Stare strategie nauczania i nowoczesne technologie: Czy LMS może być częścią Montessori?
Wiele osób słyszało o szkołach Montessori lub paradygmacie Montessori, ale nie każdy wie, że Montessori ma również imię! Maria Montessori była sercem i mózgiem tego, co znamy jako edukację Montessori.
O edukacji Montessori
Przygotowane środowiska i rola nauczyciela w klasie odróżniają Montessori od innych podejść edukacyjnych.
Przygotowane środowiska umożliwiają dzieciom wykonywanie różnych zadań, które skłaniają do myślenia o relacjach i oferują praktyczne okazje do wprowadzania relacji społecznych poprzez swobodną interakcję. Logiczna, sekwencyjna natura środowiska dostarcza uporządkowanych struktur, które kierują odkryciami: teorie są odkrywane, a nie przedstawiane; zasady pisowni są wyprowadzane poprzez rozpoznawanie wzorców, a nie tylko zapamiętywane.
Niezależna aktywność w klasie Montessori stanowi około 80% pracy, podczas gdy aktywność kierowana przez nauczyciela stanowi pozostałe 20%. Jeśli pomyślimy o tradycyjnej edukacji, proporcje są zazwyczaj odwrotne.
Każdy aspekt programu nauczania wymaga twórczej inwencji i starannej, przemyślanej analizy. Patrząc na wyniki nauczania na każdym poziomie Montessori, należy podkreślić, że to, dlaczego i w jaki sposób uczniowie dochodzą do tego, co wiedzą, jest równie ważne jak to, co wiedzą.
Moje spojrzenie na uczenie się
Jako rodzic żyjący w dzisiejszych czasach bardzo cenię filozofię Montessori. Jestem świadoma tego, że nie ma jednej wspaniałej metody nauczania, więc staram się mieć otwarty umysł, uczyć się jak najwięcej i przesiewać informacje, które napotykam w swoich badaniach. Wybieram to, co pasuje do mojej rodziny i naszego sposobu życia.
Ale nie jest to łatwy proces, ponieważ zawsze zadaję sobie to samo pytanie: Czy to był właściwy wybór? Wierzę zarówno w ludzki błąd, jak i w awarię maszyny, więc nikt nie ma 100% racji przez cały czas. Więc jedyną rzeczą, która pozostaje, jest dokonanie tego wyboru w sposób właściwy dla mnie i moich dzieci.
W trakcie moich badań nad podejściem Montessori do edukacji, natknęłam się na podstawowe zasady obowiązujące w klasie i sposób organizacji lekcji. I pozwólcie, że coś Wam powiem: technologia nie ma tam miejsca!
Wszystkie materiały w klasie Montessori są całkowicie naturalne, wszystko odbywa się w wolnym tempie i przy użyciu łagodnego głosu. Środowisko edukacyjne Montessori jest jak kilkaset lat od szybkiego tempa i ciągłego hałasu, w którym my i nasze dzieci żyjemy w naszym zwykłym życiu.
Ale żyjemy w erze cyfrowej, a nasze dzieci są narażone na kontakt z technologią każdego dnia. Przedszkola i szkoły wprowadzają politykę BYOD i regularnie pracują z urządzeniami elektronicznymi. Naturalne materiały i stare sposoby nauczania są coraz mniej obecne w dzisiejszych klasach.
Rodzice stają więc przed dwoma opcjami: zakazać technologii i spróbować szkoły Montessori (co może być dość drogie, ale tak naprawdę nie o to chodzi), albo iść z prądem new-age i objąć Hi-tech.
Ale co jeśli byłaby trzecia opcja?
Jestem rodzicem, kocham filozofię Montessori i lubię też technologię. Dlaczego moje dzieci nie mogłyby mieć tego wszystkiego, jeśli chodzi o edukację?
Czy technologia naprawdę może być częścią edukacji Montessori?
Wróciłam więc do moich badań, aby zobaczyć jak te dwie rzeczy mogłyby się połączyć. I odkryłam, że systemy zarządzania nauką i adaptacyjne uczenie się mają więcej wspólnego z metodą edukacji Marii Montessori niż początkowo sądziłam. Być może ludzie, którzy jako pierwsi pomyśleli o stworzeniu LMS, mieli doświadczenie z edukacją Montessori.
Oto podstawowe zasady klasy Montessori przełożone na cechy systemu LMS:
- Przestrzeń robocza jest starannie przygotowanym i uporządkowanym środowiskiem
Wszystko w klasie Montessori jest zaplanowane z wyprzedzeniem zgodnie z grupą wiekową, ma swoje wyznaczone miejsce, a dzieci są uczone, aby utrzymywać przestrzeń w czystości przez cały czas.
Pomyślmy teraz o portalu edukacyjnym online, gdzie każdy zasób, lekcja, fragment treści lub zadanie ma swoje własne miejsce i można je łatwo pobrać i zbadać w razie potrzeby. Wszystko jest starannie przygotowane przez nauczycieli, zanim uczniowie zalogują się po raz pierwszy.
Dzieci powinny czuć się bezpiecznie, zrelaksowane i szczęśliwe przez cały czas
W edukacji Montessori, klasa zapewnia bezpieczne środowisko. Dzieci uczone są wzajemnego szacunku do przestrzeni, czasu i pracy. Nauczyciel zawsze służy radą i pomocą.
W LMS, każdy student ma swoją osobistą przestrzeń akademicką. Może zdecydować się na dzielenie się pomysłami lub pracę w grupie lub na forum dyskusyjnym. Ale poza tym, tylko nauczyciele i rodzice mają dostęp do tej przestrzeni, aby udzielać informacji zwrotnych, oceniać zadania i udostępniać treści i zasoby dla każdego ucznia z osobna.
Dzieci powinny pracować w swoim własnym tempie w środowisku skoncentrowanym na dziecku i prowadzonym przez nauczyciela
W klasie Montessori uczeń decyduje, nad czym chce pracować po tym, jak zostaną mu przedstawione dostępne opcje. Nauczyciel jest obecny, aby wyjaśnić każde zadanie i zaoferować pomoc, jeśli o nią poprosi.
Najlepszą rzeczą w nauczaniu online jest zburzenie wszystkich barier, takich jak wiek, odległość, różnice kulturowe, status społeczny, itd. Nauczyciele mogą tworzyć samodzielne kursy, które odpowiadają potrzebom edukacyjnym każdego. Analityka w platformie edukacyjnej pozwala nauczycielom zauważyć w odpowiednim czasie, czy uczeń ma problemy i potrzebuje więcej uwagi, czy też jest utalentowany i potrzebuje więcej wyzwań.
Dzieci muszą pracować zarówno indywidualnie jak i wspólnie
Uczniowie w klasie Montessori mają w ciągu dnia zajęcia grupowe i pracę indywidualną. Jedną z zasad jest to, że każdy pracuje nie przeszkadzając innym i może dołączyć do pracy innego kolegi z klasy tylko wtedy, gdy ten wyrazi na to zgodę. Maria Montessori uważała, że dzieci powinny pracować bez przerwy i nie powinny być zmuszane do dzielenia się pracą indywidualną, jeśli nie mają na to ochoty. Dzięki temu dzieci uczą się utrzymywać koncentrację przez dłuższy czas.
Szkolny LMS pozwala na zadania grupowe, jak i indywidualne. Narzędzia do współpracy pozwalają na wspólną pracę z odległości wielu kilometrów. Rolą nauczyciela jest obserwowanie uczniów i prezentowanie materiałów edukacyjnych zgodnych z ich zainteresowaniami i potrzebami rozwojowymi. Nauczyciele mogą pomóc uczniom w osiągnięciu ich pełnego potencjału, śledząc ich postępy i udostępniając im dostosowane do ich potrzeb treści i zasoby.
Konieczny jest regularny kontakt między nauczycielami a rodzicami.
Dzieci nie przestają się uczyć, gdy szkoła kończy dzień. Niektórych rzeczy uczą się w szkole, a innych w domu, poprzez interakcje z rodziną i przyjaciółmi. Rodzice muszą wiedzieć, czego ich dziecko uczy się w szkole, aby mogli wzmacniać tę naukę w domu i na odwrót.
W ramach platformy edukacyjnej, rodzice mogą mieć konto i być w regularnym kontakcie z nauczycielami i personelem szkoły. A dobra wiadomość jest taka, że ten kanał komunikacji jest dostępny przez cały czas dla obojga dorosłych. Nauczyciele mogą informować rodziców, jak ich dziecko radzi sobie w szkole, podczas gdy rodzice mogą w razie potrzeby zaoferować ukierunkowane wsparcie w odrabianiu zadań domowych.
Jeśli więc zdecydują się Państwo na kształcenie swoich dzieci w szkole innej niż Montessori, nie oznacza to, że będą one całkowicie pozbawione tak cennych nauk. Zawsze są sposoby, aby z istniejących metod edukacyjnych wydobyć wszystko to, co dobre i stworzyć nowy sposób uczenia się.
PS: Mam nadzieję, że Maria Montessori wybaczy mi, że nie zachowam czystości jej sposobu nauczania, ale ja lubię fuzję... we wszystkim. Nie powinniśmy zapominać o przeszłości, ani bać się teraźniejszości, ale brać to, co najlepsze z obu i tworzyć lepszą przyszłość.
Źródło zdjęć