7 wskazówek dotyczących cyfrowego portfolio dla wybitnych osiągnięć w nauce

Coraz więcej szkół stara się odchodzić od standardowych modeli edukacyjnych na rzecz podejścia skoncentrowanego na uczniu. Nie jest tajemnicą, że nauczyciele potrzebują również lepszych sposobów oceny uczenia się uczniów, w tym jakościowych metod oceny.

Portfolia istnieją już od dłuższego czasu. Są one obowiązkowe dla studentów sztuk wizualnych, ale nauczyciele dostrzegają wiele korzyści wynikających z przydzielania zadań portfolio dla wszystkich przedmiotów. Są one również doskonałym narzędziem oceny przy wdrażaniu spersonalizowanego podejścia do uczenia się, ponieważ uczniowie są zachęcani do wykorzystywania swoich talentów do tworzenia oryginalnych treści.

Jednakże nauczyciele, którzy używają cyfrowych portfolio w swoich klasach wiedzą, że mogą one być czymś więcej niż tylko metodą oceny. Portfolio pomaga uczniom przejąć odpowiedzialność za swoją naukę, planować zadania z wyprzedzeniem, ćwiczyć umiejętności i ostatecznie zaprezentować swoje postępy. Może to mieć długotrwały wpływ, ponieważ uczniowie są aktywnie zaangażowani w proces i mogą przenieść umiejętności na inne przedmioty. Na przykład, uczeń może nagrywać eksperyment z chemii i robić notatki na temat przeprowadzania eksperymentu. Pomoże mu to później zastosować te same zasady na zajęciach z fizyki.

Portfolia są tak różnorodne, jak dzieci, które je tworzą i jak klasy, w których się znajdują" (źródło)

Jednocześnie, portfolia muszą być łatwe w zarządzaniu i przechowywaniu do późniejszego wykorzystania. Minęły już czasy, kiedy prace uczniów były wystawiane na ścianach klasy. Cóż, nadal można to robić, a jednocześnie mieć cyfrową kopię przechowywaną w bezpiecznym miejscu! Dlatego w tym przypadku przejście na technologię cyfrową to strzał w dziesiątkę.

Oto kilka korzyści z cyfrowych portfeli:

    Promowanie wyboru ucznia Umożliwienie kreatywności poprzez opcje multimedialne Promowanie refleksji nad uczeniem się Organizowanie, przechowywanie, odzyskiwanie i udostępnianie za pomocą jednego kliknięcia Ocenianie uczniów i obserwowanie ich postępów

7 wskazówek dotyczących cyfrowego portfolio

Nie jesteś przekonany, że to najlepsza opcja? Przygotowaliśmy siedem wskazówek, które pokazują, jak łatwo jest wdrożyć cyfrowe portfolio w klasie. Zapoznajmy się z nimi!

    Wybierz właściwe narzędzia Wybór odpowiednich narzędzi od samego początku pomaga uczniom skupić się na tym, co ważne: tworzeniu wspaniałych portfolio. Dobre narzędzie do tworzenia cyfrowego portfolio musi pozwalać uczniom na łatwe dodawanie, edytowanie i usuwanie elementów. Powinno również funkcjonować jako sposób na zaprezentowanie pracy uczniów. Na przykład, portfolio może być widoczne pod profilem studenta. Idealnie byłoby, gdyby funkcja portfolio była już częścią narzędzia, z którego nauczyciele i studenci korzystają na co dzień, takiego jak LMS. Korzystanie z samego systemu LMS ma wiele zalet, ponieważ nauczyciele mogą łączyć lekcje i zajęcia z portfolio. Jednak nauczyciele mogą również korzystać z oddzielnych narzędzi, takich jak Dropbox, Google Drive, a nawet z aplikacji do tworzenia cyfrowych portfolio. Zrób miejsce na kreatywność Możliwości są nieograniczone! Studenci mogą eksperymentować z wideo/audio, esejami, fotografią, transmisjami na żywo, narzędziami do kodowania, i tak dalej. Będą czuli, że proces uczenia się jest dla nich bardziej istotny i będą w stanie lepiej komunikować swoje pomysły poprzez interaktywne portfolio. Jest to również sposób na odkrycie przez nich nowych pasji, takich jak tworzenie filmów wideo, a także sposób na lepsze zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Nie wspominając o tym, że studenci mają możliwość napinania swoich twórczych mięśni w przeciwieństwie do podążania za z góry ustalonym zestawem zasad. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że nauczyciele powinni zaoferować pewne wskazówki na początku, szczególnie dla młodszych uczniów. Mogą oni potrzebować wskazówek dotyczących przesyłania plików, osadzania filmów, tworzenia plików PDF lub prezentacji PowerPoint. Ponadto, mogą również potrzebować dowiedzieć się, jak korzystać z aplikacji do nagrywania głosu lub edytora zdjęć, nawet jeśli jest to na poziomie podstawowym. Uporządkuj portfolia Istnieje niewypowiedziana zasada, że zajmowanie się wszelkiego rodzaju dokumentami może dość szybko zamienić się w kompletny chaos. Nawet dla dorosłego może się to wydawać zadaniem niemożliwym do wykonania. Dlatego właśnie nauczyciele muszą stworzyć prosty i łatwy do naśladowania plan. W zależności od celu cyfrowego portfolio, studenci mogą aktualizować swoje portfolio przez cały semestr lub przez cały rok. Mogą również mieć wyznaczone terminy na przesyłanie elementów lub przesyłać je w swoim własnym tempie. Studenci powinni być wcześnie nauczeni jak śledzić zasoby poprzez foldery i podfoldery. Na przykład, mogą używać większego folderu dla całej klasy i podfolderu dla konkretnych lekcji i zadań do portfolio. Dobrym pomysłem jest stworzenie prostego szablonu do wykorzystania na początku i podkreślenie znaczenia prowadzenia dokumentacji - żaden plik nie powinien zostać zgubiony w procesie. Umożliwienie uczniom wyboru W zależności od celu cyfrowego portfolio, uczniowie powinni mieć możliwość wyboru esejów, filmów, nagrań itp. Na przykład, mogą oni wybrać swoje najlepsze prace do portfolio na koniec roku szkolnego. W rzeczywistości jest to świetne narzędzie oceny dla szkół, które wspierają głos ucznia i jego wybór. Dlatego ważne jest, aby mieli oni prawo dodawania, usuwania i edytowania elementów. Łatwiej jest im również zastanowić się nad własną pracą i ocenić swoje postępy. Zwiększenie świadomości procesu uczenia się prowadzi również do zwiększenia poczucia własnej skuteczności i wiary we własne możliwości w późniejszym czasie. Ostatecznie, danie uczniom większej kontroli w tym aspekcie sprawi, że będą bardziej zaangażowani we własną naukę i pomoże im zobaczyć, co mogą osiągnąć poza pracą szkolną i domową. Wykorzystaj cyfrowe portfolio jako narzędzie oceny Cyfrowe portfolio jest doskonałym narzędziem oceny opartym na kompetencjach. Każde zadanie w portfolio może być powiązane z kompetencjami zdefiniowanymi przez stanowy lub okręgowy program nauczania. Oczywiście, nauczyciele powinni pamiętać, że ocena portfolio musi być dostosowana do wyników nauczania, a narzędzia takie jak rubryki mogą pomóc w lepszej ocenie pracy uczniów. W rzeczywistości o wiele łatwiej jest nie tylko przydzielać, ale i oceniać tego typu oceny, szczególnie jeśli używa się LMS. Jest to sposób na scentralizowanie i uporządkowanie elementów, jak również powiązanie kompetencji z zadaniami portfolio. Na przykład, studenci tworzą folder specjalnie dla jednej lekcji i dodają zasoby, własne badania i eseje. Nauczyciele mogą oznaczyć te elementy kompetencjami i ocenić, jak dobrze uczeń rozumie to, co zostało nauczone. Co więcej, uczniowie i nauczyciele będą mogli łatwo znaleźć te elementy, aby móc się do nich odwołać w przyszłości, w przeciwieństwie do zapominania o nich po zakończeniu lekcji. Zachęcaj uczniów do refleksji "Uczenie się bez refleksji jest marnotrawstwem". Jak to ujął Konfucjusz, uczniowie muszą mieć wiele okazji do refleksji nad własną nauką. W ten sposób staną się bardziej świadomi swoich postępów, a także zdobędą cenną umiejętność, która przyda im się później. Dostarcza to również unikalnego wglądu dla nauczycieli, którzy będą w stanie lepiej pomóc uczniom w osiągnięciu ich celów edukacyjnych. Cyfrowe portfolia umożliwiają metapoznanie, ponieważ dają szansę na planowanie, monitorowanie i ocenianie własnych zadań. Na przykład, uczeń jest świadomy, że jest dobry z gramatyki, ale musi popracować nad wymową w języku obcym. Wie również, że wymowa jest trudniejszą umiejętnością do opanowania, więc uczy się cierpliwości i dokładania wszelkich starań. Po zakończeniu zadania uczeń powinien mieć możliwość zrobienia notatki lub nawet zapisania swoich refleksji na temat pracy. Refleksje te mogą być dodane obok każdego elementu portfolio. Portfolio pokazowe a portfolio dydaktyczne Stworzenie cyfrowego portfolio może pomóc uczniom w osiągnięciu ich celów w dłuższej perspektywie. Na przykład, jeśli uczą się tworzyć strony internetowe, mogą stworzyć prezentację, która pokaże ich postępy i opanowanie tematu. Mogą ją nawet wykorzystać jako część swojej aplikacji na studia, staże, a nawet do pracy. To jest przykład portfolio długoterminowego lub portfolio pokazowego. Krótkoterminowe portfolio lub portfolio edukacyjne może być używane jako metoda oceny, która ma krótszy okres życia, powiedzmy jeden semestr. Uczniowie mogą wybrać swoje najlepsze prace z portfolio edukacyjnego, aby stworzyć portfolio pokazowe. W każdym razie, nauczyciele powinni zastanowić się nad następującymi pytaniami, kiedy przydzielają cyfrowe portfolio: Jak moi uczniowie będą z niego korzystać w przyszłości? Jak będą mieli do niego dostęp po ukończeniu szkoły? Jak będą mogli się nim dzielić z innymi ludźmi? Czy ważne jest, aby uczniowie stworzyli bardziej profesjonalnie wyglądające portfolio? W jaki sposób mogą wykorzystać umiejętności nabyte teraz do osiągnięcia postępu w innych klasach?

Wnioski

Tak jak w przypadku każdego rodzaju oceny, jej prawidłowe przeprowadzenie może wydawać się trudnym zadaniem. W końcu nauczyciele muszą zarówno efektywnie uczyć, jak i oceniać osiągnięcia uczniów. Cyfrowe portfolio może być dobrym kompromisem pomiędzy tymi dwoma zadaniami. W końcu uczniowie odnoszą największe korzyści z takiego podejścia, ponieważ biorą bardziej aktywną rolę w procesie uczenia się. Zachęca się ich również do prezentowania swoich cyfrowych portfolio i korzystania z przyszłych możliwości.