Co każdy nauczyciel musi wiedzieć o prawach autorskich do lekcji online

Tworzenie modułów nauczania online zajmuje ogromną ilość czasu. Wielu nauczycieli jest kuszonych szybkim kliknięciem prawym przyciskiem myszy i zapisaniem pliku jako, lub popularnym skrótem CTRL-C / CTRL-V, aby, cóż, pójść na skróty.

Nauczyciele, którzy losowo i swobodnie wykorzystują treści online na swoich lekcjach, często depcząc przy tym prawa autorskie, mają wspólną wymówkę: "ale to w dobrym celu". Administratorzy szkolni próbujący ukrócić tę praktykę są odwrotnie, postrzegani jako naciągacze lub buzz-killery.

Zachowanie i ochrona praw właścicieli treści jest nie tylko ważną zasadą w utrzymaniu Internetu jako bezpiecznego i tętniącego życiem miejsca dla oryginalnej twórczości i treści, ale nauczanie uczniów znaczenia atrybucji jest krytyczną lekcją na temat granicy między badaniami a plagiatem. Umiejętność, która staje się coraz ważniejsza, gdy przechodzą do college'u, ponieważ plagiat może spowodować wyrzucenie ich z college'u i dramatycznie wpłynie na ich dorobek naukowy.

Tak więc, róbmy to, co mówimy i nie tylko uczmy etyki, ale także uczmy w sposób, który jest etyczny. Pierwszym krokiem na tej drodze jest zrozumienie różnicy między prawem autorskim a uczciwym wykorzystaniem.

Co to jest materiał chroniony prawem autorskim?

Będziemy się tu odnosić wyłącznie do amerykańskiego prawa autorskiego. Amerykański kodeks definiuje materiały chronione prawem autorskim w zaskakująco szerokim zakresie: praktycznie wszystko, co jest materialne i oryginalnie stworzone, podlega ochronie praw autorskich - nawet jeśli autor nie użył symbolu praw autorskich lub wyraźnie stwierdził, że praca jest chroniona prawem autorskim.

Lista prac nieobjętych prawem autorskim obejmuje:

    Utwór, który nie jest utrwalony w materialnej formie lub wyrazie Tytuły, slogany, krótkie wyrażenia i nazwy Pomysły, koncepcje i zasady Procedury i procesy Odkrycia Metody działania, listy składników Utwory składające się w całości z informacji, które są wspólną własnością i nie zawierają oryginalnego autorstwa, takie jak standardowe kalendarze, wykresy wzrostu i wagi, taśmy miernicze i linijki. Utwory w domenie publicznej, w USA oznacza to: Wszelkie prace opublikowane przed 1923 r. Praca opublikowana w latach 1923-1978, która nie zgłosiła lub nie odnowiła swoich praw autorskich Dzieło autorstwa pracownika federalnego Dzieło, którego autor wydał je w domenie publicznej.

Wielu nauczycieli zakłada, że zasada fair use zwalnia ich z wszelkich ograniczeń, ale tak nie jest. Uczciwy użytek, choć ma zastosowanie do nauczania, posiada również ograniczenia, które mają na celu ochronę praw i korzyści komercyjnych autora lub twórcy.

Co to jest uczciwe wykorzystanie?

Ustalając, czy zamierzone przez Ciebie wykorzystanie materiału jest "uczciwe" w rozumieniu kodeksu praw autorskich, nauczyciele są zobowiązani do zadania sobie kilku pytań.

    W jaki sposób wykorzystuję materiał? Bardziej prawdopodobne jest, że zmiana, interpretacja lub dostosowanie materiału zostanie uznane za uczciwe wykorzystanie niż dosłowne kopiowanie obszernych fragmentów. Na przykład, jeśli znalazłeś w sieci świetną infografikę, która doskonale opisuje to, czego nauczasz, być może rozważ wykorzystanie koncepcji z infografiki do stworzenia własnej, a nie tylko kopiowania i wklejania - co uczciwie wymagałoby zgody twórcy. Czy praca ma charakter faktograficzny czy kreatywny? Utwory oparte na faktach mają większe szanse na uznanie za uczciwy użytek niż utwory twórcze. Jeśli chcesz, na przykład, uczyć o życiu Abrahama Lincolna, rozważ wyodrębnienie faktów i liczb z renomowanych stron internetowych, a nie puszczanie klasie filmu Lincoln. Jak dużą część utworu wykorzystam? Jeśli masz nadzieję skopiować i wkleić cały artykuł z The Economist, aby przedstawić punkt widzenia na temat renegocjacji NAFTA, będziesz poza granicami zasady fair use. Użycie kilku akapitów lub cytatów powinno być jednak dopuszczalne w świetle tej zasady. Czy moje wykorzystanie ogranicza korzyści komercyjne dla autora? Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku treści edukacyjnych tworzonych przez profesjonalistów, dla których sprzedaż i dystrybucja są podstawą utrzymania. Fotokopiowanie całych rozdziałów podręczników, w przeciwieństwie do zachęcania uczniów do kupna książki, nie jest oczywiście uczciwym użytkiem.

Zasada fair use daje nauczycielom rozsądne ramy, w których mogą decydować, czy muszą prosić o zgodę na wykorzystanie materiałów, czy nie. Istnieją jednak inne opcje dla zaradnych nauczycieli, którzy poszukują treści dających do myślenia.

Creative Commons

Creative Commons jest organizacją non-profit, która pozwala posiadaczom praw autorskich na łatwiejsze dzielenie się swoją twórczością w ramach praw autorskich. Licencje występują w czterech podstawowych formatach:

    CC BY (Attribution). Jest to najbardziej otwarta licencja i pozwala użytkownikom na dzielenie się, zmienianie, remiksowanie i modyfikowanie oryginalnych materiałów w celu ich rozpowszechniania, ale muszą oni podać twórcę. CC BY-ND (Non-Derivative). Ta licencja pozwala na swobodne rozpowszechnianie komercyjne i niekomercyjne, nie wolno zmieniać utworu, a twórca musi być podany. CC BY-NC (Non-Commercial). Pozwala na tworzenie dzieł pochodnych (dzieł, które zostały zmienione w stosunku do oryginału) na podstawie oryginału, ale tylko w celach niekomercyjnych. Uznanie autorstwa musi być podane. CC BY-SA (Share Alike). Ta licencja pozwala na tworzenie komercyjnych utworów zależnych, ale każdy nowy utwór musi być rozpowszechniany na tej samej licencji. Twórcy muszą być podani. CC BY-NC-SA (Non-Commercial Share Alike). Tutaj utwór pochodny nie może być wykorzystywany do celów komercyjnych i musi być rozpowszechniany na tej samej licencji. Twórcy muszą być wymienieni. CC BY-NC-ND (Non-Commercial, Non-Derivative). Tutaj można pobierać i udostępniać utwór, pod warunkiem, że jest on przeznaczony do celów niekomercyjnych i nie można tworzyć jego pochodnych. Twórcy muszą być uznani.

Poniższa grafika jest pomocna w zrozumieniu różnych licencji. Pochodzi z foter.com na licencji BY-SA.

Darmowe zasoby

Wreszcie, w sieci jest mnóstwo naprawdę wspaniałych darmowych zasobów do wykorzystania. Tutaj znajdziesz dobrą listę darmowych zdjęć, muzyki i wideo. Bądź świadomy, że wiele z nich jest udostępnianych na licencji Creative Commons.

Ostatnie słowo

Praca w ramach praw autorskich lub Creative Commons może wydawać się restrykcyjna i uciążliwa. Jednak jeśli kreatywni ludzie mają nadal tworzyć przyciągające uwagę i prowokujące do myślenia dzieła wysokiej jakości, potrzebują systemu, który zapewni im odpowiednie uznanie i wynagrodzenie.

Ideałem Internetu jest wolna, otwarta przestrzeń, gdzie oryginalna, użyteczna i ważna praca może być tworzona, dzielona i wzbogacana - prawa autorskie i licencje zapewniają, że tak pozostanie.