Jak nowe technologie mogą zwiększyć kreatywność uczniów w klasie

Moim ulubionym zajęciem w dzieciństwie było spędzanie czasu z przyjaciółmi, jazda na rowerze i wspinanie się na drzewa. Ponieważ nie wszystkie dni były słoneczne i ciepłe, musieliśmy również spędzać trochę czasu w domu. Zawsze było ciężko pozostać w środku, ponieważ jest tam dosłownie mniej miejsca do zabawy i często musieliśmy używać naszej kreatywności, aby przekształcić część naszego domu w krainę "Far far away". W tym magicznym miejscu broniliśmy naszych poduszkowych zamków przed smokami i czarownicami, odpieraliśmy liczne ataki trolli i ratowaliśmy świat niezliczoną ilość razy. Przepis był dość prosty: musieliśmy użyć naszej wyobraźni, aby odtworzyć sceny z naszych ulubionych bajek na dobranoc, a znaliśmy ich naprawdę wiele.

Słuchanie bajek na dobranoc zawsze było dla mnie wydarzeniem. Aby spojrzeć na to z szerszej perspektywy, muszę powiedzieć, że ja i moi przyjaciele dorastaliśmy na kreskówkach (w tamtych czasach gry wideo nie były jeszcze tak popularne). W ciągu dnia mogliśmy oglądać kreskówki jedną lub dwie godziny na raz, ale nasi rodzice nigdy nie pozwalali nam zasnąć przed telewizorem. Zamiast tego, mój ojciec czytał nam bajki, baśnie i legendy.

Od czasu do czasu prosił nas, abyśmy zrobili mu rysunki na temat historii, które nam czytał, abyśmy przelali na papier to, jak wyobrażamy sobie daną opowieść. Wtedy nie widziałam w tym sensu, ale wiele lat później zrozumiałam prawdziwy cel całej tej czynności i zawsze będę mu za to wdzięczna.

Po pierwsze i najważniejsze, absolutną przewagą słuchania bajek nad oglądaniem kreskówek jest to, że ćwiczą one wyobraźnię dzieci. Muszą sobie wyobrazić rozwój wydarzeń, zamiast wpatrywać się w ekran. A po drugie, przelewanie wymyślonych historii na papier wymaga kreatywności i buduje zdolność dziecka do autoekspresji i wyrażania swoich myśli.

Czy szkoły robią wystarczająco dużo, by kreatywność uczniów mogła się rozwijać?

Dzieci są kreatywne, a ich wyobraźnia jest nieograniczona. Niestety ta wybitna wyobraźnia i kreatywność jest trudna do odnalezienia u dorosłych, ponieważ ich wyobraźnia jest często ograniczana, a kreatywność zamykana w ramach reguł, limitów i teorii ograniczonych przez aktualną wiedzę. Nie zapominajmy, że dawniej ludzie uważali, że Ziemia jest płaska, a Słońce krąży wokół Ziemi.

Panuje powszechna opinia, że tradycyjna i standaryzowana edukacja ma tendencję do hamowania kreatywnego myślenia i wyobraźni u uczniów. Nie potrzeba wiele wyobraźni (lub w ogóle), aby przeczytać podręcznik, a następnie wypełnić standaryzowany test. To jak nieefektywne kopiuj-wklej, bo część informacji gubi się po drodze.

Takie podejście w mniejszym stopniu kształci wyobraźnię, nie angażuje uczniów w proces uczenia się, a jego długoterminowe rezultaty nie są zbyt dobre. Wielu menedżerów powiedziało mi, że młodzi pracownicy, którzy są na początku swojej kariery zawodowej, mają tendencję do wykonywania swojej pracy z wysokim stopniem automatyzacji, nie zastanawiając się nad tym zbytnio. Nie szukają nowych sposobów na poprawę swoich wyników ani samego procesu pracy.

Aby temu zapobiec, nauczyciele i system edukacji muszą zwrócić szczególną uwagę na pielęgnowanie wyobraźni i kreatywności uczniów. Jeśli przeprowadzimy szybki research w sieci, znajdziemy wiele narzędzi i technik, które mogą pomóc przekształcić klasę w przestrzeń tworzenia. Każde z nich ma zarówno zalety, jak i wady. Jeśli nauczyciele chcą przekształcić swoje klasy w kreatywne warsztaty, powinni zwrócić uwagę na dwa główne aspekty:

Przekształć swoją metodę nauczania

Pokaż uczniom dobry przykład. Jeśli dasz im do przeczytania setki stron, a następnie sprawdzisz ich za pomocą standardowych testów, nie możesz oczekiwać, że będą kreatywni. Mogą jednak zaskoczyć Cię swoją kreatywnością w oszukiwaniu na testach.

Zamiast tego należy przekształcić zajęcia w prawdziwe doświadczenie edukacyjne i sprawić, by uczniowie doświadczyli materiału poprzez zaangażowanie większej liczby zmysłów. Twórz symulacje i eksperymenty, które zaangażują ich w proces uczenia się na wielu poziomach, skłonią do głębszego zastanowienia się nad materiałem i zainspirują do pójścia o krok dalej i uczynienia go swoim własnym.

Prostym sposobem na zaangażowanie uczniów i zmotywowanie ich do kreatywnego myślenia jest uczynienie z procesu uczenia się zadania lub łamigłówki. Nie "serwuj" w pełni przygotowanych treści zajęć, ale spraw, by uczniowie pracowali nad nimi, składając je w całość i wnosząc do nich swój wkład.

W realizacji tej strategii bardzo pomocna może być metoda odwróconej klasy. Preferowana przeze mnie metoda polega na przedstawieniu uczniom tematu w sposób jak najbardziej angażujący, z wykorzystaniem elementów multimedialnych i demonstracji w celu przyciągnięcia ich uwagi. Po zapoznaniu się z tematem pozwalam im na samodzielne poszukiwania i podejście do tematu z ich własnej perspektywy. Na następnych zajęciach organizujemy otwartą dyskusję na ten temat, podczas której wszystkie różne punkty widzenia łączą się i tworzą cały obraz.

Z moich obserwacji wynika, że jeśli uczeń zaangażuje się w ten proces, jest o wiele bardziej skłonny do przeczytania materiałów pomocniczych.

Pomagaj uczniom wyrażać siebie w sposób kreatywny

Istnieją rodzaje zadań, które dają pewien stopień swobody i pozostawiają miejsce na kreatywność. Na przykład eseje i pytania swobodne mogą pozwolić uczniom na wplecenie własnych myśli do odpowiedzi. Jednak pisanie eseju i odpowiadanie na dowolne pytania nie jest aż tak ekscytujące. A jeśli uczniowie nie są zainteresowani tematem, prawdopodobnie nie będą się wysilać, by wykorzystać swoją kreatywność.

Istnieje tak wiele narzędzi, których nauczyciele i projektanci mogą użyć, aby stworzyć interaktywne i piękne zajęcia, począwszy od prostych narzędzi, takich jak Prezi, podcasty i narzędzia do screencastingu, po bardziej złożone rozwiązania, takie jak LMS, oprogramowanie do edycji wideo i wiele innych.

Dobra wiadomość jest taka, że te narzędzia nie są zarezerwowane tylko dla nauczycieli i edukatorów. Mogą z nich korzystać również studenci, a nie trzeba dodawać, że są one o wiele bardziej interesujące i wciągające niż pisanie esejów na tysiące słów.

Wyobraź sobie, że dzięki odpowiednim narzędziom, każdy z Twoich uczniów może stać się reżyserem filmowym, kiedy musi stworzyć swój własny filmik na określony temat szkolny. Ta metoda jest nie tylko bardziej interesująca i angażująca, ale także motywuje uczniów do używania wyobraźni w celu stworzenia treści, które wyrażają ich opinię na dany temat. Muszą również wykazać się kreatywnością, aby materiały wideo były przyjemne do oglądania dla innych. A co najważniejsze, nauczą się jak kreatywnie wyrażać swoje myśli i jak "sprzedawać" swoje pomysły innym.

Najprawdopodobniej uczniowie z radością powitają zadanie wideo. Robienie zdjęć i kręcenie krótkich filmików jest tak naturalne dla młodych pokoleń, ponieważ każdy z nich ma smartfona. Po prostu lubią używać aparatu, a narzędzia do edycji wideo są bardzo intuicyjne i łatwe w użyciu. Dzięki technologii każde narzędzie jest na wyciągnięcie ręki. Uczniowie muszą tylko użyć swojej wyobraźni, aby jak najlepiej je wykorzystać i użyć ich w swoim interesie.

Ostatecznie, zadaniem wychowawców jest utrzymanie i rozwijanie kreatywnego myślenia uczniów i przygotowanie ich do życia w przyszłości, wyposażonych w sposób myślenia, który pozwala im radzić sobie z problemami i wyzwaniami za pomocą innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań.