Udowodnienie ROI LMS: Czy system LMS to opłacalna inwestycja?

Ten post został zaktualizowany 23 października 2018 r.

System zarządzania nauczaniem to kompleksowe oprogramowanie, które ma za zadanie wspierać instytucję edukacyjną w realizacji jej celu: kształcenia uczniów. W pewnym stopniu LMS jest najważniejszą częścią technologicznej strony edukacji w dzisiejszych czasach.

Kursy online wspierają potrzeby związane z uczeniem się i nauczaniem we wszystkich głównych środowiskach nauczania: tradycyjnym, czyli face-to-face, online i oczywiście mieszanym (blended). Nauczyciele mogą tworzyć i prowadzić kursy za pomocą LMS, mogą oceniać proces uczenia się uczniów, a także wykorzystywać dane do identyfikacji wzorców uczenia się i oferować każdemu uczniowi spersonalizowane informacje zwrotne i wsparcie.

Niewątpliwie, LMS może pomóc instytucjom edukacyjnym w realizacji ich planów akademickich, obniżeniu kosztów, a nawet zwiększeniu zysków. Ale jeśli chodzi o udowodnienie, że włączenie systemu LMS do strategii edukacyjnej - lub zaadoptowanie nowego - jest opłacalną inwestycją, sprawy przybierają śliski obrót.

Dlaczego tak trudno jest udowodnić ROI systemu LMS?

Powodów jest wiele i są one specyficzne dla każdej organizacji. Po prostu nie ma idealnej recepty na udowodnienie zwrotu z inwestycji w LMS; w grę wchodzi po prostu zbyt wiele czynników.

Jeśli jesteś w stanie uzasadnić zakup nowego systemu LMS dla swojej szkoły lub uczelni, musisz znaleźć odpowiedni przepis, który spełni potrzeby Twojej organizacji. Tylko w ten sposób uda się przekonać wszystkich decydentów.

Wiem, że łatwiej powiedzieć, niż zrobić.

Ale nie rozpaczaj. Możesz mieć dużo pracy, ale nie musisz robić tego wszystkiego sam. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc na drodze do udowodnienia ROI nowego, instytucjonalnego systemu LMS:

Poznaj wszystkich

Po pierwsze: zrób rozeznanie. Jak już mówiłem, nie jesteś sam. Nie będziesz korzystać z nowego LMS-a zupełnie sam, więc dlaczego cały ciężar podjęcia tak ważnej decyzji miałbyś zrzucać tylko na swoje barki? Niektórzy ludzie wiedzą rzeczy, których Ty nie wiesz, a inni wiedzą jeszcze inne rzeczy. O to właśnie chodzi w zespole - by pracować razem i sprawić, by cała wiedza wypłynęła na powierzchnię.

Spotkaj się z każdym, kogo będzie dotyczył nowy LMS i zadawaj mu pytania. Spotkaj się z osobami na wyższych szczeblach organizacji i zapytaj o ich wizje i oczekiwania. Spotkaj się z ludźmi z działu IT i zapytaj o wszystkie techniczne aspekty. Spotkaj się z nauczycielami i poznaj ich potrzeby. Spotkaj się ze studentami i odbierz puls ciała akademickiego. Nauczyciele i studenci będą korzystać z systemu najbardziej, więc ich wkład jest bardzo ważny.

Chodzi o to, aby zebrać jak najwięcej wiedzy i danych na temat tego, co oznacza wdrożenie i zarządzanie nowym, instytucjonalnym systemem LMS.

Nie przejmuj się, jeśli w tym momencie wszystko wydaje się chaotyczne. Następnym krokiem jest...

Uporządkować rzeczy

Może pomóc w tym arkusz kalkulacyjny. W oparciu o informacje od wszystkich interesariuszy, rzeczy można posegregować na trzy duże kategorie:

Potrzeby, czyli to, co LMS musi absolutnie, jednoznacznie robić lub mieć. Na przykład, czysta infrastruktura, ładne elementy wizualne, potężna analityka, czy integracja z innym konkretnym oprogramowaniem.

Zachcianki, czyli rzeczy, które są nieco mniej ważne, ale wciąż mogą zaważyć na ostatecznej decyzji, jak na przykład rozbudowane wsparcie techniczne.

Życzenia, czyli rzeczy, które po prostu miło jest mieć: moduł sprawdzania pisowni, narzędzie do tłumaczeń lub narzędzie do kontroli terminologii; wszystko zależy od specyficznych potrzeb Twojej organizacji.

Kiedy cały obraz zaczyna się klarować, musisz...

Wyznacz cele SMART

To może wydawać się proste, ale może być najtrudniejsze do wykonania. SMART to skrót od słów: specyficzny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie. Jeśli wyznaczone przez Ciebie cele nie spełniają wszystkich tych wymogów, prędzej czy później znajdziesz się w kłopotliwej sytuacji i będziesz miał problemy z wykazaniem ROI LMS.

Trudno jest zmierzyć sukces szkoły, efektywność materiałów dydaktycznych czy wszystkich technik nauczania. Które zmienne powinny być najistotniejsze? Czy liczby faktycznie odzwierciedlają rzeczywistość edukacyjną?

Odpowiedzi na te pytania czasami ukrywają się w danych, które zebrałeś; czasami po prostu się ukrywają. Weź swoją lupę Sherlocka, spotkaj się ponownie z ludźmi i przypisz każdy cel SMART.

Potem będziesz musiał zakasać rękawy i...

Zanurz się głęboko w danych

Dokonaj przewidywań w oparciu o dane i cele, i zacznij liczyć: czego potrzebuje Twoja instytucja i ile to może kosztować; co byłoby miło mieć i ile to może kosztować.

Może się okazać, że opracowanie kursu dla edukacji online jest droższe niż dla klas tradycyjnych. Ponadto, prawie na pewno, nauczyciele, administratorzy i użytkownicy będą potrzebowali szkolenia, jak korzystać z nowego oprogramowania. W zależności od ich oporu przed zmianą, potrzeba szkolenia będzie większa lub mniejsza, podobnie jak związane z tym koszty.

Jednocześnie można znaleźć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy świetnym narzędziem analitycznym, ulepszeniem materiałów dydaktycznych, wyższym poziomem zaangażowania i lepszymi wynikami uczniów. Można nawet pójść o krok dalej i połączyć to z wyższym wskaźnikiem ukończenia studiów i utrzymaniem dobrej reputacji instytucji edukacyjnej.

Nie zapomnij połączyć wszystkiego z liczbami, ponieważ...

Narysuj linię i powtarzaj

Mówi się, że liczby nie kłamią, więc jeśli poprzesz wszystkie swoje wnioski liczbami, łatwiej będzie Ci dostrzec wpływ nowego LMS na różne aspekty związane z Twoją szkołą czy uniwersytetem.

Czas jest Twoim sprzymierzeńcem. Jeśli po wdrożeniu systemu LMS nadal będziesz mierzył jego docelowe zmienne, w kolejnym raporcie będziesz musiał skupić się tylko na ulepszeniach, a nie na przekonywaniu ludzi, że instytucjonalny system zarządzania uczeniem się był wartościową inwestycją.

Jakie było największe wyzwanie, które napotkałeś podczas obliczania ROI swojego systemu LMS? Jak udało Ci się je pokonać? Podziel się swoimi doświadczeniami w sekcji komentarzy.