10 najważniejszych wskazówek, jak tworzyć bardziej efektywne fora internetowe
Nauczanie asynchroniczne stanowi większe wyzwanie, jeśli chodzi o tworzenie ćwiczeń. Istnieje wiele informacji i materiałów, które można wykorzystać w nauczaniu online, ale zajęcia muszą być starannie zaplanowane. Potrzeba trochę prób i błędów, aby dowiedzieć się, co działa, a co nie dla danej grupy uczniów.
Fora internetowe są najbardziej dostępnym sposobem na zaangażowanie uczniów. Jednak czasami próba stworzenia wspaniałych dyskusji nie spełnia oczekiwań. Niektórzy nauczyciele narzekają, że uczniowie nie mają motywacji, by się udzielać, a ponadto jednemu nauczycielowi trudno jest nadążyć za wieloma toczącymi się rozmowami.
Czytaj więcej: Jak ułatwić znaczące dyskusje w klasach hybrydowych lub wirtualnych
Mimo to, fora internetowe mogą być świetnym źródłem informacji i nauki, jeśli działają dobrze. Z sentymentem wspominam czasy, kiedy jako student prowadziłem wciągające dyskusje na oldschoolowych forach z moimi kolegami. Nie robiliśmy tego, bo musieliśmy, była to raczej okazja do wykorzystania Internetu, aby pomóc sobie nawzajem w pracy szkolnej. Fora wcale nie są przestarzałym medium, wystarczy spojrzeć na Reddit i jego popularność w tej chwili.
Dodatkowo, fora internetowe mają unikalne zalety, do których należą:
- pozwalają studentom i instruktorom dzielić się swoimi zainteresowaniami i współpracować bez względu na to, gdzie się znajdują;
- prowadzą do zdobywania nowej wiedzy, ponieważ uczniowie mają okazję naprawdę poznać, co ich koledzy mają do powiedzenia (lub napisania);
- są wygodne i mogą pomieścić wszystkich uczniów, niezależnie od ich umiejętności;
- w przypadku uczenia się wyłącznie asynchronicznego uczniowie poznają swoich rówieśników i instruktorów oraz nawiązują relacje;
- ponieważ współpraca online jest już tak ważna w miejscu pracy, studenci wcześnie uczą się, jak pracować w wirtualnych zespołach;
- studenci mogą angażować się w przemyślane rozmowy jako grupa, a nie tylko w dyskusje 1:1 online;
- wszystkie odpowiedzi i wiedza studentów są przechowywane w jednym miejscu - na forum klasy - które samo w sobie staje się źródłem wiedzy.
To powiedziawszy, nie musisz prowadzić zajęć asynchronicznych, aby czerpać korzyści z dyskusji na forum. Każdy rodzaj zajęć, również mieszanych, może mieć fora dyskusyjne. Nawet jeśli służy ono do dzielenia się zasobami edukacyjnymi!
10 najważniejszych wskazówek, jak tworzyć bardziej efektywne fora dyskusyjne
Wszyscy wiemy, jak wiele czasu i wysiłku wymaga stworzenie dobrego środowiska do nauki. Podobnie, fora internetowe nie stają się dobrymi środowiskami do współpracy z dnia na dzień. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć używać ich we właściwy sposób lub rozwiązać problemy z forami klasowymi, które już stworzyłeś dla studentów:
-
Wybierz dobrą strukturę forum
Struktura forum jest bardzo ważna! Najlepszą częścią forum jest to, że jest ono zazwyczaj dość intuicyjne w obsłudze. Jednakże, nie wszyscy studenci są zaznajomieni z dawnymi strukturami forum. Potrzebują unowocześnionej wersji, która może wyświetlać przejrzyste hierarchiczne drzewo odpowiedzi, w którym wyraźnie widać, na kogo odpowiadają i kto jest oryginalnym autorem odpowiedzi.
W przeciwnym razie, uczniowie prawdopodobnie nie będą w stanie szybko nawiązać połączenia między różnymi poziomami forum i będą zdezorientowani. W rzeczywistości nawet nauczyciele mogą mieć problemy z tą częścią, więc jeśli to konieczne, spróbuj zwerbować swoich kolegów, aby przetestowali fora razem z tobą.
-
Wyznacz jasne cele
Co chcesz osiągnąć? W nauczaniu asynchronicznym, największym celem jest zaangażowanie uczniów. Jednak uczenie się społecznościowe zbliża się do tego celu, ponieważ coraz więcej nauczycieli chce odtworzyć dyskusję w klasie online.
Dlatego dobrze jest przedstawić swoje intencje tak, aby wszyscy uczniowie mogli zrozumieć ostateczne cele i, co najważniejsze, dlaczego powinni próbować się zaangażować. Dodatkowo, forum może być również narzędziem oceny, w którym to przypadku studenci muszą być świadomi, że ich ocena końcowa może ucierpieć, jeśli nigdy nie odpowiedzą lub będą zbyt mało aktywni.
Czytaj więcej: Ocenianie z wielokrotnym wyborem zamiast wielokrotnego wyboru
-
Ustal zasady funkcjonowania forum
Nauczyciele mogą rozpocząć rok szkolny od poproszenia uczniów o wymyślenie zasad funkcjonowania forum. Dzieje się tak dlatego, że uczniowie są bardziej skłonni do ich przestrzegania, jeśli są bezpośrednio zaangażowani w ten proces. Niezależnie od tego, niektóre dobre zasady obejmują:
- Wybierz konkretny temat zanim napiszesz post;
- Wszyscy uczniowie muszą być aktywni na forum;
- Upewnij się, że jesteś w kontakcie z innymi, zostawiając odpowiedzi;
- Nie otwieraj postów offtopowych. Zamiast tego zadawaj pytania na czacie.
Zbyt wiele zasad psuje zabawę, ale brak zasad może być rozpraszający, szczególnie w nauczaniu asynchronicznym, gdzie studenci mogą spędzić zbyt wiele czasu na przeszukiwaniu komentarzy, aby znaleźć to, czego potrzebują.
-
Zezwalanie na odpowiedzi multimedialne
Komunikacja wyłącznie tekstowa ma swoje zalety. Na przykład, może pomóc studentom w ćwiczeniu umiejętności pisania. Jednakże, dodawanie obrazów i filmów do dyskusji jest równie istotne, jeśli nie bardziej istotne, w większości scenariuszy nauczania.
Na przykład, odpowiedź wideo może być również funkcją dostępności, która otwiera więcej możliwości dla studentów niepełnosprawnych. Niektóre przedmioty, takie jak biologia, opierają się w dużej mierze na demonstracjach i pomocach wizualnych, a nie na abstrakcyjnym myśleniu. Dlatego należy upewnić się, że studenci mogą osadzać obrazy i odpowiedzi wideo lub dodawać linki do różnych zasobów, takich jak YouTube.
Czytaj więcej: Apel o więcej wizualnych elementów nauczania w szkołach
-
Włącz funkcje mediów społecznościowych
Niska motywacja do uczestnictwa w dyskusjach asynchronicznych może być wyzwaniem dla każdego nauczyciela. W tym przypadku można zwiększyć ich zainteresowanie poprzez forum skierowane do użytkowników mediów społecznościowych, które wydaje się być bardziej znane uczniom.
Na przykład, jak już wcześniej wspomnieliśmy, powinni oni mieć możliwość odpowiadania na każdy komentarz, nawet jeśli jest to podkomentarz komentarza.
Dodatkowo, posiadanie "polubień" naprawdę sprawia, że forum czuje się bardziej swojsko, ponieważ uczniowie znajdują społeczną weryfikację od nauczycieli i rówieśników, która jest zachęcająca. W ten sposób rozmowa powinna przebiegać gładko, niezależnie od głównego tematu.
-
Umożliwiaj aktywne uczestnictwo
Stworzenie dobrego środowiska do współpracy wymaga czegoś więcej niż tylko zachęcania uczniów do odpowiadania na pytania. Forum musi być dla nich i o nich.
Jako nauczyciel, masz już wystarczająco dużo na głowie. Jeśli jesteś jedynym inicjatorem rozmowy, najwyższy czas zmienić swoje podejście.
Zrób to pozwalając wszystkim uczniom otwierać tematy, szczególnie jeśli jest to prośba o pomoc w zrozumieniu konkretnego tematu. To kopalnia złota dla asynchronicznego uczenia się, w którym nauczyciele zazwyczaj mają trudności ze sprawdzaniem zrozumienia.
Aktywne uczestnictwo wymaga również planowania z wyprzedzeniem, więc wskaż uczniom, że mogą również pisać na forum.
Czytaj więcej: 5 powodów, dla których klasy aktywnego uczenia się są przyszłością HE
-
Monitoruj uczestnictwo
W zależności od tego, ilu studentów jest w klasie, monitorowanie uczestnictwa może być dość trudne. Czytanie wszystkich odpowiedzi i udzielanie indywidualnych informacji zwrotnych zajmuje dużo czasu.
Jednakże, podobnie jak w przypadku metody "pajęczej sieci", nauczyciele mogą monitorować uczestnictwo poprzez sprawdzanie informacji na forum. Na przykład, mogą filtrować po nazwisku i zobaczyć, którzy studenci uczestniczyli w dyskusji oraz szczegółową aktywność każdego z nich.
Jest to łatwy sposób, aby zobaczyć, kto jest zaangażowany, a kto potrzebuje więcej zachęty do wyrażania swoich opinii.
Czytaj więcej: Sprawianie, by dyskusje w sieci pajęczej działały w asynchronicznych klasach online
-
Sortowanie tematów na forum
Kategoryzowanie wiadomości pomaga również monitorować uczestnictwo. Aby wszystko było uporządkowane, wybierz kilka słów kluczowych, których studenci mogą używać do rozpoczęcia nowego tematu na forum.
Przykładem może być #homeworkhelp lub #exams dla pytań egzaminacyjnych. Kiedy tylko Ty lub Twoi studenci będziecie chcieli znaleźć konkretną rozmowę, użyj funkcji wyszukiwania, aby posortować wiadomości. Pod koniec semestru, będziesz miał kilka dużych kategorii, aby dokonać ostatecznej oceny tej aktywności.
Co więcej, kategoryzacja tematów na forum daje cenny wgląd w to, co studenci chcą wiedzieć, jak starają się sobie pomagać, z jakimi tematami mają największe problemy, itp.
-
Wykorzystaj grywalizację
To prawdopodobnie nie jest niespodzianką! Gamifikacja polega na pozytywnym wzmacnianiu wszystkich zachowań związanych ze współpracą i głębokim uczeniem się na forum.
Tak więc, jeśli używasz platformy, która pozwala nagradzać studentów za pisanie i odpowiadanie na forum, pomaga to zmotywować studentów do uczestnictwa. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy otrzymują oni jeden punkt za odpowiedź lub odznakę, ponieważ może się to szybko sumować.
-
Przekazuj uczniom informacje zwrotne
Uczniowie mogą być zachęcani do wzięcia odpowiedzialności za forum i swobodnej dyskusji, ale konieczna jest informacja zwrotna od nauczyciela.
W tym przypadku można ustalić ramy czasowe dla czytania komentarzy każdego dnia lub kilka razy w tygodniu, w zależności od liczby studentów. Staraj się przekazywać informacje zwrotne studentom bezpośrednio poprzez odpowiedzi na forum lub prywatne wiadomości.
Dodatkowo, dobrym pomysłem jest również wprowadzenie rubryki dotyczącej dyskusji. Zasadniczo, możesz mieć kilka kodów, takich jak I - Inspirujący za każdym razem, gdy student zostawia odpowiedź, która inspiruje innych do uczestnictwa lub Q - Pytający za każdym razem, gdy student zadaje istotne pytanie. Używaj tych kodów, aby szybko ocenić ich postępy na forum i to, co każdy student wnosi do dyskusji.
Czytaj więcej: 6 Cyfrowych narzędzi do przekazywania informacji zwrotnej uczniom
Czy skromne forum może być rozwiązaniem?
Dyskusje asynchroniczne mają wiele zalet, ale najważniejszą z nich jest to, że uczniowie nie muszą być w klasie w tym samym czasie, aby uczyć się od siebie nawzajem. Wielu nauczycieli odkryło, że dyskusje klasowe mogą funkcjonować równie dobrze na forum internetowym, pod warunkiem, że jest ono zorganizowane, ma jasną strukturę, a uczniowie mogą liczyć na informację zwrotną od nauczyciela.
Bądź na bieżąco! Będziemy Cię informować na bieżąco o najbardziej wartościowych wskazówkach i zasobach EdTech. Subskrybuj i nigdy nie przegap! IoanaMIoana wierzy, że edukacja w działaniu jest jedynym sposobem na zmianę świata. Kiedy nie pisze o nauce i EdTech, zazwyczaj można ją spotkać czytającą książkę i pijącą dużo kawy.
- Kliknij, aby udostępnić na Twitterze (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na LinkedIn (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Pinterest (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Pocket (Otwiera się w nowym oknie)
- Więcej
- Kliknij, aby udostępnić na Tumblr (Otwiera się w nowym oknie)
- Kliknij, aby udostępnić na Reddit (Otwiera się w nowym oknie)