Mikro-learning i krótki czas koncentracji uwagi
Uwaga złotej rybki jest dłuższa niż ludzka.
Poważnie. Złota rybka ma 9 sekund koncentracji uwagi, podczas gdy człowiek osiąga granicę 8 sekund. Pamiętaj o tym następnym razem, gdy będziesz tworzyć kursy e-learningowe dla dzieci. Każdy uczeń w Twojej klasie może być po prostu jak Dory z filmu "Finding Nemo":
Ale tak naprawdę to nie jest ich wina.
Skąd ten krótki czas koncentracji uwagi?
Po pierwsze, obwiniaj ewolucję. Nasi przodkowie mieli większą uwagę, ponieważ musieli ciężej pracować, aby zdobyć pożywienie i być świadomym wszystkich możliwych drapieżników, które mogłyby ich zabić w tym czasie. Dzisiaj dzieci idą do lodówki w drugim pokoju i głównie boją się robaków. Kto potrzebuje do tego długiej koncentracji uwagi?
Jednak nasi przodkowie mieli bardzo mało czynników rozpraszających, podczas gdy dzisiejsze dzieci są coraz bardziej narażone na technologię i urządzenia mobilne. W rzeczywistości, nowe pokolenie jest lepsze w wielozadaniowości niż kiedykolwiek. Badanie przeprowadzone przez Common Sense Media wykazało, że 63% nauczycieli twierdzi, że media rozrywkowe pomogły uczniom doskonalić umiejętność szybkiego i efektywnego wyszukiwania informacji, a 34% twierdzi, że pomogły uczniom w efektywnej wielozadaniowości.
Następnie, obwiniaj tę erę prędkości i informacji, w której wszyscy żyjemy. Każdy z nas jest bombardowany dźwiękami, kolorami i informacjami, które "krzyczą" o naszą uwagę. Dorosłym trudno jest to wszystko posortować. Nie można oczekiwać, że dzieci będą robiły to samo.
Jednak są w tym lepsze, niż im się wydaje. Badanie przeprowadzone przez giganta technologicznego Microsoft wykazało, że osoby, które wcześnie zaczęły korzystać z technologii, lepiej radzą sobie z określeniem, z czym chcą/nie chcą się związać, a także potrzebują mniej czasu na przetwarzanie i zapamiętywanie informacji.
Co mogą zrobić nauczyciele, aby walczyć z ciągle kurczącą się uwagą?
Mam dla Ciebie dwa słowa: mikro-learning.
Mikronauczanie i krótki czas koncentracji uwagi
Podczas gdy przyjęcie podejścia "mikro-nauczania" może nie rozwiązać wszystkich problemów z niezaangażowanymi studentami, tworzenie mikro-kursów online może prowadzić do wspaniałych rezultatów w zakresie ich zaangażowania i wskaźników retencji.
Mikronauczanie idzie w parze z zasadą "Jeśli nie możesz tego pokonać, dołącz do tego". Nie da się pokonać kurczącej się przestrzeni uwagi. Musisz więc się do tego dostosować i dostarczać mniejsze porcje treści: krótsze rozdziały, krótsze quizy, krótkie gry, krótkie... wszystko!
Spójrz na główne zdjęcie tego wpisu. Ten z ryżem. Teraz wyobraź sobie to: Każde ziarenko ryżu to idea, której trzeba się nauczyć, slajd w lekcji. Każda gałka ryżu to lekcja, albo mikromoduł. Wszystkie gałki z całym ryżem składają się na cały kurs.
Zamiast karmić uczniów całą kupką wymieszanego ryżu, trzeba zebrać wszystkie informacje, które muszą przyswoić, posortować je według tylu kategorii, ile trzeba, i podzielić na łatwe do opanowania moduły.
Twoi uczniowie będą Ci za to wdzięczni. Mikromoduły zaspokajają potrzebę nowoczesnego ucznia na informacje w małych kawałkach. To jest potrzeba. Nie chodzi o to, że nie chcą oni poświęcać uwagi przez wiele godzin (chociaż niektórzy po prostu nie chcą) - oni nie mogą.
Ilość informacji w lekcji lub kursie pozostaje taka sama, ale sposób ich podania jest inny. Nie przejmuj się, jeśli zamiast 12 slajdów dostaniesz 16. Ale jeśli lekcja jest tak duża, jak 85 slajdów, a Ty rozbijasz ją na 110, możesz chcieć ją podzielić i zrobić z niej dwa lub trzy mikromoduły.
Rzymu nie zbudowano w jeden dzień i edukacji dzieci też nie da się zbudować w jeden kurs. Krok po kroku - a jeszcze lepiej, mały krok po małym kroku - dojdziesz do celu.