Jak tworzyć piękne kursy online: układ

Mała rzecz może przejść niezauważona. Ale wiele małych rzeczy może stać się odpowiednikiem naprawdę dużej. Możesz nie zauważyć - lub dać zbyt wiele uznania - literówce, która znalazła się w tekście pisanym. Możesz nie zwracać uwagi na to, gdzie dokładnie wstawisz obrazek, byle tylko znalazł się na właściwej stronie. Twoi studenci też mogą tego nie zauważać i nie przejmować się tym, z wyjątkiem tych, którzy zawsze to robią.

Ale kiedy Twój kurs jest pełen błędów ortograficznych i źle rozmieszczonych obrazków, wszyscy Twoi studenci stracą skupienie na Twoim przekazie i uciekną do innych, piękniejszych rzeczy.

Piękno tkwi w najmniejszych szczegółach. Świetny projekt kursu będzie wspierał Twoje przesłanie na wiele subtelnych sposobów. Na pewno nie będzie przeszkadzać w procesie nauki.

Po wyjaśnieniu kilku rzeczy dotyczących kolorów (jak wybrać świetny motyw kolorystyczny i jak uzyskać właściwe kody kolorów) i czcionek (jak je zidentyfikować i połączyć), nadszedł czas na trzecią i ostatnią część tej serii o tym, jak tworzyć piękne kursy online.

W tym wpisie znajdziesz kilka wskazówek, jak powinien wyglądać układ lekcji/strony, aby maksymalnie zaangażować swoich uczniów.

Tworzenie pięknych kursów online poprzez opanowanie układu strony

Pamiętasz te kreskówki z ptakiem Roadrunner i pechowym Wale E. Coyote? Wyobraź sobie, że jesteś Kojotem, a rozpiętość uwagi Twoich studentów jest taka jak Roadrunnera: w jednej sekundzie jest tuż obok Ciebie, a w następnej jest kilometry dalej; musisz być naprawdę sprytnym kojotem, aby go złapać i utrzymać w jednym miejscu.

Mózg przeciętnego ucznia skanuje lekcję i identyfikuje jej części informacyjne, przyjemne, te, które trzeba zapamiętać do testu, i te mniej ważne. I robi to w mgnieniu oka. Wiem, że uważasz, że w Twoich lekcjach nie ma "mniej ważnych" części, ale zrozum mnie.

Co więc możesz zrobić, aby uporządkować wszystkie informacje tak, aby Twoi uczniowie spędzili wystarczająco dużo czasu na każdej stronie Twojego kursu? Cóż, jest kilka rzeczy... Ten post będzie dotyczył tylko układu strony lekcji lub kursu online i zakładam, że używasz szkolnego systemu LMS.

Projektuj z myślą o układzie Z

Zgodnie z układem Z, ludzie skanują stronę zaczynając od lewego górnego rogu, przechodząc do prawego górnego rogu, następnie po przekątnej w dół do lewego dolnego rogu i kończąc w prawym dolnym rogu. Pomijam języki od prawej do lewej, dla których Z jest zamienione poziomo.

Jeśli umieścisz wszystkie swoje ważne informacje edukacyjne wzdłuż linii tego Z, zwiększysz szanse, że Twoi uczniowie lepiej zapamiętają te informacje. Na przykład:

    W lewym górnym rogu może znajdować się logo szkoły, lub oficjalny tytuł Twojego kursu. Wzdłuż poziomej linii do prawego rogu studenci powinni znaleźć tytuł konkretnej lekcji. Główny tekst, z podtytułami, akapitami, listami i być może jednym lub kilkoma obrazkami powinien znajdować się na długiej ukośnej linii Z. Podtytuł zakończenia lub inny odpowiedni obrazek powinien być umieszczony mniej więcej w prawym dolnym rogu. Ostatni akapit(y), lub link do dalszych zasobów edukacyjnych zazwyczaj tworzą dolną poziomą linię. Na końcu tej linii - na końcu litery Z - może znajdować się link do oceny lekcji online lub przycisk do następnej lekcji.

Inne elementy lekcji, takie jak menu nawigacyjne dla całego kursu, wraz z innymi łatwo dostępnymi plikami, takimi jak sposób obliczania oceny końcowej, lub osobiste pulpity każdego ucznia, powinny pozostać poza edukacyjnym Z. Świetnym miejscem dla nich byłby pionowy pasek, po prawej lub po lewej stronie. Te elementy mogą być mniej ważne dla instruktażowej strony lekcji, ale współpracują ze sobą, aby zapewnić uczniom wspaniałe wrażenia z użytkowania.

Zwracaj uwagę na najmniejsze szczegóły

Jak już mówiłem, piękno tkwi we wszystkich małych rzeczach. Wytrenuj swoje oczy, a z łatwością dostrzeżesz te szczegóły. W ten sposób będziesz mógł tworzyć piękne kursy online, nawet o tym nie myśląc.

O jakich szczegółach dokładnie mówię? Oto kilka z nich:

    Kiedy robisz o czymś porównanie i umieszczasz je w dwóch kolumnach na tej samej stronie, unikaj wszelkich linii tekstu, które mają tylko jedno lub dwa słowa. Aby tego uniknąć, zmień rozmiar, rodzaj czcionki lub wymiary kolumn. Trzymaj się jednego elementu nacisku: zmień kolor słowa lub frazy, którą chcesz wyróżnić, pogrub ją lub kursywę, ale nigdy nie mieszaj tych elementów nacisku. Unikaj używania CAPS LOCK w środku zdania, ponieważ Twoi uczniowie pomyślą, że krzyczysz na nich bez powodu. Unikaj również podkreślania słów, ponieważ każdy, kto kiedykolwiek korzystał z Internetu oczekuje, że te słowa będą linkować do nowego miejsca. Jeśli musisz użyć więcej niż jednego obrazu na stronie lekcji, zmień rozmiar wszystkich do tych samych wymiarów. Spróbuj swoich sił w tworzeniu symetrii na stronie. Najlepiej jeśli jest to struktura, ale możesz też użyć innych elementów projektu. Być może zauważyłeś, że po podtytułach "Z teorii" i "Szczegóły" znajdują się dwa akapity, lista sześciu pozycji i akapit zamykający. Widzisz, co tu zrobiłem?

Wszystkie te subtelne szczegóły składają się na piękno i harmonię strony lub lekcji, co przyczynia się do piękna i harmonii całego Twojego kursu. Twoi uczniowie mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, co zrobiłeś, ale na pewno będą czerpać przyjemność z czytania Twoich materiałów dydaktycznych i lepiej się uczyć.

I tak oto docieramy do końca tej wspaniałej serii o tworzeniu pięknych kursów online, ze wskazówkami jak używać >kolorów, czcionek i układu. Czego mi brakowało? Jakich jeszcze sztuczek projektowych używasz, które ułatwiają Ci życie nauczyciela? Podziel się nimi, a ja je również uwzględnię!

Źródło zdjęć