Wpływ interaktywnych filmów wideo w klasie
Wychowywanie dziecka nie jest najłatwiejszą rzeczą do zrobienia. Jestem pewna, że każdy rodzic może się zgodzić, że jest dokładnie odwrotnie łatwe.
Jeśli rodzice są jak superbohaterowie, kiedy starają się zaspokoić wszystkie potrzeby swoich jedno-, dwu-, siedmio- czy dziesięcioosobowych mini-ludzi w domu, to jak powinniśmy nazwać nauczycieli, którzy robią to samo przez cały dzień - ale z 15 do 30 dziećmi? Super-superbohaterami? Pójdę za tym.
Super-superbohaterowie, znani szerzej jako nauczyciele nauczania początkowego, wiedzą, jak trudno jest sprawić, by 30 par roziskrzonych oczu patrzyło na to samo i angażowało się w proces uczenia się w tym samym czasie.
Przyczyniają się do tego co najmniej dwa powody:
Krótki czas koncentracji uwagi i wysoki poziom energii
Mówi się, że czas koncentracji uwagi ludzi - młodych i starych - został prześcignięty przez uroczą złotą rybkę z akwarium. 8 sekund to cholernie mało czasu, by przykuć uwagę uczniów i przeprowadzić ich przez co najmniej godzinny proces nauki. Nauczyciele naprawdę potrzebują super-super mocy, aby to zrobić.
Dzieci w szkole potrzebują materiałów do nauki dostarczanych w małych, strawnych kawałkach, a nie w jednej trudnej do przełknięcia klasie.
Łatwo się rozpraszają i nie potrafią usiedzieć w miejscu przez dłuższy czas. To zupełnie naturalne. Ludzkie ciało zostało zaprojektowane z myślą o ruchu i aktywności; właśnie w ten sposób dzieci spalają wysoki poziom energii - poprzez ruch i zabawę.
A jednak, pomimo tych biologicznych cech, systemy szkolne na całym świecie uparcie narzucają uczniom siedzenie w miejscu i skupianie uwagi przez dłuższy, a więc niezbyt wygodny, okres czasu.
Naprawdę trudno jest zmienić ten system, ale podejmowane są kroki w dobrym kierunku.
Jak interaktywne filmy wideo mogą wpłynąć na naukę w klasie
Interaktywne filmy wideo mają ogromny potencjał, aby poprawić obecną sytuację w nauce uczniów, ponieważ są one zazwyczaj krótkie, a także dlatego, że są, cóż, interaktywne. Należy jednak traktować to z przymrużeniem oka, ponieważ interaktywne filmy wideo mogą nie być idealnym rozwiązaniem dla każdej klasy, a przynajmniej jeszcze nie teraz.
Filmy wideo są znane z tego, że są najbardziej skutecznymi materiałami edukacyjnymi pod względem zaangażowania i wskaźników retencji. Podczas oglądania filmów mózg jest aktywny na niemal wszystkich poziomach sensorycznych, co przyciąga uwagę dzieci i pomaga im lepiej zapamiętać to, czego się uczą.
Jednak filmy wideo nadal wymagają od uczniów siedzenia nieruchomo przed ekranem, nawet jeśli przez dość krótki okres czasu.
Dlatego sposób przekazu wideo musi być równie ważny, jak zawarte w nim treści edukacyjne.
Interaktywność w filmach edukacyjnych może być na różnych poziomach, od prostych kliknięć w różne części ekranu, powodując, że elementy poruszają się w określony sposób, do widoków 360 stopni. Tworząc kurs online jako zestaw interaktywnych filmów, nauczyciele mogą mieć do dyspozycji różne technologie, z którymi mogą pracować. Oczywiście, nie trzeba stosować najnowszej czy najdroższej metody, aby skutecznie utrzymać uwagę uczniów i przeprowadzić ich przez cały kurs.
I tu pojawia się ziarno soli: interaktywna technologia wideo jest wciąż w fazie testów. Obiecuje wiele - wyższe wskaźniki zaangażowania, lepsze wskaźniki retencji, bardziej ekscytujące doświadczenie uczenia się - ale nadal jest daleko od bycia normą w nauczaniu online, a zwłaszcza w większości szkół.
Postęp technologiczny może jednak sprawić, że będzie to możliwe, być może szybciej niż możemy sobie wyobrazić.
Jakie jest Twoje zdanie na temat wykorzystania interaktywnych filmów w klasie? Jak myślisz, jak długo potrwa, zanim każdy uczeń będzie się uczył z takich zasobów? Sekcja komentarzy czeka na Twoją opinię.