Co dalej? Lekcje z zamknięcia tradycyjnej edukacji

W tym momencie prawdopodobnie usłyszeliście już wystarczająco dużo o ostatnich zmianach spowodowanych pandemią. Chociaż ważne jest, aby omówić to, co dzieje się teraz, mieliśmy wystarczająco dużo czasu, aby pomyśleć również o przyszłości. Konkretnie, wielu nauczycieli zastanawia się:

Co czeka nas w przyszłości w edukacji?

Jak zwykle, trudno jest przewidzieć te rzeczy i nikt nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Możemy jednak wysnuć przynajmniej kilka przypuszczeń na temat tego, co powinno się zmienić od teraz.

Największą zmianą, jaką obserwujemy, jest to, że edukacja online ma potencjał, aby porzucić część "online" i że coraz więcej ludzi będzie postrzegać ją za to, czym jest: po prostu edukacją. Problem może wynikać z faktu, że ogólnie rzecz biorąc, postrzegamy tradycyjną, skoncentrowaną na nauczycielu edukację jako najlepszy sposób nauczania. Nauczanie online jest domyślnie skoncentrowane na uczniu, co ma swoje własne zalety i pułapki.

Dzieje się tak dlatego, że w środowisku online studenci są:

    odpowiedzialni za zarządzanie swoim czasem: nie są ograniczeni do czasu i miejsca nauki; nawet w synchronicznych kursach online, to na nich spoczywa obowiązek bycia na miejscu są odpowiedzialni za wybór materiałów: nauczyciele tworzą kursy, które są bardzo istotne, ale w zamian za to studenci muszą sami poszukiwać materiałów, nawet bardziej niż w tradycyjnym środowisku motywacja wewnętrzna: motywacja zewnętrzna działa do pewnego momentu, ale uczniowie z motywacją wewnętrzną radzą sobie w każdym środowisku.

Przejście do nauczania skoncentrowanego na uczniu wymaga monumentalnej zmiany w sposobie postrzegania edukacji. Jak widzimy, uczniowie potrzebują takich umiejętności jak zarządzanie czasem, aby rozwinąć swoje poczucie własnej skuteczności i stać się bardziej niezależnymi uczniami.

Lekcje z zamknięcia tradycyjnej edukacji

Ta pandemia pokazała nam to, co wielu nauczycieli - i uczniów uczących się na odległość - wie od lat: że to może zadziałać, jeśli tylko dowiesz się, co najlepiej pasuje do twoich warunków. Oto kilka lekcji, które wszyscy możemy wyciągnąć z tego gwałtownego przejścia na nauczanie online:

Musimy naciskać, aby usunąć bariery

Nie jest tajemnicą, że przepaść cyfrowa tworzy bariery pomiędzy uczniami i nauką. W czasie kryzysu staje się to tak oczywiste, że nie sposób tego zignorować. Dostęp do wystarczająco dobrego połączenia internetowego i urządzenia powinien być prawem, a nie przywilejem. To powiedziawszy, kiedy usuniemy te bariery, nadal widzimy lukę, jeśli chodzi o posiadanie funkcjonalnej wiedzy, jak korzystać z tych urządzeń.

Dlatego ważne jest, aby zacząć wcześnie i zintegrować technologię z kształceniem nauczycieli. Choć istnieją programy, które to robią, wiele innych pozostaje w tyle w tej dziedzinie. Ważne jest również, aby mieć spójną strategię cyfrową, za którą wszyscy mogą się opowiedzieć. Oznacza to, że strategia oznacza przemyślenie posiadania odpowiednich podstaw, planu oceny i wdrażania technologii informatycznych w szkole oraz tego, jak sprawić, by wszystko było jasne i łatwe dla wszystkich, a nie tylko dla tych, którzy są biegli w technologii.

Czytaj więcej: 6 elementów składowych udanej strategii edtech

Zmienia się nastawienie do nauczania online

Nasze zachowanie jest kształtowane przez wiele różnych czynników, a my opieramy się zmianom, ponieważ są one niewygodne, a czasami nietrwałe.

Nauczyciele, którzy nie czują się dobrze z nauczaniem online, są teraz w sytuacji, w której muszą się szybko dostosować. Oznacza to, że potrzebują więcej wsparcia i interwencji na poziomie szkoły. Teraz nadszedł czas na przyjęcie podejścia oddolnego, w którym to nauczyciele są siłą napędową wdrażania technologii, zgłaszając swoje sugestie i prosząc o to, czego potrzebują. Rolą dyrektorów szkół będzie odnotowanie tego, co mówią i stworzenie planu.

Rola stratega lub koordynatora ds. technologii informacyjnej stała się w tym momencie niezbędna. Koordynator, który koncentruje się na technologiach informatycznych i najlepszych sposobach pomocy nauczycielom i uczniom, zapewnia, że projekt ten jest trwały. Tak jak dyrektor dba o to, by nauczyciele mieli plan zajęć i postępowali zgodnie z programem nauczania, tak koordynator edtech śledzi, jak dobrze nauczyciele i uczniowie radzą sobie z technologią i gdzie potrzebują więcej pomocy.

Uczenie się może polegać na spędzaniu czasu w inny sposób

Jeśli niektóre tradycyjne metody nie sprawdzają się w sieci, jakie są alternatywy? Wyobraźmy sobie, że większość wykładów lub zajęć skoncentrowanych na nauczycielu zostaje zastąpiona nauczaniem asynchronicznym. Oznacza to, że studenci uczą się w środowisku mieszanym, gdzie prowadzą badania samodzielnie lub w grupach.

Czytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online

Na co w takim razie pozostaje czas? W zależności od tego, czy mówimy o K-12 czy o szkolnictwie wyższym, oznacza to więcej czasu na naukę opartą na projektach (PBL), projekty badawcze, programy wymiany, uczestnictwo w wydarzeniach związanych z głównym przedmiotem, pracę w laboratorium czy staże.

Nauczyciele i profesorowie skupią się na tworzeniu lepszego i bardziej angażującego e-learningu, z możliwością pracy zdalnej od czasu do czasu, i oczywiście większą równowagą między pracą a życiem prywatnym. To znaczy, że nadal będą oni facylitatorami i zaufanymi doradcami. Ich rola w tworzeniu wspaniałego środowiska do nauki jest nadal aktualna, po prostu wygląda inaczej.

Czytaj więcej: Jaka jest rola nauczyciela w klasie online? Connectivism może dać odpowiedź

Nastąpią pewne zmiany w tym, czego uczymy przyszłe pokolenia

Jest to dość kontrowersyjna kwestia, więc proszę mi wybaczyć. Inteligencja praktyczna różni się od inteligencji akademickiej. Oznacza ona również różne rzeczy dla różnych kultur. W tym sensie, jest wielu ludzi, którzy są niezwykle inteligentni, ale nie w sposób, który jest powszechnie akceptowany przez społeczeństwo (to, co nie-eksperci nazwaliby książkową inteligencją). Podczas gdy wiedza akademicka jest ważna i nie należy jej odrzucać, istnieje potrzeba nauczania przynajmniej kilku bardziej praktycznych umiejętności, przynajmniej na poziomie K-12.

Czytaj więcej: Nauczanie uczniów konkretnych umiejętności technicznych

Jasne, zakładamy, że dzieci otrzymują to od swoich rodziców i dalszej społeczności, co w pewnym sensie jest prawdą. Jednak nawet dorośli mają problemy ze zrozumieniem tematów takich jak ekologia, wiedza o zdrowiu, a nawet finanse osobiste - tak, nawet osoby z osiągnięciami akademickimi. Z bólem muszę to przyznać, ale jestem jedną z tych osób, które cenią sobie doskonałość akademicką ponad wszystko, a teraz, jako osoba dorosła, widzę rzeczy z zupełnie innej perspektywy.

Wierzę również, że istnieje potrzeba nadania priorytetu dobremu samopoczuciu i przyjęcia podejścia do społecznego i emocjonalnego uczenia się w klasie, które jest traktowane równie poważnie jak inne przedmioty.

Czytaj więcej: Czy EdTech może umożliwić Społeczne Nauczanie Emocjonalne (SEL)?

Możemy zacząć postrzegać uczenie się w nowy sposób

Mówiliśmy już wcześniej o edukacji odpornej na katastrofy, co oznacza, że nauczyciele i uczniowie powinni być przygotowani na zakłócenia w przyszłości. Gdy nie będą mogli spotkać się twarzą w twarz, zajęcia będą kontynuowane online z minimalnymi zakłóceniami.

Jednakże, bycie przygotowanym na katastrofy oznacza chęć uniknięcia negatywnych okoliczności. Patrząc w przyszłość, mamy teraz możliwość przyjęcia pozytywnego podejścia, w którym uczenie się staje się dostępne dla większej liczby osób, jest skoncentrowane na uczniu, a technologie informatyczne ewoluują, aby rozszerzyć się na wszystkie rodzaje sytuacji edukacyjnych.

Na przykład, dzięki VR/AR uczniowie mogą wyjść z nauką poza salę lekcyjną, a w przyszłości zastąpią one przynajmniej niektóre zajęcia, takie jak edukacyjne wycieczki terenowe. To może być również prawdziwe dla seminariów i projektów laboratoryjnych.

Czytaj więcej: 5 Korzyści z włączenia VR do zajęć w klasie

Musimy zrozumieć, że jesteśmy w trakcie zmiany paradygmatów, i choć działania wydają się być motywowane strachem (aby nie przegapić zajęć, nie stracić połączenia z Internetem w środku egzaminu), mogą być również napędzane ciekawością - jak mogę współpracować z nauczycielami, aby stworzyć bogatsze doświadczenie uczenia się?

Czas pokaże

To czas na refleksję nad tym, co działa, a co moglibyśmy zrobić lepiej. Jest to również czas, aby ocenić, jakie są nasze podstawowe przekonania na temat edukacji i na ile są one trafne w przygotowaniu nas na przyszłość. Ciągłe doskonalenie i dostosowywanie technologii edytorskich dla wszystkich jest koniecznością, a nie opcją "miło mieć".