Jak m-learning zmienia edukację online

Ten post został zaktualizowany 4 marca 2020 r.

Wykorzystanie technologii w środowisku edukacyjnym z pewnością nie jest niczym nowym - nauczyciele polegają na komputerach i podobnych urządzeniach już od dziesięcioleci. Nawet zajęcia online są częścią kampusów uniwersyteckich i organizacji K-12 od przełomu wieków. Ale w ciągu ostatnich kilku lat, w szczególności, nowy trend szybko się przyjął, który stoi gotowy do zmiany sposobu myślenia o edukacji online, na cały czas i na lepsze. W wielu aspektach, już to zrobił.

Ten trend nazywa się m-learning, inaczej znany jako Mobile Learning.

Definiowany jako sposób na ułatwienie edukacji poprzez wykorzystanie urządzeń takich jak smartfony i tablety, m-learning jest także czymś więcej. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Pew Research Center, prawie 77% Amerykanów posiada obecnie smartfona - w porównaniu do zaledwie 35% kilka lat temu, w 2011 roku. Więcej niż to, było 2,1 miliardów smartfonów na całym świecie w 2016 roku - liczba, która ma wspiąć się do 2,5 miliardów już w 2019 roku.

Wyobraź sobie, że każde z tych urządzeń może być przekształcony w potężne narzędzie edukacyjne, dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń edukacyjnych na telefonie, który jest dosłownie miliony razy bardziej wydajne niż to, co NASA używane do wysyłania astronautów na Księżyc w 1960 roku.

Po uświadomieniu sobie, że już są tym narzędziem edukacyjnym, można zacząć lepiej rozumieć masową rewolucję, o której mówimy.

Nowy, potężny mechanizm przekazu

Jedną z głównych korzyści, jakie przynosi m-learning jest bariera, którą przełamuje: geografia.

Nawet w najbardziej zaawansowanych środowiskach edukacji online lub innych środowiskach e-learningowych, studenci byli wciąż ograniczeni do swojej geografii. Owszem, mogli oni uczestniczyć w blended learningu, łącząc zajęcia w klasie i poza nią, ale to ostatnie wciąż wiązało się z pewnymi ograniczeniami. Studenci musieli iść tam, gdzie były komputery. Dla wielu osób oznaczało to przebywanie w domu. Jeśli nie mieli komputera, musieli udać się do biblioteki lub domu przyjaciela.

Jako koncepcja, m-learning zmienia ten mechanizm dostarczania i czyni go takim, który może istnieć wszędzie. Studenci nie tylko otrzymują korzyści z samodzielnie prowadzonych lekcji, jak to ma miejsce w przypadku większości zajęć edukacyjnych online, ale również zajęcia te mogą odbywać się z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie, tworząc zupełnie nowy poziom immersji. Jeśli nauczyciel chce poinstruować ucznia poprzez m-learning na temat konkretnego lokalnego zabytku, uczeń może teraz uczestniczyć w tej lekcji stojąc tuż przed nim.

Ale co ważniejsze, geografia nie jest już ograniczeniem dla uczniów. Jeśli ktoś musi się uczyć, może się uczyć - i kropka. To, gdzie się znajduje, czy w pobliżu jest komputer stacjonarny czy laptop, nie ma teraz znaczenia. Superkomputer, który nosi w kieszeni przez cały dzień, przejmie wszystkie luki.

W związku z tym, możliwości związane z przekształceniem całej planety w salę lekcyjną są w zasadzie nieograniczone.

Wzrost popularności sieci społecznościowych jako narzędzia do nauki

Innym jednym z głównych sposobów, w jaki m-learning przekształca edukację online - szczególnie w środowiskach K-12 - ma do czynienia z sieciami społecznościowymi. Pamiętaj, że w 2018 r. na Ziemi jest 3,196 miliarda ludzi korzystających z różnych form mediów społecznościowych. Nie tylko znają je jako koncepcję i wiedzą, jak wykorzystać je na swoją korzyść, ale w umysłach wielu ludzi jest to właściwie to, do czego ich telefony zostały zaprojektowane w pierwszej kolejności. Najważniejszą funkcją telefonu nie jest już wysyłanie i odbieranie połączeń - jest nią Facebook i Twitter.

W związku z tym, m-learning i instruktorzy, którzy go stosują, wykorzystują ten fakt każdego dnia. Wykorzystują łączność z takimi serwisami jak Facebook i Twitter, aby ułatwić studentom współpracę poza salą lekcyjną. Używają nawet specjalistycznego oprogramowania do tworzenia własnych, specyficznych dla danej klasy sieci społecznościowych, aby pomóc w osiągnięciu tych korzyści i zapewnić bezpieczeństwo swoim dzieciom.

Uczniowie nie muszą już polegać wyłącznie na nauczycielu online, aby kontynuować swoje lekcje. Mogą teraz skutecznie uczyć siebie nawzajem, zamieniając każdego w nauczyciela w środowisku online.

Firmy i inne organizacje na całym świecie od lat tworzą własne sieci społecznościowe w celu ułatwienia współpracy i komunikacji. Dlaczego świat edukacji online miałby być inny?

Podsumowując...

W tym momencie jasne jest, że m-learning nie tylko przekształca nauczanie online - on je zaburza w najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa. Każdy dzień przynosi jakiś nowy postęp, który ostatecznie wspiera najważniejszy cel wszystkich: uczynienie go łatwiejszym niż kiedykolwiek dla dorosłych i dzieci, aby uczyć się tego, czego potrzebują, jak potrzebują, gdzie potrzebują, bez wyjątków.

Kiedy myślisz o tym, jak daleko m-learning zaszedł w ciągu zaledwie ostatnich pięciu lat, to naprawdę ekscytujące jest myśleć o tym, co następne pięć (i więcej) może mieć w zanadrzu dla nas wszystkich.