Adaptacja modelu nauczania 5E do klas zdalnych

Kompleksowy model nauczania pomaga nauczycielom zidentyfikować strategie, które motywują uczniów do odkrywania nowych rzeczy, zgłębiania nowej dziedziny wiedzy (lub kontynuowania zgłębiania poprzedniej, ale przy użyciu bardziej efektywnych podejść), a jednocześnie zapewnia użyteczny system oceny. Jest to ambitne przedsięwzięcie, którego długoterminowym celem jest osiągnięcie lepszych wyników nauczania i zidentyfikowanie bardziej efektywnych metod nauczania.

W oparciu o ustalenia Atkina i Karplusa oraz ich model cyklu uczenia się w nauczaniu przedmiotów ścisłych, model nauczania 5E opisuje pięcioetapowy program sekwencyjny, który można zaadaptować do szerokiego zakresu kontekstów nauczania, od pojedynczych lekcji do bardziej kompleksowych jednostek dydaktycznych.

Zobaczmy, jak model ten można zaadaptować do nauczania online, szczególnie w trudnych czasach narzuconego dystansu społecznego i niepewności związanej z rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego.

Zaangażuj

Pierwszy etap ma na celu pobudzenie zainteresowania studentów i ocenę ich dotychczasowej wiedzy na dany temat. W systemie zarządzania nauczaniem (LMS) etap ten może być łatwo zorganizowany w formie sesji burzy mózgów na żywo (podczas wideokonferencji lub interakcji na czatach), lub działań asynchronicznych, takich jak dyskusje na forum, kwestionariusze i ankiety. Kluczowym elementem jest zidentyfikowanie wcześniejszego tła każdego ucznia i znalezienie tych unikalnych drzwi, które pomogą każdemu uczniowi wejść do nowego świata.

Czytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online

Poznaj

Na tym etapie, głównym celem jest zaangażowanie uczniów w temat i pomoc w uzyskaniu ich własnego zrozumienia. Podejście odwróconej klasy przydaje się na etapie eksploracji, ponieważ stymuluje studentów do zajmowania się różnymi tematami z ich punktu widzenia. Spersonalizowane uczenie się powinno być głównym celem podczas tygodni dystansu społecznego, kiedy uczniowie spędzają cały czas w domu. Jest to również świetna okazja do budowania zaufania w ich zdolność do znajdowania "nieszablonowych" rozwiązań dla szerokiego zakresu problemów.

Czytaj więcej: Eksploracja 4 rodzajów Flipped Learning

Wyjaśnij

Jest to trzeci etap, w którym uczestnicy mogą podzielić się z grupą tym, czego się nauczyli, porównać różne podejścia i otrzymać informację zwrotną za swój wkład. Jest to doskonały sposób na pobudzenie współpracy i pracy zespołowej. Co więcej, uczniowie mogą nauczyć się, jak przekazywać konstruktywne informacje zwrotne, co będzie przydatne w ich przyszłej karierze zawodowej. Bardzo ważne jest również opanowanie umiejętności przyjmowania informacji zwrotnych od rówieśników i nauczycieli bez obawy, że stracą twarz. Należy pamiętać, że wyjaśnienie, czego uczniowie się nauczyli i przedstawienie jasnej prezentacji jest głównym celem tej fazy.

Czytaj więcej: Jak udzielać informacji zwrotnej uczniom w środowisku nauczania online

Rozszerz

Podczas tego etapu procesu nauczania, nacisk kładziony jest na to, aby uczniowie mogli wykorzystać swoją nową wiedzę i dowiedzieć się więcej. Jest to idealna faza, w której uczniowie wykorzystują swoją kreatywność do tworzenia nowych rzeczy, identyfikowania nowych przykładów, wymyślania nowych pomysłów, internalizowania swojej wiedzy i wykorzystywania jej do wprowadzania innowacji.

Innowacja może polegać na wykorzystaniu wcześniejszego modelu do wyjaśnienia zjawisk w innych dziedzinach. Na przykład w 1980 roku Jürgen Kraus napisał rozprawę z dziedziny informatyki, w której stwierdził, że programy komputerowe zachowują się podobnie do biologicznych wirusów. Dziś wirusy komputerowe są podstawową wiedzą wszystkich użytkowników komputerów. Wiedza z zakresu biologii przydała się do opisania problemu z dziedziny informatyki.

Czytaj więcej: Jak utorować drogę do innowacji w klasie

Oceniaj

Ostatnią, ale nie mniej ważną fazą modelu nauczania 5E jest ocena postępów uczniów. Celem nie jest koniecznie typowy test sprawdzający przyswojenie wiedzy. Celem jest umożliwienie zarówno uczniom, jak i nauczycielom ocenienie, w jakim stopniu uczenie się i rozumienie miało miejsce. Na tym etapie dokładna ocena wyników nauczania może pomóc w ulepszeniu stosowanych metod nauczania oraz w zaprojektowaniu rozwiązań naprawczych, jeśli jest to konieczne.

Czytaj więcej: Triki dla nauczycieli: Ocenianie i klasyfikowanie

Adaptacja modelu nauczania 5E do klas zdalnych: Szóste E

Edtech może pomóc uczniom i nauczycielom wdrożyć ten model online, ponieważ LMS może zaoferować szeroki wachlarz rozwiązań dla każdego etapu. Jednak, szczególnie w tych trudnych czasach, model 5E mógłby skorzystać z dodatkowego E, które można zintegrować z pozostałymi pięcioma:

Empatia

Uczenie się i nauczanie online może być trudne, zwłaszcza, jeśli trzeba to zrobić szybko, bez wcześniejszego szkolenia. Jest to również ogromna szansa na zwiększenie cyfryzacji w edukacji, ale nie dla każdego jest to łatwe.

Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie na odległość

Staraj się więc być cierpliwy, wykazuj empatię, słuchaj obaw swoich uczniów i zachowaj pozytywne nastawienie. Pamiętaj, aby postawić się w sytuacji swoich uczniów i motywować ich do dalszej nauki nawet podczas tych tygodni.

Ucz przyszłych odkrywców, jak być empatycznym!