Kształcenie na odległość w czasie pandemii: Improwizuj. Dostosuj się. Pokonaj!

Wersja tego postu została pierwotnie opublikowana w kwietniu 2020 E-Learning Supplement of Education Today.

Dziwne. Wyzywająca. Pełen nadziei. To prawdopodobnie najlepsze przymiotniki opisujące czasy, w których obecnie żyjemy. Duża część ludzkiej działalności została zatrzymana przez niewidzialne, ale bardzo potężne globalne zagrożenie dla zdrowia. Ludzie w różnych częściach świata bardzo cierpią i muszą radzić sobie z sytuacjami, z którymi nikt nigdy nie powinien mieć do czynienia. Pośród tego chaosu wciąż mamy nadzieję, że wszystko w końcu wróci do normy - cokolwiek to może oznaczać w najbliższej przyszłości.

Jako nauczyciele staramy się uczyć naszych uczniów nie tylko ogólnych pojęć matematyki, geografii, literatury i tak dalej, ale także podstaw tego, jak być odpowiedzialnymi istotami ludzkimi, które będą dobrze prosperować w przyszłości. Staramy się nauczyć ich krytycznego myślenia, komunikowania się z każdym, wykorzystywania swojej kreatywności i budowania odporności. W tym ostatnim przypadku siła przykładu jest nie do opisania.

A jaki jest lepszy sposób, aby pokazać uczniom, co to znaczy myśleć krytycznie, utrzymywać wszystkie kanały komunikacji otwarte, być kreatywnym i odpornym, jeśli nie poprzez podjęcie tego dziwnego wyzwania i przekształcenie go w cenną lekcję?

Kształcenie na odległość: Improwizuj. Dostosuj się. Pokonaj

Każda branża została dotknięta przez ostatnią pandemię w taki czy inny sposób, a edukacja nie stanowi wyjątku. Szkoły i uniwersytety mogą mieć zamknięte bramy, ale nauka musi być kontynuowana, nawet jeśli z bezpiecznej odległości.

Wiele szkół i nauczycieli zwraca się do platform nauczania na odległość w nadziei na zapewnienie przynajmniej pewnej ciągłości w edukacji studentów. Większość z nich wkracza na nowe i niezbadane terytorium. Każdy musi myśleć na bieżąco i improwizować rozwiązania, mając do czynienia z szybkimi zmianami.

Czytaj więcej: O wyzwaniach i możliwościach: Awaryjne nauczanie na odległość

Jedną z najważniejszych rzeczy do opanowania w takich okolicznościach jest asynchroniczny sposób myślenia: fakt, że uczenie się uczniów niekoniecznie jest związane z tym momentem w czasie, w którym nauczyciel prowadzi zajęcia. Kiedy wszyscy dobrze zrozumieją tę koncepcję - zarówno nauczyciele, jak i uczniowie - wszystko staje się nieco łatwiejsze. A dla tych, którzy mają już pewne doświadczenie z odwróconą klasą, wszystko jest już o wiele łatwiejsze.

Czytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online

Oczywiście, ocena wszystkich zasobów i podjęcie decyzji, jak najlepiej je wykorzystać, jest również ważne. Nieuniknione jest, że technologia edukacyjna - we wszystkich swoich kształtach i rozmiarach - stanowi dużą część każdej strategii nauczania na odległość, ponieważ jest to rzeczywisty czynnik umożliwiający uczenie się.

Czytaj więcej: 6 elementów składowych udanej strategii edtech

Jak LMS wspiera nauczanie na odległość

System zarządzania nauczaniem (LMS) jest jednym z najbardziej wszechstronnych rozwiązań, które mogą pomóc szkołom w sprostaniu wyzwaniu, jakim jest dostosowanie się do nauczania na odległość. Oto trzy sposoby, w jakie można polegać na systemie LMS w tych trudnych czasach:

    Zapewnia ciągłość kształcenia Uczniowie i nauczyciele mogą przebywać we własnych domach, ale nie oznacza to, że nie mogą wchodzić w interakcje i angażować się w działania związane z nauczaniem i uczeniem się. Nauczyciele mogą nadal tworzyć materiały edukacyjne online i projektować zajęcia, które mogą odbywać się w medium cyfrowym. Z pomocą systemu LMS lekcje nadal mogą być prowadzone, uczniowie nadal mogą zadawać pytania i otrzymywać ukierunkowane wsparcie, aby pokonać wszelkie przeszkody edukacyjne, testy i inne oceny nadal mogą być przeprowadzane, a postępy uczniów nadal mogą być śledzone. Wszystkie elementy nauczania są na miejscu, tylko od nauczycieli zależy, jak najlepiej wykorzystają wszystkie funkcje LMS. Utrzymuje zaangażowanie uczniów Ponieważ bezpośrednia interakcja została utracona, a uczniowie nie przychodzą już do szkoły, bardzo ważne jest, aby znaleźć alternatywne sposoby utrzymania ich zaangażowania. Jednym z pierwszych kroków w tym kierunku jest tworzenie przez nauczycieli lekcji online w systemie LMS w formacie wideo, a przynajmniej nagrywanie wideo z własnym wykładem i wspieranie go różnymi innymi zasobami w innych formatach. Dzięki temu przejście do nauczania na odległość będzie dla wszystkich łatwiejsze. Czytaj więcej: 4 Wskazówki, jak sprawić, by przejście do nauczania zdalnego było płynne Kolejną rzeczą, która przyczynia się do zwiększenia zaangażowania uczniów, jest wykorzystanie grywalizacji. LMS zapewnia wiele sposobów na zastosowanie takich technik w lekcjach, nawet automatycznie. Kiedy studenci nieustannie otrzymują kroplę komplementów za swoje postępy w nauce - w postaci punktów, odznak, trofeów czy tablic liderów - podświadomie aktywują swojego wrodzonego ducha rywalizacji i z entuzjazmem logują się do systemu, aby dowiedzieć się więcej. Jest skalowalny i niezawodny Wiele szkół wykorzystuje obecnie LMS jako środek masowej komunikacji, aby błyskawicznie wysyłać ważne wiadomości do wszystkich typów użytkowników. Ale kiedy tysiące osób (lub więcej) są zalogowane w tym samym czasie, generowana aktywność online może obciążać zarówno łącze internetowe, jak i system. Ostatnią rzeczą, jakiej każdy potrzebuje w tych trudnych czasach, jest niemożność polegania na tak potrzebnej technologii. Na szczęście, LMS w chmurze jest wystarczająco skalowalny, aby sprostać potrzebom rosnącej liczby aktywnych użytkowników, więc nauczyciele, uczniowie i administratorzy szkół mogą mieć pewność, że mogą na nim polegać przez cały czas. Czytaj więcej: Jaki typ LMS jest najlepszy dla Twojej szkoły: własnościowy, open-source czy oparty na chmurze?

Uwagi końcowe

Niedawna pandemia zmusiła ludzi do wyjścia ze swojej strefy komfortu i wpadnięcia w wir zmian. Edukacja została zakłócona dla milionów uczniów w każdym wieku na całym świecie, co zmusiło szkoły i edukatorów do polegania na nauczaniu na odległość i technologiach edukacyjnych, aby zapewnić ciągłość nauki.

My, ludzie, jesteśmy istotami odpornymi i potrafimy wykorzystać naszą kreatywność, aby pokonać wszystkie wyzwania - nawet te niewidzialne.