3 wskazówki, jak rozbujać klasę dzięki nauce wideo

Kiedy trudno w coś uwierzyć lub coś zrozumieć, zazwyczaj trzeba to zademonstrować. Na przykład, kiedy nowa technologia jest wprowadzana na rynek, zwykle jest prezentowana opinii publicznej poprzez demonstrację jej funkcji i użyteczności. Czasami, aby naprawdę zrozumieć logikę stojącą za danym zjawiskiem lub koncepcją, ludzie muszą zobaczyć nie tylko rezultat, ale także zrozumieć funkcje i proces, który spowodował obserwowalny rezultat.

Złożone procesy i funkcje mogą okazać się naprawdę trudne do wyjaśnienia wyłącznie za pomocą tekstu lub mogą być trudne do ujęcia w słowa. Dla niewtajemniczonych, demonstracja na zajęciach z chemii bez żadnych wyjaśnień może wydawać się lekcją czarnoksięstwa. Nawet jeśli reakcja jest opisana na wielu stronach, niektórzy będą mieli trudności ze zrozumieniem tego, co dzieje się na poziomie molekularnym.

Sprytnym sposobem na wizualne wyjaśnienie tak złożonych procesów jest wykorzystanie filmów wideo. Jeśli uczniowie zobaczą, jak reagują substancje i jak łączą się cząsteczki, zrozumieją i łatwiej zapamiętają lekcje chemii.

Ale chemia nie jest jedyną dziedziną nauki, w której filmy wideo mogą być wykorzystane do wspomagania procesu nauczania. Zawsze uważałem, że przyjemniej jest uczyć się faktów z ładnie zrobionych filmów, niezależnie od tego, czy dotyczą one fizyki, historii, geografii czy jakiegokolwiek innego tematu.

Niezależnie od dziedziny nauki, jeśli chcemy, aby filmy wideo były pomocne w procesie uczenia się, musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów.

Wyraźnie zaznacz najważniejsze elementy w materiale wideo do nauki

Filmy edukacyjne zazwyczaj oferują wiele informacji, zarówno wizualnych, jak i słuchowych. Ale wybór ważnych części lekcji, podczas gdy ich zmysły są bombardowane tonami nowych informacji, może być bardzo trudny dla uczniów. Jeśli są oni nowi w temacie, ich mózg może mieć problem z rozróżnieniem, które części lekcji są istotne, a które mniej ważne.

To tak jak z czytaniem skomplikowanego tekstu po raz pierwszy. Musisz przeczytać go w całości, aby uzyskać pełny obraz, a następnie możesz zacząć od nowa i podkreślić informacje, które uważasz za naprawdę ważne.

Aby poprawić efektywność nauki z wykorzystaniem wideo, nauczyciele powinni rozważyć wyróżnienie kluczowych informacji w treści wideo. Można użyć efektów wizualnych i dźwiękowych, aby zasygnalizować uczniom, które części są najbardziej istotne do przyswojenia.

Może to pomóc uczniom w pełniejszym zrozumieniu tematu, a także poprawić szybkość procesu uczenia się, ponieważ nie będą musieli oglądać filmu w kółko, aby zlokalizować kluczowe informacje z lekcji.

Ta sygnalizacja jest naprawdę łatwa do wykonania w prawie każdym oprogramowaniu do edycji wideo i znacznie zmieni doświadczenie uczenia się dla uczniów. Można dodać wywołania, efekty rozmycia, dodać podkreślenia lub sygnały dźwiękowe i inne efekty dźwiękowe w zależności od stylu uczenia się odbiorców.

Pomaganie uczniom w zlokalizowaniu i zapamiętaniu kluczowych informacji z lekcji ostatecznie wspiera cele głębokiego uczenia się, ponieważ jest bardziej prawdopodobne, że informacje zostaną zapisane w pamięci długoterminowej uczniów i łatwiej będzie im je odzyskać, gdy będą ich potrzebować później.

Nie przytłaczaj uczniów...

Uczniowie są winni tego, że mają krótki czas koncentracji uwagi. Twoja własna uwaga jest nie większa niż u złotej rybki. Tak właśnie ewoluowali ludzie. Postaraj się więc nie przytłaczać swoich uczniów...

...zbyt długim filmem

Od samego początku powinieneś unikać robienia dużych, grubych filmów. O wiele łatwiej jest przekazywać informacje za pomocą małych klipów wideo - lub w tym przypadku, klipów wielkości bajtów.

Biorąc pod uwagę krótki czas koncentracji uwagi, jeśli film jest długi, jest bardziej prawdopodobne, że zostanie w pewnym momencie przerwany. Długie i złożone wideo może szybciej wyczerpać energię uczniów i po pewnym czasie nie będą oni w stanie poświęcić tyle uwagi, by naprawdę zrozumieć materiał.

Oglądanie długich materiałów wideo wiąże się również z dużym obciążeniem fizycznym dla oczu.

Inną kwestią jest to, że dzielenie się dużymi plikami multimedialnymi ze studentami często może być trudne z technicznego punktu widzenia. Istnieją systemy LMS, które obsługują przesyłanie dużych plików, możesz też wybrać platformę do udostępniania treści. Ale zawsze łatwiej i skuteczniej jest przesyłać mniejsze pliki na raz.

Dlatego zamiast tworzyć jeden duży film dla całej klasy, powinieneś rozważyć tworzenie mniejszych filmów dla każdej lekcji. W ten sposób materiał może być przekazywany sekwencyjnie w miarę postępów ucznia w klasie. Pod koniec zajęć studenci mogą połączyć filmy i obejrzeć je w całości, po prostu ustawiając je w kolejce na liście odtwarzania.

...lub niepotrzebnie skomplikowane filmy

Długość filmu nie jest jedyną rzeczą, która może przytłoczyć uczących się. Ważne jest, aby zwracać uwagę na to, jak wiele informacji jest w nim upakowanych. Podanie zbyt dużej ilości informacji w jednej dawce może sprawić, że filmik będzie trudny do zrozumienia, a pakiet informacji trudniejszy do zapamiętania w pamięci długotrwałej uczących się.

Jeśli materiał jest zaśmiecony nadmierną ilością efektów wizualnych - takich jak złożone tła, skomplikowane animacje i/lub niepotrzebna muzyka w tle - może to odwrócić uwagę uczących się od ważnych informacji zawartych w filmie. Będą oni mieli więcej informacji docierających do nich poprzez zmysły, na podstawie których będą musieli zdecydować, czy są one istotne, czy nie.

Jako nauczyciel, powinieneś również wziąć pod uwagę inne możliwe czynniki rozpraszające, szczególnie jeśli nauka wideo jest stosowana w odwróconej klasie.

Poza klasą zakres możliwych czynników rozpraszających jest ogromny i nie może być kontrolowany przez nauczycieli. Dłuższe materiały wideo zwiększą szansę na przerwanie procesu uczenia się, a po przerwaniu trudniej będzie uczniom kontynuować naukę od miejsca, w którym ją przerwali.

Jeśli naprawdę nie możesz uniknąć stworzenia dużego materiału wideo, powinieneś rozważyć jego sekwencjonowanie poprzez wydzielenie głównych części i dodanie klikalnego spisu treści. W ten sposób uczniowie będą mogli śledzić sekwencję i będą mieli większą kontrolę nad sposobem oglądania filmu.

Wykorzystanie wielu kanałów dla pełniejszego przekazu informacji

Ludzie różnią się między sobą pod względem postrzegania, działania i procesu poznawczego. Każdy z nas przetwarza przychodzące informacje w specyficzny sposób, nadajemy im różne znaczenie i ostatecznie przechowujemy je w pamięci w różny sposób. W oparciu o to, jak je przechowujemy, będziemy w stanie je odzyskać (lub nie) w przyszłości, kiedy będą nam potrzebne.

Każdy uczeń ma inny styl uczenia się, nawet jeśli czasami można ich pogrupować w kategorie, takie jak wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy i tak dalej. Nauka z wykorzystaniem wideo jest korzystna dla wszystkich, ponieważ wymaga od uczących się użycia kombinacji zmysłów podczas zwracania uwagi na nowe informacje. Zaangażowanie większej liczby zmysłów zwiększa prawdopodobieństwo udanego transferu informacji dla wszystkich stylów uczenia się.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć sukces transferu informacji, można również dodać napisy. Nauka na wideo połączona z animacjami, efektami dźwiękowymi i napisami może okazać się przydatna również dla uczniów niedosłyszących lub mających problemy ze wzrokiem.

Ponadto, zapewnienie transkrypcji do każdego filmu pomaga tym, którzy potrzebują kontrolować tekst podczas nauki. Uczniowie mogą wyszukać słowo kluczowe i dotrzeć do części filmu związanej z tym słowem, bez konieczności oglądania całości od początku. Co więcej, transkrypcja może być wydrukowana, słowa na niej mogą być podkreślone, a uczący się, którzy mają bardziej indywidualny styl uczenia się mogą z niej skorzystać.

Podsumowanie

Nauka z wykorzystaniem wideo może pomóc nauczycielom w utrzymaniu zaangażowania uczniów w proces uczenia się, dzięki czemu mogą oni szybciej osiągnąć mistrzostwo i uczyć się na głębszym poziomie. Zawsze łatwiej będzie nauczyć się nowych pojęć poprzez demonstracje i filmy niż wyłącznie poprzez tekst i ustne wyjaśnienia.