Jak przekształcić zajęcia bezpośrednie w kurs online [Część 2]

Ten post został zaktualizowany 23 stycznia 2020 roku.

W poprzednim poście na ten temat przyjrzeliśmy się kilku krokom przygotowawczym, które należy podjąć, aby przygotować cele i plan tego, jak kurs online powinien działać i co powinien osiągnąć. W dzisiejszym poście (drugim z tej trzyczęściowej serii) przyjrzymy się bliżej modelom projektowania instruktażowego, które są odpowiednie dla programów nauczania K-12.

Projektowanie instruktażowe to bardzo rozległy temat; wystarczy przeszukać internet, by odkryć przytłaczającą liczbę opcji. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do większości osób projektujących kursy online, nauczyciele K-12 mają już ustalony program nauczania.

Nie trzeba też dodawać, że nauczyciele nie zawsze mają czas na studiowanie rozległej dziedziny, jaką jest projektowanie instruktażowe, a moim zamiarem jest wspieranie tego procesu, a nie utrudnianie go przez to, co wielu z waszych uczniów może nazwać "TMI" (Too much information).

Mając to na uwadze, zdecydowałem się omówić tylko dwa z najbardziej popularnych modeli, w nadziei, że utwierdzą one Twoją podróż w kierunku stworzenia kursu online, zamiast ją przytłaczać.

Modele Instructional Design pomogą Ci zwizualizować ścieżkę nauki Twoich studentów i są przydatne do podwójnego sprawdzenia kroków, które tworzysz online, zapewniając, że Twój kurs online jest zgodny z podstawową teorią pedagogiczną.

Zanim przejdziemy do sedna, ostatnie pocieszające zastrzeżenie: Jako nauczyciel rozpoznasz wiele z tych kroków jako logiczne i przyjdą ci one naturalnie. Dodatkowo, podjęliśmy już szereg kroków zalecanych przez projektowanie instruktażowe w ramach kroków przygotowawczych opisanych w poprzednim poście.

Przekształcenie zajęć F2F w kurs online: modele projektowania instruktażowego

Omówimy pokrótce dwa modele projektowania instruktażowego. Mam nadzieję, że da ci to pewien wgląd w to, czym się różnią i co koncepcyjnie model projektowania instruktażowego może dodać do procesu przekształcania zajęć F2F (face-to-face) w kurs online.

ADDIE

ADDIE jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych modeli projektowych, opracowanym na Uniwersytecie Floryda w latach 70-tych. Nazwa jest w rzeczywistości akronimem dla kroków: Analiza, Projektowanie, Rozwój, Implementacja i Ewaluacja. Jak już wcześniej wspomniano, większość fazy "A" została już omówiona w pytaniach przygotowawczych. Jeśli chcesz zgłębić ADDIE bardziej szczegółowo, polecamy zacząć tutaj.

Analiza

Jest to faza, w której rozumiesz swojego uczącego się, cele kursu i wszelkie ograniczenia, z jakimi kurs może mieć do czynienia. Dodatkowo możesz przeanalizować środowisko techniczne kursu, kryteria oceny, strukturę i sposób przekazywania materiałów szkoleniowych, jak również dostępność zasobów.

Analiza w ten sposób tworzy bogaty bank informacji, które będą wykorzystywane na etapie projektowania i rozwoju.

Projekt

Faza projektowania to najdrobniejsze szczegóły. Tutaj nauczyciele mogą ułożyć cały istniejący materiał kursu w logiczny układ, włączając w to dodatkowe zasoby, które mogą być potrzebne, a które nie są praktyczne w klasie F2F. Jest to faza, w której decyduje się również, w którym momencie kursu nastąpi ocena.

Użytecznym narzędziem jest upewnienie się, że na każdym etapie nauki lub w każdym module zastosowano zasadę 4P: Aktywność wstępna, Prezentacja materiałów, Praktyka i Aktywność końcowa.

Rozwój

W tym miejscu należy otworzyć projekt kursu na opinie i krytykę. Wykorzystaj swoich uczniów i innych nauczycieli jako forum do dalszego ulepszania kursu, testowania jego logicznego przepływu, dostępności, liczby zasobów i ocen.

Jest to świetna okazja do przetestowania projektu i jego dalszego rozwoju. Ten krok może często obejmować prototypy kursu, które można przetestować na uczniach i uzyskać informacje zwrotne na temat ich użyteczności, przejrzystości i przepływu.

Wdrożenie

Na tym etapie dokonasz wielkiego skoku i umieścisz swój kurs w środowisku online. Oczywiście wymaga to dużo czasu, ale nie poddawaj się - pamiętaj, że tworzysz samowystarczalne środowisko dla swoich zajęć F2F - czyniąc je bardziej angażującymi, wielowymiarowymi i dostępnymi. W końcu zaoszczędzi to Twój czas i miejmy nadzieję, że dotrzesz do większej liczby uczniów w bardziej angażujący sposób.

Na etapie wdrażania wprowadzisz wszystkie materiały kursu określone w projekcie do systemu LMS (omówimy różne opcje w trzecim i ostatnim poście z tej serii).

Ocena

To krytyczny etap i może być trudno zebrać czas i energię, by go kontynuować po znaczących postępach, jakie poczyniłeś w umieszczeniu kursu online. Istotne jest jednak, aby rozpocząć harmonogram przeglądów i ewaluacji kursu poprzez analizę danych dostarczanych przez platformę edukacyjną, a także kontynuować poszukiwanie informacji zwrotnej i wkładu od użytkowników kursu.

Model 9 Zdarzeń Instruktażowych

Drugim zalecanym modelem projektowania instruktażowego, który przeanalizujemy, jest model 9 zdarzeń instrukcji Roberta Gangé. Opierając się na teorii behawiorystycznej, model ten rozbija to, co dr Gangé zaproponował jako 9 etapów uczenia się i może zaoferować nauczycielom użyteczny, rozłożony w czasie sposób tworzenia kursów online, które mają naturalny, logiczny przepływ z dodatkową korzyścią wykorzystania znanych etapów uczenia się. Znajdź interesujący zestaw infografik, aby rozpocząć swoje badanie 9 etapów uczenia się tutaj.

Zdobądź uwagę

Należy zasygnalizować, że rozpoczęło się nowe wydarzenie związane z uczeniem się. Celem jest wzbudzenie w uczestnikach "przypływu energii". Niektóre praktyczne pomysły obejmują rozpoczęcie od prowokacyjnej historii, która tworzy ramy tematu, przedstawia dylemat lub używa "modnych" haseł i nagłówków, aby wprowadzić temat.

Informowanie uczestników o celach

Bez uciekania się do zbyt suchego języka i długich tekstów, spróbuj dać uczniom zarys tego, czego mogą się spodziewać i co z tego wyniosą. Pomocne narzędzia w tym zakresie to wykresy, listy kontrolne i infografiki.

Stymuluj przypominanie sobie wcześniejszej wiedzy

Jest to pomocny krok dla uczniów, aby skojarzyli to, co już wiedzą z tym, czego będą się uczyć, tworząc "miękkie lądowanie" dla nowych informacji. Narzędziami przydatnymi w tym przypadku są dyskusja na temat tego, co klasa już wie oraz przegląd literatury z poprzednich zajęć.

Przedstawienie materiału stymulującego

To jest oczywiście sedno lekcji. Nauczyciele prezentują materiał kursu w modułach, z których każdy ma jasno określone i mierzalne cele. Należy upewnić się, że każdy moduł jest streszczony, że podano listę skrótów i leksykon znaczeń nowych słów. Przydatnymi narzędziami w tym kroku są wideo, slajdy, wykłady na żywo, a także linki do dodatkowych zasobów online.

Udzielanie wskazówek dotyczących uczenia się

Od nauczyciela oczekuje się, że będzie wspierał proces uczenia się, bez jawnego udzielania odpowiedzi czy rozwiązywania problemów. Działania online, które wspierałyby ten krok, obejmowałyby tworzenie zbioru studiów przypadku i badań, dostarczanie pomocy naukowych, takich jak drukowalne fiszki i listy kontrolne oraz inicjowanie grup czatowych pomiędzy studentami.

Poszukiwanie wyników

Jest to praktyczny etap modułu, w którym studenci mogą przećwiczyć to, czego się uczą. Użyteczne narzędzia na tym etapie obejmują stosowanie szybkich quizów (które mają niewielką wagę), prezentowanie rzeczywistych scenariuszy do dyskusji oraz wyskakujące pytania i wyzwania, które również nie mają wagi oceny.

Dostarczanie informacji zwrotnej

Informacja zwrotna jest ważną częścią procesu utrwalania wiedzy; możliwość autokorekty w danym momencie pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy. Może to być osiągnięte poprzez dyskusje na żywo, możliwość zaangażowania się z nauczycielem jeden na jeden poprzez aplikacje do obsługi wiadomości w określonym czasie, a także łączenie uczniów w pary w celu sprawdzenia siebie nawzajem przy użyciu poprzednich ocen i quizów.

Oceniaj wyniki

Od tego momentu studenci powinni być gotowi na formalną ocenę, z wagami ocen. W tej fazie nie ma żadnych podpowiedzi ani pomocy, a od uczniów oczekuje się przypomnienia sobie treści i powtórzenia praktyk, których się nauczyli. Narzędzia, które mogą być wykorzystane w tej fazie to eseje, projekty multimedialne i quizy z wieloma pytaniami.

Zwiększanie zapamiętywania poprzez zastosowanie w praktyce

W tym przypadku nauczyciel zwiększa retencję kursu poprzez zachęcanie uczniów do zastosowania zdobytej wiedzy w ich własnym życiu lub w istniejących w świecie realnym scenariuszach. Użyteczne narzędzia obejmują scenariusze gier, debaty i zadania typu "co by było gdyby".

Wreszcie

Modele projektu instruktażowego są pomocnymi mapami, dzięki którym kurs online będzie przebiegał sprawnie i przejrzyście. Wybór odpowiedniego modelu projektowania instruktażowego dla Ciebie jest po prostu kwestią dopasowania - jaki jest charakter Twoich zajęć i z jakimi procesami czujesz się najbardziej komfortowo? Postaraj się nie być przytłoczony ilością kroków, ale raczej poczuj się komfortowo, że model pomoże ci logicznie i dokładnie objąć każdą fazę nauki.

Trzecia i ostatnia część tej serii o tym, jak przekształcić klasę F2F w kurs online, będzie dotyczyła technologii i przedstawi kluczowe narzędzia i mechanizmy online dostępne dla nauczycieli oraz sposoby ich najlepszego wykorzystania.