Dlaczego e-learning jest kluczem do budowania edukacji odpornej na katastrofy
Za nami dopiero trzy miesiące 2020 roku, ale świat już doświadczył wystarczająco dużo trudnych momentów, by wystarczyło na cały rok: ogromne pożary buszu w Australii, erupcja wulkanu i trzęsienie ziemi na Filipinach, powodzie w Dżakarcie, potężne burze w USA i Europie Zachodniej oraz oczywiście pandemia koronawirusa.
Mieszkam i uczę na Filipinach, w kraju, który jest również nawiedzany około 20 razy w roku przez tajfuny, deszcze monsunowe powodujące powodzie, a także przez katastrofy spowodowane przez człowieka, takie jak konflikty zbrojne w niektórych regionach. Być może jestem narażony na więcej katastrof niż przeciętny nauczyciel, ale proszę mi wierzyć, że w takich sytuacjach nie ma zwycięzców. Każdy aspekt życia może być - i zazwyczaj jest - negatywnie dotknięty przez klęski żywiołowe. Edukacja nie stanowi tu wyjątku.
Kiedy na Filipinach dochodzi do katastrofy, na terenach dotkniętych klęską zawieszane są zajęcia. A zawieszone zajęcia oznaczają, że uczniowie spędzają całe dnie bez nauki. Szkoły są zobowiązane do nadrobienia straconego czasu nauki poprzez zorganizowanie dodatkowych dni szkolnych, kiedy wszystko wróci do normy. Częściej niż zwykle, te dodatkowe dni szkolne są robione w soboty - czas, który uczniowie woleliby spędzić z rodziną i przyjaciółmi.
Z mojego doświadczenia wynika, że istnieje wiele wyzwań, z którymi borykają się nauczyciele i uczniowie, gdy konieczne jest zorganizowanie zajęć dodatkowych:
- Zmiana harmonogramu zajęć - nauczyciele muszą zorganizować wspólny harmonogram, w którym wszyscy uczniowie dotknięci odwołaniem zajęć będą mogli się zebrać, aby uczestniczyć w zajęciach uzupełniających.
Znalezienie sali lekcyjnej - po ustaleniu wspólnego planu zajęć, kolejną przeszkodą jest znalezienie wolnej sali lekcyjnej, która pasuje do planu, aby przeprowadzić zajęcia uzupełniające.
Zebranie wszystkich chętnych - ponieważ są to zajęcia uzupełniające, studenci szkół wyższych nie są zobowiązani do uczestniczenia w nich, ale dla studentów edukacji podstawowej obecność jest obowiązkowa.
Widzimy, jak proces edukacji jest zakłócony i doprowadzony do zastoju w wielu krajach właśnie teraz. Zamiast panikować, istnieje lepsze rozwiązanie niż zmiana harmonogramu zajęć, aby nadrobić stracony czas.
Uodpornienie edukacji na katastrofy
Dlatego jako nauczycielka, która doświadczyła tych nieszczęśliwych wydarzeń z pierwszej ręki, jestem zwolenniczką edukacji odpornej na katastrofy. Edukacja odporna na klęski żywiołowe jest proaktywnym środkiem, który sprawia, że nauczanie i uczenie się jest kontynuowane pomimo klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka. Jest to środek, który pozwala również uniknąć konieczności poświęcania dodatkowych dni na zajęcia uzupełniające.
Technologia edukacyjna pomaga w realizacji tego celu w mojej klasie. Istnieje wiele cyfrowych narzędzi do nauczania i uczenia się, które są dostępne, aby uzupełnić naukę w dowolnym czasie i miejscu, nawet w najgorszych scenariuszach.
Czytaj więcej: 5 narzędzi Edtech do wypróbowania w tym roku
Jedną z tych wielu platform jest system zarządzania nauczaniem (LMS). LMS pozwala nauczycielom tworzyć i dostarczać treści, które są łatwo dostępne dla uczniów. Pozwala również na monitorowanie zaangażowania i uczestnictwa uczniów, ocenę ich wiedzy i śledzenie ich wyników, nawet poza czterema ścianami klasy.
Dobry system LMS w połączeniu z dobrą pedagogiką to doskonała recepta na edukację odporną na katastrofy. Kluczem jest jednak znalezienie odpowiedniego narzędzia i odpowiedniej pedagogiki w odpowiednim czasie.
Czytaj więcej: W pogoni za technologią nie zapominaj o pedagogice!
PIE - Planuj, Wdrażaj, Oceniaj
Chciałbym podzielić się z Wami kilkoma najlepszymi praktykami, które wypracowałem przez lata. Aby zwiększyć efektywność nauczania i uczenia się online, stosuję proces PIE - Planuj, Wdrażaj, Oceniaj - który składa się z trzech konkretnych kroków, które każdy nauczyciel może zastosować w swojej klasie lub szkole.
Planuj
Planowanie jest kluczem do udanego rozwoju edukacji odpornej na katastrofy. Na etapie planowania ważne jest, aby rozważyć następujące kwestie:
- Jasne cele - jakie są wasze cele i co staracie się osiągnąć, to ważne pytania, którymi należy się zająć.
Ocena możliwości szkoły - ważne jest, aby znać technologiczne i pedagogiczne możliwości szkoły w zakresie dostarczania i wdrażania zdalnego nauczania i uczenia się.
Zidentyfikuj bariery i ograniczenia - weź pod uwagę dostęp uczniów do technologii i Internetu w domu.
Poznaj swoich uczniów - ważne jest, aby poznać style uczenia się uczniów, co pozwoli na opracowanie odpowiedniego podejścia.
Gotowość nauczycieli - budowanie potencjału nauczycieli w zakresie korzystania z technologii, która jest zgodna z pedagogiką i treściami nauczania, jest czynnikiem krytycznym. Musimy mieć pewność, że nauczyciele są gotowi i dobrze wyposażeni do prowadzenia wirtualnej klasy.
Czytaj więcej: Dlaczego niektórzy pedagodzy wciąż niechętnie korzystają z technologii w klasie?
Wdrożenie
Po planowaniu przychodzi czas na wdrożenie, a oto niektóre z ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę na tym etapie:
- Dostępność treści - Upewnij się, że Twoje treści są łatwo dostępne i osiągalne dla uczniów w platformie cyfrowej, z której korzystasz. Pomocne jest również, gdy treści są zgodne z technologią i pedagogiką. Na przykład, jeśli oferujesz nauczanie mieszane, musisz mieć system LMS, który obsługuje ten typ nauczania.
Czytaj więcej: 4 Modele blended learning do wdrożenia w klasie
Używaj właściwych narzędzi - Przyjrzyj się narzędziom cyfrowym, z których już korzystasz i oceń ich potencjał do wykorzystania w nauczaniu zdalnym, np. szkolny system LMS. Jeśli jednak obecnie nie korzystasz z żadnego z nich, zdecydowanie sugeruję, abyś zadał sobie te pytania przed wyborem:
Czy LMS jest łatwy do skonfigurowania i wdrożenia?
Czy oferuje darmowy okres próbny?
Czy dostawca LMS oferuje pełne wsparcie i pomoc dla użytkowników?
Czego potrzebujesz i co próbujesz osiągnąć?
Czy LMS posiada funkcje, których szukasz lub chciałbyś posiadać?
Jakie są ograniczenia i bariery technologiczne pomiędzy użytkownikami a szkołą?
Wybierz odpowiednie zajęcia edukacyjne - Nauka będzie wirtualna i zdalna, dlatego warto upewnić się, że platforma i jej funkcje mogą wspierać takie działania. Niektóre z wirtualnych zajęć, które dobrze sprawdzają się w mojej klasie to fora dyskusyjne, debaty, wiki i zajęcia grupowe online dla uczestnictwa i zaangażowania klasy, egzaminy online i konferencje internetowe, czat grupowy, oceny online, wśród innych zajęć, które są dostępne w wirtualnej klasie.
Oceniaj
Na koniec, oceń sukces!
Ocena jest najbardziej praktycznym sposobem, aby wiedzieć, czy wdrożenie edukacji odpornej na katastrofy jest udane. Trzy ważne słowa kluczowe w ocenie to: Przewodnictwo, Monitorowanie, Dostosowanie:
- Prowadzenie nauczycieli, uczniów i innych zainteresowanych stron, takich jak rodzice, w zakresie procesów i tego, co należy zrobić.
Podczas gdy nauka odbywa się poza salą lekcyjną, ważne jest, aby monitorować postępy zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Ważne jest także opracowanie skutecznego systemu informacji zwrotnej i wsparcia, zwłaszcza jeśli nauka odbywa się na odległość lub w domu.
I wreszcie - dostosuj się. Dokonaj niezbędnych poprawek i ulepszeń w procesie wdrażania. Uaktualniaj, wprowadzaj innowacje, twórz i aktualizuj tak często, jak to konieczne.
Edukacja odporna na katastrofy dla każdego
Wśród katastrof, z którymi mamy dziś do czynienia, podczas gdy większość szkół jest zamykana i tymczasowo zawiesza zajęcia, nauczanie i uczenie się może być kontynuowane przy użyciu różnych cyfrowych narzędzi edukacyjnych. Co ważniejsze, możemy uczynić edukację odporną na katastrofy przy odrobinie kreatywności i odrobinie technologii.