6 trendów w e-learningu, które obecnie kształtują branżę

Wersja tego postu została pierwotnie opublikowana 8 listopada 2018 r. w OEB Insights

Branża e-learningowa stale się rozwija. Czy mówimy o K-12 czy Higher Ed, instrukcje face-to-face nie mogą być jedynym rozwiązaniem. Z nowymi technologiami uczenia się i technikami zawsze pojawiającymi się i ewoluującymi, może być ciężko każdemu zaangażowanemu w tworzenie i dostarczanie materiałów edukacyjnych nadążyć za nimi.

Trendy w e-learningu przychodzą i odchodzą. Niektóre trendy, które obecnie kształtują branżę e-learningową są raczej nowe, inne są obecnie w centrum uwagi, a jeszcze inne to sprawdzone taktyki, które nadal będą prowadzić do świetnych rezultatów.

Za którym z nich podążać?

Chociaż decyzja ta powinna być dostosowana do konkretnych potrzeb edukacyjnych w Twojej klasie, oto kilka trendów, na które warto zwrócić uwagę:

1. AR, VR, MR

Te dwuliterowe akronimy są ostatnio wszechobecne w rozmowach na temat e-learningu. Prawda jest taka, że obiecują one wiele: wciągającą naukę. Wiąże się to z niewiarygodnym potencjałem zwiększenia zaangażowania i utrzymania uczniów w szkole.

Inną prawdą jest to, że wciąż są nowością. Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej, wirtualnej lub mieszanej w edukacji nie jest jeszcze tak powszechne, jak powinno być, aby przekonać wszystkich, że to najlepsza droga. Mogą one przynieść świetne wyniki w nauce, ale mogą również przyjść bez gwarancji na sukces.

Czytaj więcej: Prawdziwy stan AR w edukacji na dzień dzisiejszy

2. Adaptacyjne uczenie się

Jednowymiarowe podejście do nauczania jest skazane na porażkę, bez względu na rodzaj instytucji edukacyjnej, która je tworzy. Programy nauczania muszą dostosowywać się i ewoluować w oparciu o potrzeby uczniów.

Systemy adaptacyjnego uczenia się zapewniają, że każdy uczeń jest zapisany na spersonalizowaną ścieżkę nauczania zbudowaną na podstawie danych, które są zbierane zarówno przed, jak i w trakcie całego procesu uczenia się. Dzięki temu uczący się mogą być automatycznie zapisywani na serię powiązanych ze sobą kursów, otrzymywać ukierunkowane wsparcie i ukończyć każdy kurs w swoim własnym tempie, osiągając przy tym znakomite rezultaty.

3. Instrukcje oparte na wideo

Wideo jest potężnym sposobem na przyciągnięcie uwagi uczniów, ponieważ angażuje więcej zmysłów w proces uczenia się. Widząc i słysząc kogoś na ekranie tworzy silną więź z uczniem. Interaktywne filmy wideo idą jeszcze dalej.

Instrukcje oparte na wideo są trendem wzrostowym, ponieważ coraz więcej szkół zdaje sobie sprawę, że tworzenie materiałów wideo nie jest tak drogie, mogą one być ponownie wykorzystane w więcej niż jednym kursie e-learningowym i są generalnie łatwe do aktualizacji. Dodatkowo, każdy jest zaznajomiony z formatem wideo, co zapewnia lepsze zaangażowanie.

4. Mikro-learning

Intensywne skupienie uwagi trwa zazwyczaj około 20 minut. Z wieloma nieuniknionymi przerwami, które zdarzają się wszędzie przez cały czas, nie można oczekiwać, że ludzie nauczą się wiele za jednym zamachem. Dlatego też mniejsze lekcje mogą mieć większy wpływ niż te większe.

Mikro-lekcje zamieniają długie materiały szkoleniowe w łatwiejsze do opanowania i zapamiętania kawałki informacji, z którymi łatwiej wejść w interakcję. Dlatego też uczniowie w każdym wieku wolą tego rodzaju moduły nauczania od tradycyjnych, bardziej długich. Wszystko sprowadza się do tego, jak mózg przetwarza ważne informacje.

5. Mobilna nauka

Nauka odbywa się wszędzie: w szkole, w domu, ale także w kawiarni czy w parku. Telefon komórkowy stał się naturalnym przedłużeniem ludzkich rąk, niezależnie od tego, ile mają lat.

To naturalne, że uczący się chcą mieć dostęp do wszelkich materiałów edukacyjnych, których potrzebują na swoich urządzeniach mobilnych. Mobilne nauczanie pomaga im dotrzeć do właściwych informacji, dokładnie wtedy, kiedy ich potrzebują, bez względu na to, gdzie się znajdują. Dodatkowo, jest to świetne wsparcie dla wspomnianego wcześniej micro-learningu.

Czytaj więcej: Wyzwania związane z mobilnym uczeniem się w klasie i jak je pokonać

6. Gamifikacja

Gamifikacja to wykorzystanie mechaniki i zasad gier - takich jak punkty, odznaki, tablice liderów, pasek postępu czy trofea - w środowiskach nie związanych z grami, takich jak klasa.

Gamifikacja jest wypróbowaną i przetestowaną metodą, która zwiększa zaangażowanie uczniów i poprawia wskaźniki retencji. W środowisku nauczania opartym na grywalizacji uczniowie otrzymują natychmiastową informację zwrotną na temat swoich działań, są nagradzani za wszystkie swoje wysiłki, a także otrzymują uznanie dla swoich postępów w nauce. A najlepsze jest to, że mogą mieć trochę zabawy w tym całym procesie.

Wnioski

Tak więc, jeśli jesteś w jakikolwiek sposób zaangażowany w tworzenie i dostarczanie materiałów edukacyjnych w swojej szkole, możesz uznać te 6 trendów e-learningowych za przydatne. Być może zastosujesz się do wszystkich, a może tylko do kilku z nich. Najważniejsze jest to, aby podążać za tymi, które są dla Ciebie odpowiednie!