Jak pokonać opór przed edukacją online w szkolnictwie wyższym

Uczenie się online, przez jednych akceptowane, przez innych uważane jedynie za rozwiązanie awaryjne w tych wyjątkowych czasach spowodowanych globalną pandemią, która zmusiła wiele uniwersytetów na całym świecie do zdalnego prowadzenia swoich działań, ma w rzeczywistości swoją pedagogiczną spójność i społeczne znaczenie.

Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie zdalne

Teraz bardziej niż kiedykolwiek powinniśmy wszyscy odkryć jego zalety i wykorzystać cały jego potencjał, aby dotrzeć do większej liczby uczniów i zapewnić im dostęp do programów edukacyjnych, które są niezbędne dla ich rozwoju.

Trochę historii...

Jak to bywa z wieloma rzeczami, edukacja online nie jest niczym nowym pod słońcem. Obecna technologia oferuje jedynie nowe (i znacznie ulepszone) wsparcie dla rodzaju edukacji, która istnieje już od ponad 150 lat.

W 1858 roku, Uniwersytet Londyński stworzył Program Zewnętrzny, pierwszy stopień na odległość w historii. Ponieważ w XIX wieku nie wynaleziono jeszcze Internetu, uniwersytet korzystał z kursów korespondencyjnych. Przyjęły one rodzaj asynchronicznej metody nauczania.

Czytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online

W USA i Australii nauczanie na odległość było również stosowane na dużą skalę na początku XX wieku, kiedy stopień urbanizacji był znacznie niższy niż obecnie. Otwarte Uniwersytety były już rzeczywistością w XX wieku, a wraz z szerokim wykorzystaniem Internetu, zjawisko MOOC wzrosło wykładniczo w ciągu ostatniej dekady.

Dziś udział w zajęciach na Harvardzie na edX (z certyfikatem lub bez) jest możliwy dla wszystkich osób posiadających połączenie z internetem.

Jak pokonać opór przed edukacją online w szkolnictwie wyższym

Skąd więc niechęć w niektórych kontekstach do przyjęcia edukacji online?

Czytaj więcej: Dlaczego niektórzy edukatorzy są nadal niechętni do korzystania z technologii w klasie?

Głównym powodem jest wciąż opór wobec zmian, a w niektórych przypadkach obawa, że nauczanie online stworzy prawdziwie międzynarodowy rynek dla stopni naukowych w szkolnictwie wyższym, a uniwersytety stracą swoich studentów.

Jednakże, włączenie nauczania online do programu nauczania nie powinno być traktowane jedynie jako doraźne rozwiązanie obecnego kryzysu, ale jako długoterminowa strategia zapewniająca trwałe rezultaty.

Czytaj więcej: 6 Building blocks for a successful edtech strategy

A ponieważ najtrudniej jest zmienić zachowanie ludzi, te trzy strategie opisane przez Jonah Berger w Harvard Business Review mogą pomóc uniwersytetom przekonać swoich wykładowców, że nauczanie online to dobry pomysł.

    Podkreśl lukę Weźmy na przykład zajęcia online. Jeśli nauczyciele nigdy tego nie robili, mogą czuć się onieśmieleni technologią i nowym sposobem interakcji ze swoimi studentami. Niektórzy mogą myśleć, że to nie jest efektywne, że to nie to samo, co zajęcia twarzą w twarz. Oczywiście, to nie jest to samo, to coś innego. Ale inne nie musi oznaczać gorsze. Wyobraźmy sobie, co tak naprawdę oznacza nieuczenie w ogóle. Po pierwsze, gap year dla studentów - ale nie taki gap year, jakiego można by się spodziewać, taki, w którym mogą podróżować w poszukiwaniu pracy, ale gap year na kanapie, nie robiąc nic i odkładając osobiste plany na później. Czy chcielibyście tego dla nich? Prawdopodobnie nie. Stawiaj pytania ... Zamiast narzucać środki. Trzeba przyznać, że o rozwiązaniach w zakresie kształcenia zdalnego, które niektóre uczelnie wdrożyły w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, zdecydowali menedżerowie. Niektórzy nauczyciele już wcześniej korzystali z jakiejś formy kształcenia online, zwłaszcza ci, którzy są zaznajomieni z systemem zarządzania nauczaniem; dla innych jest to coś zupełnie nowego, stąd niechęć do przeniesienia się do sieci. Ale zamiast narzucać coś w stylu: "Od przyszłego tygodnia nasza uczelnia przejdzie na nauczanie i uczenie się online", może zadawanie pytań zamiast oświadczeń przekona ludzi do zmiany perspektywy: "Czy uważasz, że kontynuowanie zajęć face to face to dobry pomysł?". "Czy uważasz, że zawieszenie tego roku akademickiego jest dobrym pomysłem?". Prośba o mniej Zmniejsz rozmiar zadania. Może to pomóc nauczycielom zmienić zdanie i (miejmy nadzieję) zaakceptować edukację online. Na początku można zastosować metody asynchroniczne, a gdy ludzie poczują się komfortowo z tym podejściem, należy zasugerować strategie synchroniczne. Kierownictwo powinno pamiętać, że istnieje krzywa uczenia się w przypadku edukacji online i że niektórzy będą potrzebowali więcej czasu, aby dostosować się do nowego sposobu nauczania. Czytaj więcej: Rozwój zawodowy dla nauczycieli jest kluczem do sukcesu ed-tech

Uwagi końcowe

Mówi się, że nic nie trwa wiecznie. Jest to prawda również w przypadku tej pandemii. Ale to, czego nauczymy się podczas tego kryzysu, może być dla nas pomocne również w przyszłości. Może pomóc nam wprowadzać innowacje i być bliżej naszych uczniów (nawet z daleka).