Dlaczego blended learning stanie się edukacyjną normą

Czerwony, żółty i niebieski to bardzo ładne kolory. Ale świat byłby nudny tylko w tych trzech. Spróbuj sobie wyobrazić dąb latem, tylko z niebieskimi liśćmi. Zielony, pomarańczowy, fioletowy i brązowy przechodzą na wyższy poziom, ale mnogość odcieni i tonacji sprawia, że świat jest cudownie kolorowy - lub kolorowo wspaniały.

Wiecie, co jeszcze można by w ten sposób rozpatrywać? Klasę pełną uczniów.

Każdy uczeń jest jak odcień lub barwa innego koloru - i nie mam tu na myśli koloru ich skóry. Każdy uczeń ma unikalną mieszankę niuansów, które czynią go indywidualnym uczniem, jakim jest. Niektórzy lubią słuchać opowieści na lekcjach, inni potrzebują włożyć ręce do pracy podczas nauki, a jeszcze inni lubią czytać o nowych rzeczach.

Przy tak dużej różnorodności w klasie tradycyjne, uniwersalne podejście do edukacji jest skazane na porażkę. A jeśli weźmiemy pod uwagę technologie edukacyjne i coraz ważniejszą rolę, jaką odgrywają w uczeniu się i nauczaniu, blended learning wydaje się być realnym - a może idealnym? - rozwiązanie.

Co jest w blendzie?

Zanim przejdziemy do tego, dlaczego uważam, że blended learning w końcu stanie się edukacyjną normą, wyjaśnijmy sobie kilka rzeczy. A właściwie dwie rzeczy.

(1) Strategia blended learningu opiera się na materiałach dydaktycznych. Bez względu na to, w jaki sposób tworzysz te materiały, nie bój się trochę namieszać. Obrazy, filmy, pliki audio, interaktywne aplikacje, grafika, krzyżówki, gry kinetyczne i tak dalej mogą się świetnie łączyć w różnego rodzaju zajęciach, dla wszystkich klas.

(2) Skuteczna strategia blended learningu musi mieć idealną równowagę pomiędzy interakcją twarzą w twarz z ludźmi a technologią. Idealna równowaga jest unikalna w każdej klasie i dla każdego nauczyciela. Niektóre rzeczy są wykonywane wyłącznie przez technologię, inne przez żyjących nauczycieli; a na koniec dnia, technologia uzupełnia i wzmacnia pracę nauczyciela.

Przejdźmy teraz do obiecanej części, dlaczego blended learning - nauczanie online i offline splecione razem - będzie traktowane jako oczywistość przez uczniów jutra.

Dlaczego blended learning stanie się normą

Nie zrozumcie mnie źle, wiem, że blended learning nie jest niczym nowym i jest dość rozpowszechniony w instytucjach edukacyjnych na całym świecie. Ale nie jest to jeszcze norma. Nauczyciele napotykają na wiele wyzwań, kiedy próbują go wdrożyć. Ale to może być temat na zupełnie inny wpis.

Czytaj więcej: Pokonanie 3 wyzwań związanych z wprowadzeniem blended learningu w klasie

W dzisiejszym wpisie zajmiemy się kilkoma powodami, dla których blended learning ma szansę stać się edukacyjną normą. A właściwie dwóch powodów.

Technologia edukacyjna stale się rozwija

Branża ed-tech jest już duża i ciągle się rozwija. Według Global ed-tech Research Report, szacuje się, że do 2020 roku osiągnie wartość 252 miliardów dolarów. Całkiem imponująca liczba, powiedziałbym. A rok 2020 to nie tak odległa przyszłość.

Stare narzędzia ed-tech ewoluują lub znikają. Pomyśl tylko, jak daleko zaszedł przeciętny LMS od swoich początków jako narzędzie administracyjne dla nauczycieli i kadry zarządzającej szkołami. Dzisiejszy system zarządzania nauczaniem jest wyposażony w kompleksowy zestaw funkcji, które są bardziej zorientowane na uczącego się: grywalizacja, ścieżki edukacyjne, wiele rodzajów oceny, integracje z wszelkiego rodzaju narzędziami zwiększającymi produktywność, ulepszone śledzenie danych o uczących się, i tak dalej.

Nowe narzędzia ed-tech wyskakują jak grzyby po deszczu, a niektóre z nich mogą stać się bardzo pożywnym i sytym posiłkiem dla każdej klasy. Wystarczy pomyśleć o Kahoot!, WeVideo lub CollaborizeClassroom. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie uwielbiają je.

Co więcej, technologie AR i VR idą z duchem czasu i mają ogromny potencjał również dla edukacji. Niemniej jednak jeszcze nie wiadomo, na ile okażą się one pożywne i sycące.

Podsumowując, nauczyciele stoją w obliczu morza opcji, jeśli chodzi o narzędzia technologiczne, które mogą być wykorzystane do poprawy ich instrukcji i doświadczenia uczenia się każdego ucznia. A to morze może wkrótce zamienić się w ocean.

Każdy będzie musiał być obeznany z technologią

Jeśli większość nauczycieli pamięta encyklopedie i konieczność chodzenia do biblioteki w celu odrobienia pracy domowej, większości uczniów trudno jest wyobrazić sobie świat bez Internetu i wszystkich informacji dostępnych dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Uczniowie są już bardziej obyci z technologią niż większość dorosłych w szkole, ale to nie znaczy, że rozwijają te umiejętności w szkole. Bardziej prawdopodobnym miejscem byłoby niestety miejsce poza szkołą. Wyobraź sobie, jak mogłoby być, gdyby uczniowie odkrywali nowe technologie w zorganizowanym środowisku nauki.

Świat poza szkołą jest bardziej cyfrowy niż kiedykolwiek. Robimy zakupy online, korzystamy z bankowości online, zamawiamy jedzenie online, umawiamy się na randki online. Dla prawie każdej czynności istnieje opcja online. Nauka korzystania z Internetu w celu wykonywania tych czynności - w tym uczenia się - stanie się podstawową umiejętnością, zaraz obok czytania i liczenia. Przyszłe zawody będą tego wymagały.

Jeśli właściwe korzystanie z technologii ma być w najbliższej przyszłości umiejętnością niezbędną dla obywateli, to szkoły powinny odgrywać ważną rolę w uczeniu tego uczniów. A jak inaczej mogłyby to zrobić, jeśli nie włączając technologii do codziennego nauczania?

Wnioski

Blended learning - czyli sztuka łączenia nauczania bezpośredniego w klasie z technologiami ed-tech - jest na dobrej drodze, by stać się prawdziwą normą w edukacji. Narzędzia technologiczne opracowane specjalnie dla rynku edukacyjnego, wraz z przyszłym zapotrzebowaniem na umiejętności online są dwoma kamieniami węgielnymi na tej drodze.

Więcej artykułów związanych z e-learningiem można znaleźć w naszej kategorii e-learning.

Broszura NEO: Wykorzystanie NEO w nauczaniu mieszanym