6 sposobów na wspieranie umiejętności rozumowania przestrzennego online

Przy dużym nacisku na zdolności werbalne i matematyczne, ponieważ są one mierzone w obowiązkowych testach standardowych, rozumowanie przestrzenne nie jest priorytetem w większości szkół. Ta umiejętność, która, jak się okazuje, ma wartość w czynnościach tak radosnych jak taniec i tak praktycznych jak zmieszczenie rodzinnych walizek do bagażnika samochodu, jest często całkowicie pomijana i rzadko uznawana za dar. Nawet jeśli dorośli używają języka przestrzennego lub proponują młodym ludziom zajęcia takie jak budowanie z klocków, badania wykazują, że dzieje się to częściej w przypadku chłopców niż dziewcząt.

Dlaczego powinniśmy być zaniepokojeni tymi różnicami? Według autorów książki Taking Shape: Activities to Develop Geometric and Spatial Thinking, rozumowanie przestrzenne jest bramą do matematyki i kariery STEM. Jeśli chcemy, by więcej uczniów, a zwłaszcza dziewcząt, czuło się na tyle pewnie, by wybrać te ścieżki, musimy zapewnić wszystkim dzieciom więcej możliwości ćwiczenia i pielęgnowania tych umiejętności. Nawet ci, którzy wybierają sport lub działalność artystyczną, skorzystają na zwiększeniu umiejętności rozumowania przestrzennego.

6 sposobów na wspieranie umiejętności rozumowania przestrzennego online

Choć najlepiej jest wykonywać jak najwięcej ćwiczeń związanych z rozumowaniem przestrzennym w świecie fizycznym, niektóre zasoby internetowe mogą je uzupełnić. Oto sześć sposobów na ćwiczenie umiejętności rozumowania przestrzennego z pomocą technologii.

    Rozumienie map i nawigowanie za ich pomocą Docenianie map i umiejętność korzystania z nich może być umierającą sztuką w dobie smartfonów, które dosłownie kierują nas, zakręt po zakręcie, w stronę celu. Wiemy jednak, że technologia może czasem zawieść, niezależnie od tego, jak bardzo jest zaawansowana. Ogólne zrozumienie tego, gdzie jesteśmy na świecie w stosunku do innych zawsze będzie potrzebne. Aby pomóc osiągnąć tę świadomość, uczniowie mogą skorzystać z tego interaktywnego narzędzia National Geographic, aby stworzyć własne mapy z symbolami i warstwami. Nauczyciele i rodzice mogą pomóc im dowiedzieć się więcej o naszym świecie, korzystając z lekcji integrujących Google Earth. Dla tych, którzy szukają przygód, rodziny i grupy szkolne mogą szukać małych skarbów, takich jak niedrogie plastikowe zabawki i monety, korzystając z aplikacji Geocaching, aby odkrywać prawdziwe miejsca. Pozwól uczniom tworzyć i odkrywać poprzez manipulowanie przedmiotami Podejmij świadomy wysiłek, aby dać wszystkim dzieciom, bez względu na płeć, wiele okazji do tworzenia i odkrywania poprzez manipulowanie przedmiotami. Klocki, zestawy Lego i inne zabawki konstrukcyjne powinny być zachęcane, jeśli tylko są odpowiednie dla wieku. Ale jeśli nie chcesz polować na małe brakujące elementy (lub niechcący na nie nadepnąć), cyfrowe składanie może być równie satysfakcjonujące. Wielu młodych ludzi zna grę Minecraft, która może pobudzać kreatywność i rozwijać umiejętności rozumowania przestrzennego. Tinkercad i CoSpaces to dwa inne narzędzia, które są doskonałym wprowadzeniem do projektowania wspomaganego komputerowo. Oba są darmowe (choć CoSpaces ma opcję warstwową, która oferuje więcej funkcji za płatną licencję) i działają w przeglądarce internetowej. Dodatkowo, istnieją opcje integracji kodowania dla bardziej precyzyjnych kreacji. CoSpaces może być również oglądany zarówno w rzeczywistości wirtualnej jak i rozszerzonej, co pozwala na uzyskanie kilku różnych perspektyw podczas projektowania. Czytaj więcej: Makerspaces go digital: 6 opcji dla mieszanej klasy Odtwarzanie produktu końcowego z zadanymi ograniczeniami Układanie puzzli jest częstym przykładem tego typu aktywności. Cyfrowe układanki, nad którymi można pracować wspólnie z rodziną lub grupą przyjaciół, można znaleźć w Google Arts and Culture w programie "Puzzle Party". Jigsaw Explorer również ma funkcję współpracy, a nawet można przekształcić własne zdjęcie w puzzle. Uczniowie chętnie podejmują wyzwania związane z tangramem. Gra Play Osmo Tangram łączy świat fizyczny i wirtualny z łamigłówkami lub można odwiedzić darmowy Tangram builder z Mathigon. Edukator Tony Vincent oferuje kurs dla młodych ludzi o nazwie "Shapegrams", w którym uczy projektowania z kształtami w Google Drawing, publikując gotowy obrazek i prosząc uczniów o jego odtworzenie. Pierwsze cztery kursy są darmowe, a potem wymagane jest członkostwo. Aby zwiększyć trudność, zabierz możliwość obracania i spraw, by chronologia była niezwykle ważna. Przesuwane łamigłówki, takie jak te, dodają dodatkowe ograniczenie w postaci niemożności podniesienia jakichkolwiek kawałków, aby je przenieść lub obrócić. Gra Red Block (podobna do popularnej gry Rush Hour) jest kolejnym przykładem tego typu wyzwania. Inną grą, w której sekwencjonowanie ma znaczenie, jest Factory Balls Forever, w której gracz zanurza kule w wiadrach z farbą, aby odtworzyć obraz. Przekładanie 2D na 3D i odwrotnie Siatki" 2D są spłaszczonymi odpowiednikami kształtów 3D. Te zagadki wyzwanie znaleźć te, które pasują do siebie. W tej grze, trzeba oddzielić sieci, które mogą być składane do kostek z tych, które nie mogą. Malować twarze tych sieci tak, że nie ma dwóch kostek wyglądają tak samo. Dodatkowe siatkowe wyzwania znajdziesz na tej stronie, a swoją wiedzę na temat siatek możesz sprawdzić tutaj. Czytaj więcej: Kształtowanie młodych umysłów: Rozwiązania druku 3D dla edukacji Wizualizacja "całości" z tylko częściowymi wskazówkami W przypadku tego typu zajęć można powiedzieć dzieciom, aby myślały jak detektywi. Muszą być spostrzegawcze i zauważać poszczególne atrybuty. Dobrze znanymi przykładami tego typu wyzwań przestrzennych są Dziurkacze, które również czasami można znaleźć w testach sprawnościowych. Pokazują one rozłożoną kartkę papieru z mnóstwem dziur i proszą o określenie, jak ją złożyć i podziurawić, by odtworzyć tę samą liczbę i kolejność dziur, lub oferują serię obrazków przedstawiających sposób składania i dziurkowania, wymagając od uczniów wybrania obrazka, który przedstawia, jak będzie wyglądała po rozłożeniu. Steve Wyborney proponuje dwa rodzaje lekcji, które wspierają tego typu rozumowanie przestrzenne. Jedna z nich nosi nazwę "Rozmowy o kostkach", podczas której uczniowie widzą obrazek przedstawiający kostki unifikacyjne i muszą określić, jaka jest ich całkowita ilość - nawet jeśli niektórych nie widać. Druga to "Splat", w której uczniowie muszą użyć matematycznych wskazówek, aby określić liczbę kropek pokrytych kolorową plamą. Naucz podstaw kodowania Przy wielu debatach na temat tego, czy kodowanie powinno być wymagane w programie nauczania dla wszystkich uczniów, czy też nie, z pewnością istnieje argument przemawiający za tym, by zapoznać uczniów z podstawowymi umiejętnościami programowania komputerowego w celu rozwijania ich rozumowania przestrzennego. Wyobrażenie sobie swojego celu, kroków do jego osiągnięcia oraz języka potrzebnego do przekazania tych kroków wymaga technik wizualizacji umysłowej, które można przełożyć na wiele innych dziedzin, takich jak kompozycja muzyczna, chirurgia medyczna czy rysunki architektoniczne. Nauka konkretnego języka programowania może nie być konieczna, chyba że uczeń planuje karierę w tej dziedzinie. Gry takie jak Cargo-Bot wymagają tego samego rodzaju logiki. Jeśli chcesz, aby Twoi uczniowie zdobyli więcej doświadczenia z pojęciami takimi jak używanie zmiennych, kodowanie blokowe jest świetnym sposobem na rozpoczęcie nauki dla każdego nowicjusza i może ostatecznie przejść do kodowania tekstowego, które jest wymagane przez większość dorosłych programistów. Nie ma bardziej uniwersalnej strony do kodowania blokowego niż Scratch, która jest darmowa i dostępna w każdej przeglądarce. Dla jeszcze głębszej instrukcji, jednym z najlepszych źródeł darmowej praktyki kodowania jest Code.org, gdzie można znaleźć lekcje, tutoriale i gry dla każdego wieku, poziomu umiejętności i urządzenia.

Wnioski

Nie jest łatwym zadaniem nauczyć dzieci, jak widzieć rzeczy w ich mózgach - mentalnie obracać, przerzucać, tłumaczyć lub obracać coś na zewnątrz. Są to jednak niezbędne umiejętności, które znacznie trudniej jest rozwinąć w dorosłym życiu.

Poprzez celowe planowanie i zapewnianie możliwości ćwiczenia rozumowania przestrzennego możemy pomóc uczniom zbudować inteligencję, która będzie przydatna w niezliczonych zawodach i w ich codziennym życiu.