wymiaru umiejętności, których poszukują pracodawcy przy zatrudnianiu nowych talentów.

Wiem, że ten cudowny zestaw umiejętności ucznia XXI wieku ma więcej niż pięć wymiarów, które poruszyłem w tym wpisie, więc proszę, podzielcie się swoimi innymi przykładami w sekcji komentarzy. Być może zrobię część drugą.