Najlepsze narzędzia edtech do różnicowania cyfrowego

W moim ostatnim artykule na temat używania Uniwersalnego Projektowania dla Uczenia się w klasach zdalnych, wspomniałam termin Todda Rose'a, "projektowanie do krawędzi", który jest tym, co nauczyciele próbują robić każdego dnia, gdy dostosowują się do różnorodności uczniów w swoich klasach.

Choć istnieją pewne sposoby, by umożliwić to w sposób naturalny, na przykład poprzez realizację projektów otwartych, różnicowanie musi być również celowe. Przy dużej liczebności klas i dzieciach o różnych zdolnościach, pochodzeniu i zainteresowaniach może się to wydawać trudnym zadaniem.

Istnieje jednak wiele narzędzi, które mogą okazać się pomocne, zwłaszcza jeśli nauczyciel i uczniowie mają dostęp do technologii.

Ogólnie rzecz biorąc, istnieją cztery obszary, w których nauczyciele mogą dostosować swoje lekcje, by wspierać różnicowanie: Treść, Proces, Produkt i Środowisko. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że środowisko jest internetowe - czy to w szkole, czy w domu - i przyjrzyjmy się niektórym z dostępnych narzędzi, które mogą pomóc w pracy nad treścią, procesem i produktem w środowisku wirtualnym.

Czytaj więcej: Wdrażanie zróżnicowanych instrukcji: dobre i złe strony

Treść

Aby zdecydować, jakie dokładnie treści mają być nauczane, nauczyciele zazwyczaj muszą określić poziom umiejętności i zainteresowania uczniów. Testy wstępne to szybki sposób na ocenę poziomu umiejętności.

Warto wykorzystać do tego celu technologię, ponieważ większość narzędzi internetowych automatycznie wystawia oceny i tworzy raporty z danymi. Nauczyciele zaznajomieni z Google mogą używać do tego celu formularzy Google. Inne popularne narzędzia to Kahoot, Quizziz, Socrative i Gimkit. Aby wybrać jedno z nich, należy wziąć pod uwagę środowisko nauczania.

Na przykład, klasyczny quiz Kahoot "na żywo" pokazuje pytania na ekranie nauczyciela, podczas gdy uczniowie widzą odpowiedzi na swoich ekranach. Takie rozwiązanie sprawdza się w klasie, gdzie nauczyciel może wyświetlać obraz na głównym ekranie, podczas gdy uczniowie korzystają z indywidualnych urządzeń, ale może być trudne, gdy uczniowie są w domu i mają tylko jeden ekran. Zamiast tego nauczyciel może przydzielić zadanie Kahoot, które nie wymaga wielu ekranów i pozwala uczniom pracować w ich własnym tempie.

Gdy nauczyciele mają już dane o umiejętnościach i/lub zainteresowaniach uczniów, mogą one wpłynąć na dobór treści i małych grup, które można utworzyć w klasie. Niektóre dzielnice mają narzędzia do podziału na grupy na podstawie zdolności akademickich. Jeśli nie ma takiej możliwości lub chcemy grupować według zainteresowań, celowe grupowanie można przeprowadzić za pomocą arkusza kalkulacyjnego z własnymi kryteriami, korzystając z szablonu Jen Roberts.

Ponieważ kursy języka angielskiego/języka/sztuki zazwyczaj wymagają umiejętności, które można wykorzystać w wielu różnych rodzajach literatury, nauczyciele z tych dziedzin mają dużą swobodę w wyborze treści, które najlepiej służą ich celom.

Niektóre narzędzia technologiczne, które warto rozważyć, to CommonLit.org, gdzie można wyszukiwać według tematów i standardów wysokiej jakości literaturę piękną. Epic jest również ulubionym sposobem czytania książek online. The New York Times Learning Network, Newsela i Tween Tribune to miejsca, w których można znaleźć treści oparte na bieżących wydarzeniach. Zarówno Newsela jak i Tween Tribune pozwalają również na wyszukiwanie według poziomu czytania. Aby znaleźć tekst informacyjny nonfiction, który jest bardzo wciągający, uczniowie mogą udać się do Wonderopolis.

Czytaj więcej: Najlepsze technologie do zdalnego nauczania sztuki

Jeśli chodzi o inne pomysły na zróżnicowanie treści w podstawowych przedmiotach, nauczyciele mogą zajrzeć do Khan Academy lub TED Ed. Obie te strony oferują lekcje wideo i zadania praktyczne praktycznie z każdego przedmiotu, w tym matematyki i nauk ścisłych. Inną ulubioną witryną jest Prodigy Math, która pozwala uczniom korzystać z metody opartej na grze, aby we własnym tempie rozwijać umiejętności matematyczne.

Proces

Po wybraniu treści nauczania, nauczyciel musi podjąć kolejną decyzję, jak postępować, aby przedstawić je klasie. Jednym ze sposobów na zróżnicowanie procesu jest zmiana zadań dla każdej grupy. Większość systemów zarządzania nauczaniem pozwala na wysyłanie różnych zadań do różnych uczniów. Ten artykuł pokazuje na przykład, jak używać różnych narzędzi G-Suite do różnicowania zadań.

Do tworzenia różnych wersji zadań można również wykorzystać specjalne narzędzia online. Niektóre z nich mogą łączyć się bezpośrednio z systemem zarządzania nauczaniem, dzięki czemu można importować listy uczniów, przydzielać zadania i bezproblemowo zbierać dane dotyczące oceny.

Na przykład EdPuzzle, które pozwalają nauczycielom przypisywać filmy z osadzonymi w nich pytaniami, są dobrym narzędziem do oceniania kształtującego, gdy klasa jest wprowadzana i uczy się treści. Inne narzędzia, które są podobne do EdPuzzle to Vizia i Play-Posit. Newsela to kolejna strona, która pozwala nauczycielowi na przypisywanie artykułów w oparciu o poziom leksykalny ucznia, oferując możliwość przypisania tych samych treści wszystkim uczniom, jednocześnie dopasowując je do ich umiejętności czytania.

Obecnie jednymi z najlepszych narzędzi cyfrowych do różnicowania są te, które pomagają uczniom mającym problemy z czytaniem. Dzięki rozszerzeniom, takim jak Snap & Read i Immersive Reader (które mogą być używane w przeglądarce Microsoft Edge lub jako niezależne rozszerzenie w Chrome), uczniowie mogą mieć strony internetowe czytane na głos, dostosowywać rozmiar tekstu, podświetlać poszczególne słowa i wiele więcej. Mogą skopiować i wkleić tekst do Rewordify, aby mieć go streścić w bardziej prostym języku.

Czytaj więcej: 6 Awesome przykłady EdTech dla ucznia niedowidzącego

Ostatnio popularne stało się dawanie uczniom cyfrowych tablic wyboru, gdzie mogą wybrać własne zadania, które posuną do przodu ich naukę z zestawu ćwiczeń. SlidesMania oferuje szablony tablic wyboru, które mogą być używane w PowerPoint lub Google Slides. Ten artykuł zawiera więcej szablonów, linków i instrukcji, jak stworzyć własne tablice wyboru.

Uczniom, którzy są gotowi do samodzielnej pracy z pewnym wsparciem, może spodobać się wyzwanie, jakim są Hyperdocs - interaktywne dokumenty Google Docs lub slajdy, które zawierają całe lekcje. Jeśli uczniowie pracują zespołowo w małych grupach, oto kilka sugestii dotyczących wprowadzenia i zarządzania wirtualnymi pokojami przerw.

Produkt

Niezależnie od tego, czy chodzi o ocenę sumatywną czy formatywną, nauczyciele będą musieli oceniać naukę swoich uczniów. Jest to kolejna okazja do różnicowania, gdzie można uwzględnić zainteresowania i/lub zdolności uczniów. Uczniowie mogą mieć wybór co do sposobu prezentacji swojej wiedzy, lub nauczyciel może tworzyć oceny, które mogą być dostosowane do różnych grup.

Jednym z przykładów tego ostatniego jest cyfrowy kreator arkuszy o nazwie Wizer. Nie jest to typowy generator PDF fizycznych arkuszy. W Wizerze nauczyciele tworzą interaktywne oceny, które mogą zawierać kilka różnych typów pytań, takich jak refleksyjne, wielokrotnego wyboru, wideo, sortowania, a nawet pytania rysunkowe. Nauczyciel może nagrywać instrukcje dźwiękowe, jak również pisemne. Uczniowie mogą również nagrywać swoje odpowiedzi. Jednym z aspektów zmieniających grę w tym narzędziu jest to, że nauczyciele mogą tworzyć grupy w Wizer (z subskrypcją Premium) i wysyłać różne wersje swoich arkuszy do różnych grup.

Innym narzędziem, które pozwala na nagrywanie odpowiedzi audio jest Flipgrid. Studenci mogą nagrywać siebie (wideo i audio) i dodawać swoje odpowiedzi do siatki klasy, gdzie inni mogą je oglądać i komentować, lub nauczyciel może wybrać funkcję, która sprawia, że ich odpowiedzi są widoczne tylko dla nauczyciela. Inną alternatywą, choć nie zawsze precyzyjną, dla uczniów, którzy mają trudności z pisaniem lub używaniem klawiatury, może być pisanie głosowe w Google Docs lub funkcja dyktowania w Microsoft Word.

Przy otwartych ocenach, które pozwalają uczniom wybrać ich własny sposób na "pokazanie tego, co wiesz", nauczyciele będą chcieli, aby pewne kryteria zostały spełnione. Rubryki określają oczekiwania wobec tych projektów. Mogą one być stworzone w Google Classroom lub przy użyciu narzędzi online, takich jak Rubistar lub innych stron wymienionych w tym artykule.

Czytaj więcej: Jaka jest rola rubryk w edukacji opartej na wynikach?

Uwagi końcowe

Celem tego artykułu jest wzmocnienie pozycji nauczycieli, aby oni z kolei mogli wzmocnić pozycję swoich uczniów. Aby nie dać się przytłoczyć, nauczyciele muszą również różnicować swoją własną naukę. Korzystając z zasobów, które są dla nich wygodne, nauczyciele mogą wybierać narzędzia, które pozwolą im udoskonalić doświadczenia uczniów i wdrażać je w takim tempie, by nie powodować dodatkowego stresu w i tak już trudnym roku szkolnym.