Virtual Virtuoso: Optymalne funkcje doświadczenia użytkownika dla e-learningu

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym nauczycielem, czy rodzicem zmagającym się z przystosowaniem do zdalnego nauczania w obliczu narodowej blokady, są duże szanse, że szukasz pomysłów, aby pomóc swojemu uczniowi lub uczniom rozwijać się w nieznanym świecie wirtualnej klasy.

I nie ma większego znaczenia, czy klasa jest twoim drugim domem, czy też nie postawiłeś stopy w szkole od dziesięcioleci. Wszyscy czujemy się teraz zagubieni, zmagając się z lękiem przed wirusem, niepokojem związanym ze spowolnieniem gospodarczym, a teraz z wirtualną przebudową (pun intended) naszego systemu edukacji.

Dlaczego doświadczenie użytkownika ma znaczenie

Jeśli ten wiosenny semestr zaimprowizowanej nauki na odległość czegoś nas nauczył, to tego, że nie każdy od razu bierze się za naukę online. Dotyczy to w równym stopniu rodziców i nauczycieli, jak i uczniów. Badania pokazują, że ten w dużej mierze niechciany narodowy eksperyment w powszechnej edukacji na odległość nie był zbyt udany jak do tej pory, ze szkołami w całych Stanach Zjednoczonych zgłaszającymi szalejącą nieobecność online oraz rosnącą frustrację i zniechęcenie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

Niemniej jednak, jak wskaźniki wirusa nadal wzrasta w wielu częściach USA i coraz więcej szkół decyduje się na utrzymanie ich budynki zamknięte przez co najmniej pierwszej połowie semestru jesiennego, wygląda na to, że kształcenie na odległość może być tutaj, aby pozostać na chwilę.

Ale nie ma powodu do rozpaczy. Nie ma powodu, aby zrezygnować z edukacji naszych dzieci za stracone. Niezależnie od tego, czy jesteś nauczycielem, rodzicem, twórcą programu nauczania czy projektantem instrukcji, pewne rzeczy można zrobić już teraz, aby kształcenie na odległość było nie tylko edukacyjne, ale także zabawne i angażujące.

Czytaj więcej: Kształcenie na odległość w czasie pandemii: Improwizuj. Dostosuj się. Pokonaj!

Każdy, kto studiował rozwój oprogramowania wie, że kluczem do zaangażowania i satysfakcji użytkownika jest UX, czyli user experience.

Rzeczywistość jest taka, że jeśli chodzi o doświadczenie użytkownika, różni studenci będą mieli różne potrzeby. Kluczem jest dowiedzieć się, co działa najlepiej dla każdego z nich. Stamtąd można wykorzystać ogromny potencjał technologii do stworzenia środowiska nauczania online i cyfrowych treści edukacyjnych dokładnie dopasowanych do potrzeb i zainteresowań każdego ucznia. A to sprawi, że nauka online będzie nie tylko efektywna, ale i nieodparta dla Twoich uczniów.

Wykorzystaj personalizację i gamifikację

Zdecydowanie najlepszą strategią optymalizacji procesu nauczania online jest nadanie mu indywidualnego charakteru i sprawienie, by stał się zabawą. Poszukaj narzędzi online, gier, platform i aplikacji, które pozwalają uczniom bawić się i uczyć w tym samym czasie.

Jeśli pracujesz z klasą już od jakiegoś czasu, to prawdopodobnie masz już silne poczucie, że każdy uczeń ma swoje mocne strony, wyzwania i zainteresowania. Jeśli klasa jest dla Ciebie nowa, możesz poświęcić trochę czasu na początku semestru, by poznać każdego ucznia, przeprowadzając ankiety lub tworząc własne krótkie kwestionariusze.

Uzbrojeni w wiedzę o każdym ze swoich uczniów, możecie zacząć oferować treści nauczania, które będą zarówno atrakcyjne, jak i użyteczne dla ucznia.

Masz ucznia, który ma problemy z matematyką? Wystarczy szybkie wyszukiwanie w Internecie, aby znaleźć mnóstwo darmowych gier online z postaciami jednorożców, takich jak słynna Maxine the Unicorn.

A możliwości personalizacji i gamifikacji nie kończą się na bardzo młodych uczniach i niższych klasach. Istnieją całe biblioteki darmowych i tanich aplikacji, które pomogą uczniom opanować trudniejsze treści i rozwinąć umiejętności wyższego rzędu. Szybkie przeszukanie internetu może doprowadzić do znalezienia wielu interaktywnych narzędzi, które pomogą uczniom w każdym wieku i o każdym stopniu zaawansowania w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia lub zdobywaniu wiedzy z niemal każdego przedmiotu, od angielskiego i historii po matematykę i nauki ścisłe.

Czytaj więcej: 14 Awesome przykłady krytycznego myślenia EdTech

Dodatkowo, platformy internetowe sprawiają, że dzielenie się zasobami to pestka. Dzięki prostemu wyszukiwaniu online, możesz zbierać materiały od innych nauczycieli i dzielić się własnymi.

Nie tylko to, ale jeśli chcesz iść na całość, można nawet nauczyć się budować własne aplikacje. W rzeczywistości, w ciągu kilku miesięcy możesz stać się certyfikowanym programistą aplikacji internetowych i mobilnych, wyposażonym w narzędzia, których potrzebujesz, aby zbudować dokładnie takie narzędzia do nauki online, jakich potrzebują i chcą Twoi uczniowie.

Wykorzystaj media społecznościowe i klasowe tablice informacyjne

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ci nowo przybyli uczniowie mają już całkiem spore doświadczenie z mediami społecznościowymi. Wykorzystaj wiedzę uczniów na temat mediów społecznościowych, aby zbudować "wirtualną klasę" połączoną z platformami medialnymi. Załóż prywatne strony w mediach społecznościowych na różnych platformach tylko dla uczniów i nauczycieli z danej klasy.

Należy jednak zadbać o to, by strony mediów społecznościowych i internetowe tablice ogłoszeń były bezpieczne i dostępne tylko dla uczniów (i ich rodziców). Należy jednak uważać, aby ustalić i modelować odpowiednie zachowanie podczas korzystania z klasowych stron mediów społecznościowych, w tym wyznaczyć odpowiednie dla wieku i klasy granice dopuszczalnego języka i treści. Podobnie, należy korzystać z ustawień bezpieczeństwa każdej platformy, aby chronić prywatność swoją i uczniów.

Jednocześnie należy pozwolić uczniom na nieco więcej swobody w angażowaniu się i "zabawie" na stronach mediów społecznościowych klasy, niż jest to dopuszczalne na bardziej formalnych platformach edukacyjnych online, takich jak strony do umieszczania zadań do dyskusji online. Pomyśl o stronach mediów społecznościowych swojej klasy jako o dostarczeniu możliwości i forum dla tego samego rodzaju swobodnych interakcji, jakie uczniowie mieliby podczas lunchu, przerwy lub między zajęciami.

Udostępnienie uczniom takiego forum jest kluczowe, ponieważ izolacja społeczna jest szczególnie istotnym problemem teraz, gdy zamknięcie szkoły wymusiło na nas odcięcie się od wielu zajęć pozalekcyjnych i społecznych, na których wcześniej polegaliśmy.

Jest to doskonały sposób, aby utrzymać uczniów w kontakcie, zainteresować ich i zaangażować. To także przywróci uczniom poczucie normalności, a Tobie, jako nauczycielowi, rodzicowi lub obu, pomoże trzymać rękę na pulsie całej klasy.

Czytaj więcej: Odkrywanie nowych pomysłów i umiejętności w lecie

Wniosek z tego taki, że

W tej chwili myśl o przedłużeniu nauki online na semestr jesienny wydaje się być bardziej karą niż ochroną. Ale wcale nie musi tak być. Niezależnie od tego, czy jesteś odpowiedzialny za wspieranie nauki jednego studenta online, czy wielu, istnieje sposób, aby edukacja na odległość była nie tylko skuteczna, ale i uzależniająca. Kluczem jest optymalizacja doświadczeń użytkownika, wykorzystanie grywalizacji, mediów społecznościowych oraz spersonalizowanych treści i interfejsów, aby kształcenie na odległość stało się zabawą.