Cyfrowe narzędzia do refleksji, które Twoi uczniowie mogą wykorzystać podczas zajęć

Koncepcja refleksyjnej praktyki jest istotną częścią procesu uczenia się. Poświęcenie czasu na zastanowienie się nad tym, co się wie w danym momencie, pozwala spojrzeć na sprawy z perspektywy czasu i dostrzec luki w wiedzy, miejsca do poprawy oraz kroki, które można podjąć, aby udoskonalić swój poziom przyswojenia wiedzy.

Świadoma refleksja jest praktyką stosowaną w wielu dziedzinach, w których profesjonaliści analizują swoją pracę, umiejętności i ogólne wyniki. Nauczyciele stosują refleksję nad sobą, by poprawić swoje umiejętności i zwiększyć zrozumienie tego, jak wpływają na uczniów.

Refleksja jako proces jest niezwykle przydatna dla uczących się. Przechodzenie przez etapy świadomej refleksji pozwala na głębsze uczenie się, ponieważ uczniowie zastanawiają się nad swoimi osiągnięciami i wyciągają wnioski z doświadczeń. John Dewey, amerykański filozof, powiedział, że

Ludzie uczą się poprzez refleksję nad doświadczeniami, a nie poprzez samo doświadczanie rzeczy.

James Zull, nieżyjący już profesor biologii i biochemii, posuwa refleksję o krok naprzód do idei doświadczenia z emocjami: emocje pomagają ludziom nadać znaczenie temu, co przeżywają, a świadoma refleksja odgrywa fundamentalną rolę w przekształcaniu doświadczenia plus emocji w uczenie się.

Uczniowie potrzebują refleksyjnej praktyki jako normy w procesie uczenia się, a nauczyciele muszą przeprowadzić ich przez etapy samopoznania, aby mogli się głęboko uczyć i zachować wiedzę. Peter Pappas, specjalista w dziedzinie edukacji z ponad 50-letnim doświadczeniem w tej dziedzinie, stworzył taksonomię refleksji zawierającą pytania dla różnych etapów procesu uczenia się:

  • Tworzenie - Co powinienem zrobić dalej?
  • Ocenianie - Jak dobrze mi poszło?
  • Analizowanie - Czy widzę jakieś wzorce w tym, co zrobiłem?
  • Zastosowanie - gdzie mógłbym to ponownie wykorzystać?
  • Zrozumienie - Co było w tym ważne?
  • Zapamiętywanie - Co zrobiłem?

Opierając się na tych pytaniach, nauczyciele mogą pomóc uczniom w refleksji nad swoją nauką i zrozumieniu swoich mocnych i słabych stron. Kiedy uczniowie dokonują samooceny tego, co wiedzą, mogą poprawić swoje rozumienie.

Cyfrowe narzędzia do refleksji do wykorzystania w klasie

Odkąd szkoła jest coraz bardziej zakotwiczona w środowisku online, refleksja może być również prowadzona z pomocą narzędzi cyfrowych.

  1. GrokSpot

    GrokSpot jest kompleksowym narzędziem, które może być używane do sprawdzania rozumienia tekstu przez uczniów i wywoływania dyskusji, przydzielania grup, wspierania komentarzy i reakcji rówieśników. Platforma zawiera różne funkcje zarządzania grupami i dyskusji zespołowych. Po dokonaniu płatnej aktualizacji, nauczyciele mogą również korzystać z raportów generowanych dla poszczególnych studentów i grup.

  2. Flipgrid

    Flipgrid może być używany jako dziennik wideo, w którym studenci nagrywają swoje przemyślenia na dany temat i próbują zrozumieć, co wiedzą, myślą lub czego potrzebują, aby pójść dalej. Jeśli te filmy zostaną upublicznione dla całej klasy, mogą sprzyjać konstruktywnym rozmowom opartym na komentarzach z zakresu Growth Mindset. W ten sposób uczniowie analizują samych siebie i uczą się poprzez dodanie wkładu rówieśników.

  3. Mentimetr

    Mentimetr jest świetny do określania oczekiwań na początku zajęć, a następnie proszenia o refleksję, by sprawdzić, czy te oczekiwania zostały spełnione na koniec zajęć. Jest to pomocne dla uczących się, aby skierować ich uwagę na konkretne tematy, a dla nauczycieli, aby ocenić sukces ich lekcji i jakie zmiany lub ulepszenia powinni wprowadzić.

  4. Padlet

    Padlet to wirtualna ściana, na której uczniowie mogą umieszczać swoje prace i zastanawiać się nad nimi. Nauczyciele mogą interweniować w proces samooceny i prowadzić uczniów przez momenty głębszej refleksji. Ponadto, jako wspólne doświadczenie edukacyjne, rówieśnicy mogą reagować i komentować wzajemnie swoje refleksje i uzyskać głębszy wgląd w procesy myślowe innych.

  5. Ogród odpowiedzi

    Ogród odpowiedzi to narzędzie do szybkiej refleksji, które wykorzystuje słowa lub wyrażenia do tworzenia ścian słów dla konkretnych tematów lub celów. Można go używać na początku lub na końcu zajęć, aby pomóc uczniom zastanowić się nad tym, jak się czują. W trakcie samej lekcji Ogród odpowiedzi może być wykorzystywany jako narzędzie do zbiorowej refleksji nad informacjami uzyskanymi w klasie, co pozwala na spojrzenie na dany temat z szerszej perspektywy.

  6. Narzędzia Microsoft lub Google

    OneNote, Google Docs, Microsoft Forms lub Google Forms sprzyjają wspólnej refleksji. We wspólnych dokumentach uczniowie mogą tworzyć dzienniki nauki, w których zapisują swój proces myślowy, zastanawiają się nad nim i otrzymują uwagi od nauczyciela lub rówieśników.

  7. Blogger

    Prowadzenie notatek przez nauczycieli na temat procesów refleksji uczniów może pomóc im zrozumieć, co wiedzą, a czego nie. Rówieśnicy, którzy komentują refleksje uczniów, pomagają im poczuć się zrozumianymi i skomentować je z sensem.

    Refleksja może również przybrać formę dziennika, bloga lub podcastu. Uczniowie zapisują swoje doświadczenia z nauki w formie pisemnej lub dźwiękowej, co przyczynia się do lepszego zrozumienia ich osiągnięć, oczekiwań i potrzeb. Blogger jest poręcznym narzędziem do prowadzenia dzienników i blogów, dzięki czemu uczniowie stają się bardziej odpowiedzialni za to, o czym piszą i w sposób nieunikniony za swój proces rozwoju. Do tworzenia podcastów uczniowie mogą używać programu Anchor lub Audacity. Które następnie mogą być zintegrowane na platformach streamingowych lub na blogu.


    Czytaj więcej: 5 Cyfrowe narzędzia do podcastingu w klasie hybrydowej


Na zakończenie

Definiując i komunikując swoje myśli sobie lub innym, uczniowie uświadamiają sobie, czy w pełni rozumieją dany temat i wskazują, co wymaga poprawy. Reakcja kogoś - nauczyciela lub rówieśnika - na ich refleksje dodaje jasności i pewności w procesie uczenia się. Uczniowie określają, co działa, a co nie działa w ich przypadku i identyfikują podobne procesy uczenia się u rówieśników, co daje im poczucie, że nie są jedynymi, którzy mają problemy, potrzebują więcej czasu lub informacji.

Cyfrowe narzędzia do refleksji otwierają drzwi do wewnętrznego procesu uczenia się uczniów, przynosząc korzyści zarówno nauczycielom, jak i uczniom w odkrywaniu tego, co było i co należy zrobić, aby osiągnąć pożądane rezultaty.

Bądź na bieżąco! Będziemy Cię na bieżąco informować o najbardziej wartościowych wskazówkach i zasobach EdTech. Subskrybuj i nigdy nie przegap! Diana

ZDiana jest nauczycielką od ponad 10 lat. Pisze o znalezieniu idealnej równowagi pomiędzy starymi strategiami nauczania a ciągle zmieniającymi się narzędziami.

  • Kliknij, aby udostępnić na Twitterze (Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na LinkedIn (Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Pinterest (Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Pocket (Otwiera się w nowym oknie)
  • Więcej
  • Kliknij, aby udostępnić na Tumblr (Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Reddit (Otwiera się w nowym oknie)

Powiązane posty