Jak S.T.E.A.M. w nauczaniu na odległość

Dla szkół, w których tradycyjne nauczanie było normą, przeniesienie się z klasy do awaryjnego nauczania na odległość stanowiło wiele praktycznych wyzwań. Wiele z nich wiąże się z dostępem, takim jak podłączenie uczniów do urządzeń i Internetu oraz znalezienie zasobów, które będą działać w formie cyfrowej.

Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie na odległość

Ale w szkołach, w których nauka opiera się na projektach (często jest to ścieżka wybierana przez instytucje, które są skoncentrowane na S.T.E.M. lub S.T.E.A.M.), wyzwania są również pedagogiczne. Jak przekształcić program nauczania, który w znacznym stopniu opiera się na praktycznych, zespołowych działaniach, w taki, który może być sensownie przeżywany w domu?

Jak dowiedzieliśmy się w ciągu ostatnich kilku miesięcy, efektywne nauczanie na odległość rzadko kiedy odbywa się bez jasnej wizji i celowego planowania. Aby przejść od awaryjnych lekcji online, możemy sięgnąć do badań, które pomogą nam określić istotne kryteria wirtualnego programu nauczania.

Jak S.T.E.A.M. w nauczaniu na odległość

Nic dziwnego, że to, co okazało się skuteczne w nauczaniu na odległość, pokrywa się z charakterystyką autentycznego nauczania: zastosowanie w świecie rzeczywistym, interdyscyplinarne uczenie się, uczenie się pod kierunkiem ucznia, otwarte dociekanie, eksploracja i współpraca, dyskurs społecznościowy, myślenie wyższego rzędu, opanowanie kluczowych pojęć oraz elastyczność środowiska i zasobów edukacyjnych.

Czytaj więcej: 9 Cech charakterystycznych autentycznego uczenia się

Podstawą każdej wyjątkowej jednostki S.T.E.A.M. jest autentyczne uczenie się, które ma miejsce. Wykorzystując powyższe zasady przy planowaniu, a jednocześnie biorąc pod uwagę unikalne wymagania klas z rozszerzonym programem nauczania, wzorcowe projekty S.T.E.A.M. są możliwe do zrealizowania nawet przy braku fizycznych laboratoriów i drogich materiałów.

Planowanie

Jednostki S.T.E.A.M. są zazwyczaj interdyscyplinarne, więc kilku instruktorów powinno uczestniczyć w tworzeniu wstępnego planu, aby sformułować cele i oczekiwane rezultaty. W niektórych przypadkach członkowie społeczności i studenci również mogą być częścią tego wstępnego procesu.

Ponieważ jednym z wyzwań związanych z nauczaniem na odległość jest to, że rodzice i uczniowie mogą czuć się przytłoczeni pojedynczymi zadaniami, które zapełniają ich skrzynki mailowe, jednym z ważnych tematów, które należy omówić już na wczesnym etapie planowania, jest sposób, w jaki zadania i oceny mogą być zwięźle skategoryzowane i dostarczone uczniom.

Niektóre sposoby, aby to zminimalizować to zorganizowanie jednostki w Hyperdoc, stworzenie kalendarza z linkami, lub dostarczenie hiperłącza do one-pagera, który zawiera podsumowanie projektów i oś czasu - najlepiej dając uczniom wybór po drodze.

Określenie zasadniczego pytania do projektu może być dokonane na kilka sposobów. Przykłady projektów można znaleźć w PBL Works lub na stronie High Tech High School.

Pamiętając o tym, że głos i wybór uczniów są kluczowe, jak również zastosowania w świecie rzeczywistym, pomocne może być przyjrzenie się konkretnej społeczności szkolnej w poszukiwaniu pomysłów. Lokalne problemy, takie jak nowe budownictwo lub potrzeby środowiskowe, oferują znaczenie i poczucie pilności, którego nie można znaleźć w budowaniu wież ze spaghetti.

Czytaj więcej: Dając uczniom V.O.I.C.E. w twojej klasie

Trwałe dociekanie

Po wybraniu pytania przewodniego, a także formatywnej i sumatywnej oceny, planiści będą musieli zdecydować, jakie metody podtrzymywania dociekań mogą wspierać uczniów na tej drodze. Będzie to jedno z największych wyzwań w nauczaniu na odległość.

Trwałe dociekanie jest częścią nauki S.T.E.A.M., w której praktyczny projekt i współpraca mają dużą wartość.

Czytaj więcej: Jak kształcenie na odległość sprzyja globalnej współpracy

Instruktorzy muszą pamiętać o materiałach, które uczniowie będą mieli dostępne w domu. Niektóre strony internetowe nastawione na naukę w domu, oferujące proste instrukcje, które często wykorzystują domowe zszywki, takie jak karton czy gumki, to: Design Squad, Instructables, oraz iMake at Home. Uczniowie, którzy nie mają wystarczającej ilości materiałów materialnych, mogą również tworzyć wirtualne projekty, korzystając z darmowych narzędzi internetowych, takich jak Tinkercad czy Google Drawing.

Aby ułatwić współpracę, nauczyciele często uważają, że pomocne może być przydzielenie każdemu uczniowi w grupie określonej roli, co może również pomóc w utrzymaniu koncentracji uczniów na ich indywidualnych zadaniach online.

Innowacyjne podziały uczniów na grupy mogą również pomóc w tym zakresie, np. łączenie w pary uczniów, którzy mieszkają blisko siebie lub umożliwienie wspólnej pracy uczniom, którzy mają dostęp do różnych materiałów istotnych dla projektu.

Aby gromadzić dane w jednym miejscu, grupy mogą dzielić się arkuszami kalkulacyjnymi lub prezentacjami Google Slides. Studenci mogą współpracować przy nagraniach audio, używając jednego z różnych narzędzi do tworzenia podcastów online.

Czytaj więcej: Podcasting w klasie: Cyfrowe narzędzie, którego powinieneś używać

W celu prowadzenia synchronicznych dyskusji, instruktorzy mogą organizować pokoje dla małych grup w wybranym narzędziu do czatu wideo (Zoom, Hangouts, Microsoft Teams, itp.) lub spotykać się z grupami o różnych porach. Flipgrid to kolejny użyteczny sposób na zorganizowanie wkładu studentów, pozwalający użytkownikom na dodawanie własnych filmów i komentowanie innych.

Podczas gdy studenci prowadzą badania, instruktorzy mogą oferować zasoby ukierunkowane na konkretne tematy grupowe poprzez strony takie jak Newsela, która pozwala studentom czytać na różnych poziomach, oraz EdPuzzle, gdzie studenci mogą uczyć się więcej z szerokiej gamy filmów w swoim własnym tempie.

Jedną ze szczególnych zalet nauczania na odległość jest to, że fizyczna klasa nie jest potrzebna, aby zaprosić ekspertów do rozmowy z klasą. W rzeczywistości, korzystanie z wirtualnych narzędzi da Ci dostęp do jeszcze większej liczby ekspertów na całym świecie. Możesz znaleźć profesjonalistów, z którymi możesz nawiązać kontakt, takich jak naukowcy i dziennikarze, poprzez strony takie jak Skype in the Classroom, The Pulitzer Center i Nepris (może to być płatne). Również muzea i ogrody zoologiczne zaczynają oferować więcej doświadczeń online, od wirtualnych wycieczek po podglądanie zwierząt na żywo.

Częsta refleksja podczas podróży jest istotną częścią nauki, która często jest pomijana. Zdjęcia z podpisami przypominają o "prawdziwej historii", dzięki czemu uczniowie nie mają blokady twórczej, jeśli chodzi o błędy i sukcesy podczas realizacji projektu. Karen Cornelius w swoim artykule przedstawia piętnaście różnych opcji cyfrowych narzędzi do refleksji. Dając uczniom możliwość wyboru podpowiedzi lub mediów, z których będą mogli korzystać w swoich refleksjach, dajemy im możliwość kontrolowania własnej narracji, a nauczycielom wgląd w głębię zrozumienia.

Dostarczanie informacji zwrotnej w odpowiednim czasie w trakcie trwania projektu jest niezwykle istotne, ale w przypadku dużych grup uczniów może pochłonąć sporo czasu prowadzącego. Matthew Johnson proponuje następujące pomysły na dostarczenie "błyskawicznej informacji zwrotnej".

Jeśli korzysta się z Google Docs, wielu nauczycieli może już wiedzieć, jak używać narzędzia do komentowania, aby przekazać informację zwrotną w formie tekstowej, ale ten artykuł Erica Curtsa zawiera również porady dotyczące dodawania informacji zwrotnej w formie audio lub wideo. Bez względu na styl przekazywania informacji zwrotnej, najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że nie może ona czekać do terminu zakończenia projektu - kiedy to jest już za późno na wprowadzenie poprawek przez uczniów.

Prezentacje publiczne

Kiedy wszystko zostało już zbadane, opracowane, skorygowane i skrytykowane, publiczna prezentacja produktu jest kluczem do tego, by uczniowie poczuli, że ich praca jest istotna i doceniona. Idealnie byłoby, gdyby prezentacje odbywały się w fizycznym miejscu związanym z projektem, jak na przykład te niesamowite przykłady wykonane przez uczniów mojej koleżanki, Kat Sauter. Przy odrobinie pomysłowości można by nawet zaplanować coś takiego jak Dzień Zrzutu Sztuki zorganizowany przez innego kolegę, Dana Mallette'a.

Istnieją jednak inne sposoby, by uczcić kulminację jednostki, jeśli takie wydarzenia są niemożliwe. Uczniowie mogą stworzyć własne wirtualne muzea lub wystawy sztuki, korzystając z takich narzędzi jak CoSpaces lub szablon slajdów Davida Lee. Mogą prowadzić prezentacje online w stylu zabawnej debaty z podcastu Smash Boom Best i angażować publiczność, pozwalając jej głosować w mediach społecznościowych. Zaproś ekspertów i gości specjalnych wybranych przez uczniów, aby oglądali i komentowali strumień wideo z ich prezentacji. Mogą też stać się młodymi przedsiębiorcami, zakładając własne strony internetowe.

Czytaj więcej: Czy można nauczyć uczniów K-12, aby stali się przedsiębiorcami?

Uwagi końcowe

Choć na początku może się to wydawać dość pracochłonne, stworzenie autentycznych jednostek S.T.E.A.M. online przyniesie wiele korzyści nauczycielom, uczniom i całej społeczności. Po zakończeniu jednostki, nauczyciele będą mieli niesamowite zasoby, które mogą udoskonalać i wykorzystywać ponownie, a uczniowie wezmą udział w bogatych doświadczeniach edukacyjnych, które zainspirują ciekawość i kreatywność, które mogą wykorzystać w przyszłości. Innowacyjne pomysły trafią do społeczności, bezpośrednio lub pośrednio, czyniąc świat lepszym.