Badanie uczenia się młodych uczniów w oparciu o scenariusz

Niedawno zacząłem grać w The Room, serię niesamowitych gier mobilnych od Fireproof Games. Jest to niesamowita, wielokrotnie nagradzana gra, która testuje twoje mechaniczne i analityczne umiejętności rozwiązywania problemów, a wszystko to w niesamowicie szczegółowym, parowo-punkowym środowisku. Podczas gdy gra jest głęboko wciągająca i daje mnóstwo frajdy, zaczęłam się zastanawiać, czy i jak tego typu "zamknięte" gry mogą być lub są stosowane w kontekście edukacyjnym.

Wejdźmy do nauki opartej na scenariuszu (SBL). Jest to popularny sposób opisania podróży edukacyjnej zaprojektowanej przez edukatorów, która zabiera uczniów na wycieczkę lub podróż przez scenariusz oparty na problemie, pozwalając im "rozgryźć" odpowiedzi w środowisku zbliżonym do oryginalnego, ale bez ryzyka.

Istnieją silne podstawy teoretyczne, które pokazują, że wiedza jest najlepiej przyswajana i zachowywana, gdy jest nauczana w kontekście, w którym ma być wykorzystana.

Najbardziej znaną z tego typu metod uczenia się jest, jak sądzę, oprogramowanie do symulacji pilotażu, gdzie młodzi piloci są wystawieni na dogłębnie wciągające doświadczenie latania i rzucane im są wyzwania, które muszą rozwiązać, bez ostatecznego ryzyka rozbicia prawdziwego samolotu. W świecie korporacyjnym trenerzy w dużej mierze polegają na nauczaniu opartym na scenariuszach, szczególnie w celu nauczenia pracowników, jak rozwiązywać konflikty z trudnymi klientami, bez ostatecznego ryzyka utraty prawdziwego klienta.

Uczenie się w oparciu o scenariusze dla młodych uczniów

Uczenie się w oparciu o scenariusze ma również wiele zalet dla młodszych uczniów. Może przyczynić się do zwiększenia motywacji, lepszego zapamiętywania materiału i rozwoju krytycznego myślenia.

Lekcja oparta na scenariuszu jest także z natury rzeczy oparta na ocenie (jeśli uczniowie przebrną przez scenariusz, to z pewnością nauczyli się lekcji) i jako taka jest skutecznym sposobem, by nauczyciele mogli natychmiast zorientować się, jakie postępy robią uczniowie w danym pojęciu lub problemie.

Wreszcie, problemy oparte na scenariuszach powinny zawierać pewną liczbę "czerwonych kółek" lub być "źle skonstruowane" - ma to na celu zapobieganie "rolodeksowaniu" przez uczniów ich odpowiedzi; rolodeksowanie ma miejsce wtedy, gdy uczniowie mentalnie przerzucają się równaniami i koncepcjami, by sprawdzić, które z nich najlepiej pasują do danego scenariusza, co znacznie skraca drogę do rozwiązania problemu, a w efekcie przynosi korzyści edukacyjne wynikające z SBL.

Przedmioty fizyki, matematyki i rachunkowości często używają wyrażenia "problemy bogate w kontekst", aby opisać swoje uczenie się oparte na scenariuszach. Jest to skuteczny sposób na zaangażowanie uczniów w rzeczywistość, w której matematyka ma zastosowanie w świecie rzeczywistym. Kilka wskazówek na temat tworzenia problemów bogatych w kontekst:

    Upewnij się, że problem jest krótką historią, w której głównym bohaterem jest uczeń. Oznacza to, że każde stwierdzenie problemu używa zaimka osobowego "ty". Sytuacje w problemach są realistyczne (lub można je sobie wyobrazić). Stwierdzenie problemu zawiera wiarygodną motywację lub powód dla "ciebie", aby coś zrobić. Nie wszystkie ilustracje lub diagramy są dołączone do zadań (często nie ma ich wcale). Uczniowie muszą sobie wyobrazić sytuację, korzystając z własnych doświadczeń i wiedzy. Problem może pomijać informacje z zakresu wiedzy powszechnej.

Inni nauczyciele opierają się na scenariuszach lekcji zwanych "rozgałęzieniami". Rozgałęzienia są podobne do książek przygodowych dla dzieci, w których wybierasz, w którą stronę pójdą pewne postacie, i przewracasz strony, które odnoszą się do twojej decyzji; wynik książki zależy od tego, co postanowiłeś w trakcie opowieści.

Scenariusze rozgałęziające się, zwłaszcza jeśli są zaprojektowane z wykorzystaniem technologii immersyjnej, mogą być skutecznym sposobem na natychmiastowe pokazanie uczniom skutków ich wyborów. Zazwyczaj dobre scenariusze rozgałęziające się mają trzy kluczowe aspekty: wyzwanie, wybór i konsekwencje. Tutaj znajdziesz świetny blog na temat projektowania scenariuszy lekcji z rozgałęzieniami.

Podsumowując

Opracowywanie problemu opartego na scenariuszu nie jest takie proste i wymaga dobrego zrozumienia tematu, jasnego celu nauczania, a także sporej dozy wyobraźni. Mam nadzieję, że usłyszę o Twoich sukcesach z tą techniką w komentarzach.