Jak ułatwić prowadzenie konstruktywnych dyskusji w klasach hybrydowych lub wirtualnych

Jako nauczyciel od ponad ćwierćwiecza, jestem mocno zaangażowany w próby przeniesienia edukacji z modelu fabrycznego "linii montażowej" do modelu bardziej skoncentrowanego na uczniu. Jednym z moich ulubionych doświadczeń w klasie jest obserwowanie i słuchanie, jak uczniowie wchodzą w interakcje podczas znaczących dyskusji - rozwijając przy tym umiejętność krytycznego myślenia, słuchania i przekonywania.

Począwszy od prostej strategii "Myśl, Para, Dziel się", a skończywszy na bardziej złożonym podejściu, jakim jest dialog sokratejski, rozmowy między uczniami stały się istotną częścią procesu nauczania.

Co zatem ma zrobić nauczyciel, gdy część lub wszyscy uczniowie są online?

Jak ułatwić znaczące dyskusje w klasach hybrydowych lub wirtualnych?

Nakłanianie uczniów do uczestnictwa w zajęciach stało się wyzwaniem, którego wielu z nas nigdy nie przewidziało. W obliczu nowych czynników rozpraszających i komplikacji związanych z nauczaniem na odległość i nauczaniem hybrydowym, kuszący może być powrót do wykładów typu "siedź i ucz się" z dawnych lat.

Czytaj więcej: Nauczanie studentów, jak radzić sobie z cyfrowymi rozproszeniami.

Jednak nauczyciele na całym świecie pokazują, jak angażować uczniów w rozmowy za pomocą kreatywnych metod. Choć konkretne strategie mogły się zmienić, nie zmieniły się podstawowe ramy udanych dyskusji: stworzenie dobrych podstaw, przemyślane przygotowanie, odpowiedzialność i refleksja.

    Tworzenie dobrych podstaw Przemyślane przygotowanie obejmuje budowanie wspólnoty, a także modelowanie i przekazywanie oczekiwań. Największym błędem, jaki można popełnić w prowadzeniu konstruktywnych dyskusji w klasie, jest oczekiwanie od uczniów, że natychmiast staną się bezbronni, dzieląc się swoimi głębokimi opiniami z zupełnie obcymi osobami. Nawiązanie kontaktu z uczniami jest priorytetem, zanim będzie można wezwać ich do podjęcia ryzyka. Zanim uczniowie zostaną podzieleni na mniejsze grupy, należy modelować dyskusje z całą grupą i pracować nad stworzeniem wspólnego zestawu oczekiwań dotyczących słuchania i mówienia. Czytaj więcej: 7 Wskazówek, jak dostosować rapport nauczyciel-uczeń podczas nauczania online Być może zechcesz włączyć do sesji na żywo sygnały ręczne. Kiedy już klasa uzgodni i przećwiczy podstawowe zasady, możesz wprowadzić zabawne rozmowy w małych grupach przez krótki czas (2-5 minut), używając lekkich tematów, takich jak pytania typu "Czy wolałbyś" lub to ćwiczenie "Frayer a Friend" od @SarahJTeacher. Przemyślane przygotowanie W miarę jak relacje w klasie zaczynają się zacieśniać, a uczniowie czują się coraz swobodniej, dzieląc się swoim głosem, można zacząć planować głębsze rozmowy. Ta część procedury powinna obejmować wybór interesujących tematów i staranne rozważenie metody dyskusji, która ma być zastosowana. Im bardziej uczniowie czują się związani z celem rozmowy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że pozostaną zaangażowani. Na przykład, zamiast zachęcać uczniów do analizowania postaci w Tuck Everlasting, zapytaj ich: "Którą postać wybralibyście dziś na najlepszego przyjaciela i dlaczego? Aby zachęcić uczniów do myślenia, TeachThought proponuje następujące pomysły na konstruktywne pytania. Warto też pozwolić uczniom na tworzenie pytań do dyskusji, co jeszcze bardziej zachęci ich do udziału w niej, gdy zostaną wybrane ich własne. Decydując się na metodę dyskusji, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim środowisko i dostępne narzędzia. Jeśli część lub wszyscy studenci uczestniczą w zajęciach online, można zdecydować się na dyskusję w czasie rzeczywistym (synchroniczną) lub w dogodnym dla studenta czasie (asynchroniczną). Przeczytaj więcej: Przyjmowanie asynchronicznego sposobu myślenia dla lepszego uczenia się online Zajęcia synchroniczne mogą stanowić wyzwanie, ale kreatywni nauczyciele znaleźli wiele sposobów na ich realizację, wykorzystując do tego celu wirtualne pokoje spotkań. Jeśli znajdziesz się w sytuacji hybrydowej lub z dużymi grupami studentów, miski rybne i dyskusje panelowe pozwalają studentom na zmianę jako słuchaczy i mówców. Niektórzy nauczyciele zalecają także, by "wyrównać szanse", umieszczając w sieci wszystkich uczniów - nawet tych, którzy siedzą w klasie - podczas dyskusji w całej grupie. Inną opcją jest stworzenie wirtualnych stacji rotacyjnych, takich jak te, dzięki którym nauczyciel może prowadzić dyskusje w małych grupach, podczas gdy inni wykonują niezależne zadania. W szkolnictwie wyższym, asynchroniczne dyskusje online są często prowadzone na forach dyskusyjnych, ale studenci K-12 mogą być bardziej skłonni do współpracy na slajdach Google, takich jak te EduProtokoły, które zawierają nawet cyfrowe modele dla Think/Pair/Share. Równie wydajne jest używanie Google Slides do Widocznych Metod Myślenia i do Uczenia się Hexagonalnego. Flipgrid jest popularnym narzędziem do asynchronicznego reagowania na podpowiedzi, pozwalając uczniom nagrywać własne odpowiedzi na podpowiedzi i odpowiadać na filmy innych. Niektórzy nauczyciele lubią również używać programów zaprojektowanych specjalnie dla debat online, takich jak Kialo i Parlay. Odpowiedzialność podczas dyskusji Uczniowie chętniej biorą udział w rozmowach, które są doceniane, dlatego ważne jest, aby uzgodnić, w jaki sposób będą demonstrować swoje uczestnictwo i naukę. W przypadku wymiany synchronicznej / całej grupy w klasie, nauczyciele mogą korzystać z narzędzi, takich jak aplikacja Equity Maps do rejestrowania uczestnictwa. Nie jest to jednak praktyczne w przypadku zajęć hybrydowych lub na odległość. Jeśli korzystasz z wirtualnych sal na przerwie, możesz przydzielić uczniom role w ich małych grupach, w tym osobę sporządzającą notatki, która będzie wypełniać określony slajd Google. Przełączając Slajdy Google do widoku siatki, można śledzić, które grupy wykonują swoje zadania. Inną alternatywą jest Google Jamboard, który pozwala przypisać każdej grupie uczniów inną stronę, dzięki czemu można obserwować, jak rysują, przyczepiają karteczki samoprzylepne lub wpisują swoje odpowiedzi. Dobrą metodą monitorowania wirtualnej dyskusji jest też oznaczanie kolorem rozmów w Google Docs, jak to opisała Ashley Bible. Co więcej, Dokumenty Google i aplikacje kanału zwrotnego (takie jak YoTeach!) przydają się także w sytuacjach takich jak fishbowl i dyskusje panelowe, w których uczniowie muszą na zmianę słuchać, co mówią inni. Wreszcie, jeśli chcemy zmotywować wszystkich uczniów do wypowiadania się na dany temat, możemy wypróbować Grę Dyskusyjną A.J. Juliani (która zachęca uczniów do używania różnych szyków zdań) lub Kartę Wyników z podcastu Smash, Boom, Best (która podkreśla umiejętności debatowania). Refleksja Każdy, kto siedział z dalszą rodziną przy stole podczas świąt, wie, że nawet dyskusje prowadzone w dobrych intencjach mogą się nie udać. Wiemy też, że możemy prowadzić intensywne rozmowy z ludźmi i zapominać o nich kilka godzin lub dni później. Z tych właśnie powodów tak ważne jest, by rozmowy w klasie kończyć prośbą do uczniów o zastanowienie się, co się udało, a co nie, oraz o syntezę zdobytej wiedzy. Wykorzystanie Widzialnych Metod Myślenia, takich jak "Kiedyś myślałem... Teraz myślę..." oraz "Połącz, rozszerz, rzuć wyzwanie" to doskonałe zachęty do tego, by uczniowie zwerbalizowali swoje doświadczenia. Krótki formularz Google można wykorzystać do podsumowania procesu, pytając uczniów, w jakim stopniu ich zdaniem oczekiwania ustalone na początku zostały spełnione i jakie ulepszenia mogą być potrzebne. Więcej pomysłów na pytania do refleksji można znaleźć tutaj.

Podsumowując

Rola dyskursu w klasie nie powinna być pomniejszana ze względu na nasze obecne okoliczności. Ważne jest, by uczniowie przetwarzali swoją wiedzę, mówiąc o niej, słuchając różnych punktów widzenia i używając języka akademickiego w kontekście. Istotne jest również, by uczniowie uczestniczyli w rozmowach, które tworzą bezpieczną przestrzeń dla przeciwstawnych głosów, tak by mogli wykorzystać umiejętności krytycznego myślenia w przyszłości jako obywatele, pracownicy, rodzice i liderzy.