Zastosowanie uniwersalnego projektowania dla uczenia się w klasach zdalnych

Kiedy szkoły zostały zmuszone do wdrożenia nauczania na odległość podczas tegorocznej pandemii, stało się jasne, że awaryjne nauczanie na odległość pogłębiło wiele luk, które już istniały w murach murowanych szkół. Wiele z pomocy, na których można było polegać w klasach, nie było już możliwe do zrealizowania online, a niektóre z pomocy, których brakowało od samego początku, pogłębiły słabości słabych systemów, które mieliśmy wcześniej.

Kiedy patrzymy w niepewną przyszłość, jedyną rzeczą, która jest jasna, jest to, że musimy mieć system, który będzie działał dobrze w każdym miejscu i dla wszystkich uczniów. To jest przecież koncepcja Uniwersalnego Projektowania dla Uczenia się (UDL), ramy, które pomagają projektantom programów nauczania i edukatorom w zapewnieniu, że wszyscy uczniowie otrzymują dostosowania, które są potrzebne, aby pomóc im doskonalić się w szkole.

UDL jest pochodną ruchu, który promował uniwersalne projektowanie w architekturze i rozwoju produktów. W swoim wykładzie TED "The Myth of Average", Todd Rose używa przykładu, który uosabia potrzebę UDL, pokazując jak fotel w kokpicie, który został zaprojektowany przez Siły Powietrzne dla "przeciętnego" pilota w rzeczywistości nie pasował na żadnego z pilotów, którzy go używali. Aby naprawić ten problem, kokpit został "zaprojektowany do krawędzi", jak to określił Rose. Wprowadzono elastyczne fotele, które mogły pomieścić zarówno najniższego, jak i najwyższego pilota - i każdego pomiędzy nimi. W dalszej części swojego wystąpienia Todd Rose wyjaśnia, że musimy zastosować te same koncepcje projektowe w edukacji.

Czytaj więcej: Jak zastosować Universal Design for Learning w klasie

W latach 90-tych, Centrum Stosowanych Technologii Specjalnych (C.A.S.T.) zaczęło rozwijać sformalizowane podejście do wdrażania uniwersalnego projektowania w szkolnych programach nauczania. Pod kierunkiem Anne Meyer i Davida Rose'a, C.A.S.T. stworzyło ramy UDL, a dziś oferuje profesjonalny rozwój i zasoby UDL dla nauczycieli na całym świecie.

Kiedy nauczyciele korzystają z wytycznych UDL, lekcje są projektowane w taki sposób, aby zapewnić wiele sposobów: zaangażowanie, reprezentację, działanie i ekspresję. Od początkowych doświadczeń edukacyjnych po ocenę, uczniom oferuje się zróżnicowane wsparcie i wybór, które są "zaprojektowane na miarę" zainteresowań i możliwości uczniów.

Ponieważ celem UDL jest zapewnienie, że każdy uczeń otrzyma odpowiednie instrukcje, UDL jest doskonałą soczewką, przez którą nauczyciele mogą podejmować decyzje podczas planowania programu nauczania, aby pomóc im w tworzeniu lekcji, które będą użyteczne niezależnie od tego, czy uczą twarzą w twarz, zdalnie, czy w sytuacjach hybrydowych. Jedna strona C.A.S.T. zawierająca kluczowe pytania, na które należy odpowiedzieć, dostarcza przemyślanych wskazówek dla projektantów programów nauczania. Efektywne planowanie oparte na UDL wyeliminuje potrzebę tworzenia planów awaryjnych w przypadku zmiany sytuacji, a w efekcie pozwoli dotrzeć do wszystkich uczniów.

Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie zdalne

Zastosowanie uniwersalnego projektowania dla uczenia się w klasach zdalnych

Nauczyciele, którzy obawiają się dodatkowego obciążenia pracą, z ulgą stwierdzą, że UDL, jeśli zostanie wdrożony prawidłowo, da im więcej swobody w spędzaniu czasu na stawianiu wyzwań uczniom, aby podnieść ich umiejętności, co w efekcie pozwoli im stać się niezależnymi uczniami.

Jak stwierdza jeden z autorów Camp Design Online, otwartego materiału z Muhlenburg College, opracowanego w odpowiedzi na pandemię, "Planowanie dostępności nie oznacza automatycznie tworzenia wielu wersji lub odrzucania ćwiczeń, zadań lub treści z góry, ponieważ mogą one być niedostępne dla niektórych uczniów. Oznacza to zastanowienie się, jak sprawić, by materiały szkoleniowe i doświadczenia były dostępne dla różnych studentów, którzy mogą zapisać się na zajęcia."

Dla edukatorów, którzy chcieliby zapoznać się z przykładami programów nauczania UDL, można dołączyć do Studia UDL, aby uzyskać bezpłatny dostęp do lekcji, którymi dzielili się nauczyciele z całego świata. Rozpoczynając pracę nad kształtem swojego roku szkolnego, warto rozważyć następujące pytania postawione przez C.A.S.T. jako wskazówki.

Zaangażowanie

Czy lekcja zawiera opcje, które mogą pomóc wszystkim uczniom w regulowaniu własnej nauki, podtrzymaniu wysiłku i motywacji oraz zaangażowaniu i zainteresowaniu wszystkich uczniów? - Kluczowe pytania do rozważenia podczas planowania lekcji, CAST.org

Zapewnienie uczniom opcji asynchronicznych może pozwolić im na poruszanie się w sposób szybki lub wolny, dostosowany do ich stylów uczenia się. Wielu nauczycieli jest już zaznajomionych z wykorzystaniem wideo jako uzupełnienia lub zamiennika lekcji. Jednym ze sposobów na uniknięcie utraty zainteresowania uczniów jest upewnienie się, że te filmy nie są dłuższe niż 6-10 minut. Zarówno EdPuzzle, jak i Google Slides pozwalają w dość prosty sposób wybrać fragmenty filmów do włączenia do lekcji. Mogą one również dać uczniom czas na pauzę i refleksję pomiędzy segmentami.

Czytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online

Studenci będą mieli większą motywację, jeśli będą mieli interesujący wybór. Mając na uwadze zainteresowania uczniów i odpowiednie treści, nauczyciele mogą wykorzystać szablony tablic wyboru, takie jak te, które są dostarczane przez SlidesMania, aby wzbudzić entuzjazm i wzmocnić uczniów. Różnorodność tematów i poziomów czytania na stronach takich jak Newsela czy Smithsonian's Tween Tribune pomoże uczniom nabrać pewności siebie i niezależności.

Prezentacja

Czy informacje zapewniają opcje, które pomagają wszystkim uczniom: osiągnąć wyższy poziom zrozumienia i rozumienia, zrozumieć symbole i wyrażenia oraz dostrzec to, czego należy się nauczyć? - Kluczowe pytania do rozważenia przy planowaniu lekcji, CAST.org

Jeśli prezentujesz cyfrową lekcję synchronicznie, rozważ nagranie tej lekcji za pomocą darmowego narzędzia, takiego jak Screencastify, i udostępnienie jej do późniejszego wykorzystania. Pozwala to uczniom, którzy mogli przegapić początkową lekcję lub mieli problemy ze zrozumieniem jej części, na dostęp do niej tyle razy, ile jest to potrzebne. Używając trybu prezentacji w Google Slides lub PowerPoint, nauczyciele mogą również korzystać z funkcji zamkniętych napisów.

Wszelkie treści wizualne powinny mieć również opisy dźwiękowe, a nauczyciele powinni upewnić się, że uczniowie wiedzą, jak korzystać z narzędzi do przetwarzania tekstu na mowę dostępnych na ich urządzeniach, takich jak Google Read Aloud lub Microsoft Immersive Reader. W przypadkach, gdy nie można korzystać ze stron, które różnią się poziomem Lexile, narzędzia takie jak Smmry lub Rewordify mogą pomóc uczniom uprościć tekst dostępny online.

Działanie i ekspresja

Czy ćwiczenie zapewnia opcje, które pomagają wszystkim uczniom: działać strategicznie, wyrażać się płynnie i reagować fizycznie? - Kluczowe pytania do rozważenia przy planowaniu lekcji, CAST.org

Technologia dała nam wiele narzędzi, które mogą umożliwić uczniom reagowanie na różne sposoby, od platform odpowiedzi uczniowskich, takich jak Kahoot, Gimkit czy Socrative, po kolekcje wideo, takie jak Flipgrid. Podczas nauczania synchronicznego, Peardeck i Nearpod ułatwiają tworzenie interaktywnych prezentacji slajdów, pozwalając nauczycielowi na zbieranie ocen formatywnych, gdy uczniowie rysują, przeciągają elementy lub wpisują komentarze.

Czytaj więcej: 3 Nauczyciele, którzy miażdżą oceny z ed-tech

Kiedy to możliwe, nauczyciele mogą pozwolić na wiele środków wyrazu opartych na mocnych stronach uczniów, a nie na ich słabościach. Uczniowie mogą nagrywać odpowiedzi zamiast pisać na maszynie, tworzyć filmy lub używać artystycznych reprezentacji. Wirtualne manipulatory mogą zastąpić te fizyczne, które mogą nie być dostępne.

Łączenie wszystkiego w całość

Jeśli nauczyciele dysponują czasem i odpowiednimi narzędziami, mogą tworzyć lekcje, które są skierowane do wszystkich uczniów, niezależnie od środowiska. W miarę jak nauczyciele będą nawiązywać relacje z nowymi grupami uczniów w nadchodzącym roku szkolnym, znajdą w programie nauczania obszary, które można nieco zmodyfikować, aby dostosować je do potrzeb dzieci, które mają wyjątkowe potrzeby.

Jednak mając program nauczania oparty na UDL, większość pracy będzie polegała na tworzeniu silnych więzi emocjonalnych z uczniami i dawaniu im do zrozumienia, że należą do społeczności uczącej się, w której każdy jest ceniony.

Wiedząc, że elastyczne lekcje zostały już zaplanowane, nauczyciele mogą poświęcić swój czas na częste przekazywanie uczniom informacji zwrotnych, komunikowanie się z rodzicami i pomaganie im, by czuli się bezpieczni i szczęśliwi w tych nieprzewidywalnych czasach.