Zwalczanie przepaści cyfrowej po pandemii
Cyfryzacja zmieniła sposób, w jaki się komunikujemy, dostęp do usług oraz zakres technologii obecnych w naszym życiu. Odkąd pojawił się internet, jesteśmy świadkami nowej rzeczywistości wśród ludzi: tych, którzy mają dostęp do technologii i internetu, i tych, którzy go nie mają. Chociaż przepaść cyfrowa nie została spowodowana przez pandemię, to z pewnością się pogłębiła.
Podczas globalnego kryzysu zdrowotnego w naszym społeczeństwie pojawiło się wiele problemów w każdej dziedzinie, co miało znaczący wpływ na edukację. Podczas gdy technologia pomogła nam pokonać fizyczny dystans, wiele osób stanęło w obliczu wyzwań z powodu słabego połączenia z Internetem lub jego braku, podwojonych przez brak nowoczesnych urządzeń potrzebnych do zdalnego nauczania.
Oprócz tego wszystkiego, nauczyciele i studenci stanęli przed dodatkowymi wyzwaniami, próbując dostosować się do rzeczywistości edukacji online i zminimalizować wpływ słabych lub żadnych umiejętności w zakresie technologii informatycznych na proces uczenia się.
Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie zdalne
Potrzeba zwiększenia świadomości cyfrowej
Pandemia ujawniła problemy, które musimy naprawić, zwłaszcza znaczenie stabilnego połączenia internetowego i technologii we wszystkich głównych domenach: zdrowie, edukacja, usługi społeczne i zatrudnienie.
Chociaż udało nam się dostosować do nowej sytuacji w podróży, potrzebujemy teraz prawdziwych rozwiązań, aby zaspokoić potrzeby każdej jednostki, co będzie służyć społeczeństwu jako całości.
W edukacji większość uczniów korzystała z różnych form nauczania online, co pomogło utrzymać naukę jako podstawową czynność życiową. Pojawiły się jednak dwie problematyczne sytuacje: niektórzy ludzie nie mieli dostępu do Internetu lub urządzeń, a wielu nie posiadało umiejętności niezbędnych do efektywnego korzystania z technologii.
Podczas gdy nauczyciele i uczniowie mieli w dużej liczbie wsparcie potrzebne do wdrożenia rozwiązań w zakresie nauczania online, osoby z rodzin o niskich dochodach musiały i nadal muszą stawiać czoła trudnościom wynikającym z różnic w tzw. równości szans.
Internet i technologia nie mogą być już traktowane jako towar. Powinny być dostępne dla wszystkich, niezależnie od ich pochodzenia społecznego, zapewniając prawo do korzystania z tych samych podstawowych usług, co gospodarstwa domowe o wyższych dochodach.
Pandemia otworzyła nam oczy na nowe sposoby interakcji, uczenia się i dostępu do usług oraz pokazała, jak wiele ulepszeń jest potrzebnych w każdej dziedzinie. Niemniej jednak, zapewnienie dostępu do Internetu i rozwijanie umiejętności niezbędnych do korzystania z technologii są bardziej rygorystyczne niż kiedykolwiek i są potrzebne do:
- Możliwości ekonomicznych: posiadanie umiejętności edtech i połączenia z Internetem może zapewnić możliwości kariery i wyższe dochody.
- Rozwój edukacji: osoby uczące się mogą korzystać z każdego zasobu internetowego i aplikacji, aby zdobyć umiejętności na miarę XXI wieku i bezproblemowo odnaleźć się w miejscu pracy.
- Interakcje społeczne: w trudnych czasach technologia pomaga pokonać dystans fizyczny, pozwala ludziom łączyć się i komunikować, a także pielęgnować i utrzymywać relacje niezbędne do zdrowego życia.
- Dostęp dousług: coraz więcej usług jest dostępnych za pośrednictwem technologii, a my musimy zapewnić wszystkim równy dostęp do nich.
- Urządzenia i zasoby: ponieważ technologia rozwinęła się tak szybko, wpłynęła na to, jak żyjemy. Wciąż jednak istnieją duże rozbieżności między tym, w jaki sposób rodziny o niskich i wysokich dochodach korzystają z urządzeń i jaki mają dostęp do współczesnych zasobów.
Technologia musi stać się czynnikiem wyrównującym i pomóc zmniejszyć przepaść cyfrową.
Możliwe rozwiązania w walce z przepaścią cyfrową
Teraz, gdy doświadczyliśmy korzyści i wad technologii i Internetu w czasie pandemii, powinniśmy wykorzystać to, czego się nauczyliśmy, aby poprawić naszą przyszłość jako społeczeństwa. Musimy rozważyć pewne rozwiązania, które nie są poza zasięgiem i wprowadzić pewne zmiany:
Czytaj dalej: Co dalej? Lekcje z zamknięcia tradycyjnej edukacji
- W samych Stanach Zjednoczonych 16,9 miliona dzieci nie ma w domu szybkiego internetu, a 22 procent z nich korzysta z publicznej sieci Wi-Fi, aby odrabiać lekcje lub uczestniczyć w zajęciach online. Aby temu zaradzić, rządy krajowe i lokalne powinny znaleźć sposób na dofinansowanie lub zapewnienie darmowego dostępu do internetu tym, których na to nie stać, lub przynajmniej zapewnić bezpłatny dostęp do sieci w bibliotekach lub domach kultury.
Czytaj więcej: 4 Przykłady najlepszych inicjatyw w zakresie dostępu cyfrowego
- Według Pew Research Center, 30 proc. dorosłych Amerykanów ma niską gotowość do korzystania z technologii. Co więcej, w czasie pandemii osoby posiadające dzieci miały trudności z pomaganiem im w edukacji online. W związku z tym szkoły i społeczności uczące się powinny opracować programy wolontariatu, które nauczą ludzi, jak korzystać z technologii i czerpać z tego wszystko, co ma ona do zaoferowania.
- Uczniowie z rodzin o niskich dochodach zostali nieproporcjonalnie dotknięci przez pandemię w sposób wykraczający poza edukację. Ponieważ tego problemu nigdy nie da się rozwiązać indywidualnie, społeczności powinny znaleźć lub stworzyć programy, które pozwolą im stawić czoła wyzwaniom związanym z cyfrowym podziałem i budować odporność na ubóstwo oraz inne kryzysy społeczne i zdrowotne.
- Uczniowie stracili ponad sześć miesięcy nauki w czasie pandemii, ale ci z rodzin o niskich dochodach, którzy nie mieli dostępu do Internetu lub mieli go bardzo słaby, stracili rok nauki. Dlatego też władze powinny opracować plany naprawcze dla osób upośledzonych, aby pomóc im w dostępie do informacji, rozwoju zawodowego i usług w celu zbudowania silniejszego społeczeństwa, zwiększenia produktywności i poprawy jakości życia.
Czytaj więcej: 6 Praktycznych strategii nauczania ponad podziałami cyfrowymi
Podsumowując
To do nas, jako społeczeństwa, należy rozwiązanie problemu cyfrowej przepaści i znalezienie długoterminowych rozwiązań dla wszystkich w czasach ogromnego uzależnienia od Internetu i technologii. Cyfrowe społeczeństwo przynosi korzyści zarówno jednostkom - w postaci możliwości rozwoju osobistego i wyższej jakości życia, jak i społecznościom oraz całemu krajowi - w postaci produktywności i niezawodności.
Bądź na bieżąco! Będziemy Cię na bieżąco informować o najcenniejszych wskazówkach i zasobach EdTech. Subskrybuj i nigdy nie przegap! DianaZDiana jest nauczycielką od ponad 10 lat. Pisze o znalezieniu idealnej równowagi pomiędzy starymi strategiami nauczania a ciągle zmieniającymi się narzędziami.
- Kliknij, aby udostępnić na Twitterze (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na LinkedIn (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Pinterest (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Pocket (Otwiera się w nowym oknie)
- Więcej
- Kliknij, aby udostępnić na Tumblr (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Reddit (Otwiera się w nowym oknie)